با بالارفتن از پله خطر حمله قلبی را کاهش دهید

شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
فواید بالارفتن از پله‌ها برای قلب
بالا و پایین‌رفتن از چند پله در روز، فعالی بدنی ساده و رایگانی است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.
تبلیغات

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بالارفتن از حداقل ۵۰ پله در روز، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی را بیش‌از ۲۰ درصد کاهش می‌دهد؛ بنابراین می‌توان گفت که شاید روزانه به بالارفتن از پنج ردیف پله نیاز دارید تا سلامت قلب خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

یافته‌های اخیر براساس بررسی داده‌های سلامتی ۴۵۸٬۸۶۰ بزرگسال در بانک اطلاعات پزشکی انگلستان به‌دست آمده و عواملی مانند سابقه‌ی خانوادگی، خطر ژنتیکی و فشار خون بالا نیز در تجزیه‌وتحلیل گنجانده شده است. مطالعه نشان داد که بالارفتن از پله خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی را برای تمام افراد موردبررسی کاهش می‌دهد؛ به‌ویژه افرادی که قبلا در معرض خطر بالای ابتلا به این بیماری‌ها نبوده‌اند.

بالارفتن از پله فعالیتی رایگان است که نیاز به باشگاه یا وسایل خاصی ندارد، در شرایط آب‌وهوایی مختلف می‌توان آن را انجام داد و حتی بخشی از فعالیت‌های عادی روزانه هم به‌شمار می‌رود. درواقع این‌کار، یکی از دردسترس‌ترین تمرینات جهانی است.

لو چی، همه‌گیرشناس از دانشگاه تولین در ایالات متحده می‌گوید: «پله‌نوردی‌های کوتاه با شدت بالا، روشی کارآمد برای بهبود تناسب اندام قلبی‌‌تنفسی و سطح چربی است؛ به‌ویژه برای کسانی که امکان انجام‌دادن توصیه‌های مربوط به فعالیت‌های بدنی را ندارند.»

بیماری‌های قلبی و بالارفتن از پله
بالارفتن از پله درمقابل احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی

شایان ذکر است افرادی که درطول مدت مطالعه‌ (به‌طور متوسط ۱۲٫۵ سال) به‌صورت منظم پله‌نوردی نکردند، ۳۲ درصد بیشتر از کسانی که هیچ‌وقت پله‌نوردی نکرده بودند در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی قرار داشتند. تیم تحقیقاتی به‌طور خاص درحال مطالعه‌ی بیماری‌ قلبی‌عروقی تصلب شرایین (ASCVD) بود که شرایطی مانند بیماری عروق کرونر و سکته‌ی ایسکمیک را که از علل شایع مرگ در سراسر جهان هستند، شامل می‌شود.

فعالیت بدنی مدت‌ها است که به‌عنوان راهی برای کاهش خطر ASCVD معرفی می‌شود؛ اگرچه تا به امروز مطالعات کمی به‌طور مفصل به ارتباط بین بالارفتن از پله‌ها و سلامت قلب پرداخته بودند. سخت کارکردن قلب، علاوه‌بر تنظیم فشار خون و تقویت خود این اندام، آن را سالم‌تر نگه می‌دارد و برای مدت طولانی‌تری از این عضو حیاتی درمقابل بیماری‌ها محافظت می‌کند.

مطالعه‌ی اخیر برای اثبات رابطه‌ی علّی و معلولی کافی نیست

باوجود بزرگ‌بودن حجم نمونه، مطالعه برای اثبات رابطه‌ی علّی و معلولی (بالارفتن از پله‌ها به‌طور مستقیم می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی را کاهش دهد) کافی نیست؛ زیرا متغیرهای زیادی در این موضوع دخیل هستند. بااین‌وجود مطالعه‌ی جدید به‌اندازه‌ی کافی قوی است که قابل‌توجه باشد و نشان دهد که بالارفتن از پله‌ها به ما کمک می‌کند تا قلب سالم‌تری داشته باشیم.

پژوهش اخیر اولین مطالعه‌ای نیست که روی مزایای بالا و پایین‌رفتن از پله‌ها تاکید می‌کند. پیش‌ از این ارتباط پله‌نوردی و کاهش خطر ابتلا به سرطان و بهبود تناسب اندام قلبی‌تنفسی به اثبات رسیده بود. یافته‌ها ممکن است باعث شوند تا دفعه‌ی بعد به‌جای استفاده از آسانسور، از پله‌ها استفاده کنید.

لو چی می‌گوید: «مطالعه، شواهد جدیدی را برای اثرات محافظتی بالارفتن از پله‌ها روی خطر ابتلا به ASCVD ارائه می‌دهد؛ به‌ویژه برای افرادی که چندین عامل خطر بیماری تصلب شرایین را دارا هستند.»

نتایج پژوهش در Atherosclerosis منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات