موخوره چیست و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟

دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
مو
موخوره براثر آسیب‌های مکانیکی یا شیمیایی رخ می‌دهد که درنهایت باعث دوشاخه شدن انتهای مو می‌شود. روش‌هایی برای پیشگیری از موخوره وجود دارد.
تبلیغات

در تلاش برای داشتن موهای زیبا، ممکن است به استفاده از محصولاتی روی آورید که ادعا می‌کنند سلامت موها را تقویت می‌کنند اما ممکن است درواقع اثر برعکس داشته باشند.

موخوره (در اصطلاح پزشکی تریکوپتیلوزیس) حاکی از موهای آسیب‌دیده و ضعیف است. وقتی موهای شما آسیب می‌بیند، ضعیف و مستعد شکستن یا دوشاخه شدن می‌شوند.

قرار گرفتن درمعرض شرایط آب‌و‌هوایی نامساعد و تکنیک‌هایی مانند سشوار کشیدن، صاف کردن و فر کردن مو می‌تواند موجب موخوره شود. موخوره همچنین توسط محصولات شیمیایی مورد استفاده برای مو ایجاد می‌شود. ازآنجاکه تعداد زیادی از مردم هر روز از محصولات مو استفاده می‌کنند، موخوره شایع است.

موی سالم و موخوره
موخوره (سمت راست) و موی سالم (سمت چپ)

انواع موخوره

موخوره زمانی ایجاد می شود که انتهای موها شکافته می‌شود. چند نوع موخوره وجود دارد که تفاوت جزئی با هم دارند. برخی از انواع موخوره به نقل از وب‌سایت وب ام‌دی عبارت‌اند از:

موخوره دوشاخه: شایع‌ترین نوع موخوره، موخوره دوشاخه است. این نوع موخوره‌ زمانی اتفاق می‌افتد که انتهای موهای شما دو شاخه می‌شود و مو حالت Y شکلی پیدا می‌کند. موخوره دوشاخه به دلیل ساییدگی یا آسیب‌دیدگی کوتیکول مو رخ می‌دهد که غالباً از اصطکاک ایجاد‌شده درنتیجه‌ی حالت دادن و برس کشیدن بیش‌ازحد مو به وجود می‌آید.

موخوره جزئی: این نوع موخوره به موخوره دوشاخه شباهت دارد، اما در مقیاس کوچک‌تر اتفاق می‌افتد. شکاف‌ها خیلی جدی نیستند و معمولاً وقتی موهای شما خشک است و اندکی آسیب‌ دیده، اتفاق می‌افتد. با کمی مراقبت و محدودیت مواجهه با گرما می‌توانید با این مشکل مقابله کنید.

موخوره درختی: اگر متوجه شدید موهای شما تارهایی دارد که چندین بار شکافته شده و مانند درختی به‌نظر می‌رسد که شاخه‌های آن بیرون زده‌اند، دچار موخوره درختی شده‌اید. این نوع موخوره‌ حاکی از آن است که موهای شما آسیب دیده است و باید به‌خوبی کوتاه شود.

موخوره چنگالی: موخوره چنگالی به شکل چنگال با سه شکاف به‌نظر می‌رسد. این نوع موخوره زمانی اتفاق می‌افتد که موهای شما به‌خوبی آبرسانی نمی‌شود، بنابراین، باید از ماسک مو استفاده کنید.

علت موخوره چیست؟

عوامل و عادت‌های مختلفی مانند موارد زیر می‌توانند موجب موخوره شوند:

  • مالش دادن شامپو روی مو حین شست‌وشو
  • عدم استفاده از نرم‌کننده
  • قرار دادن مو درمعرض مواد شیمیایی قوی مانند مواد شیمیایی موجود در استخرهای شنا
  • کشیدن حوله روی موها به منظور خشک کردن آن‌ها
  • برس کشیدن موهای خیس
  • استفاده مکرر از سشوار و لوازم داغ دیگر
  • استفاده از محصولات حالت‌دهنده مو با ماندگاری بالا
  • بستن موها به شکل دم اسبی
  • استفاده از اکستنشن
  • استفاده از فرایندهای شیمیایی مانند فر کردن، رنگ کردن یا صاف کردن
  • برس زدن بیش‌ازحد موها

درمان موخوره

درحالی‌که محصولاتی در بازار وجود دارد که ادعا می‌کنند موخوره را درمان می‌کنند، به اندازه کافی مفید نیستند. ازآنجاکه درمانی برای موخوره وجود ندارد، تنها راه چاره کوتاه کردن موها است. بنابراین، پیشگیری از موخوره اهمیت فراوانی دارد.

موخوره

چگونه از موخوره پیشگیری کنیم؟

درحالی‌که درمانی جز کوتاه کردن مو برای موخوره وجود ندارد، روش‌هایی برای پیشگیری از موخوره وجود دارد. برای پیشگیری از موخوره موارد زیر را رعایت کنید:

از شستن زیاد موها خودداری کنید: وقتی موهای خود را می‌شویید، روغن‌های طبیعی موردنیاز برای مرطوب کردن موهای خود را از دست می‌دهید. به جای اینکه هر روز موهای خود را بشویید، دو سه روز یک بار آن‌ها را بشویید.

نحوه برس زدن موهای خود را تغییر دهید: از برسی با تارچه‌های انعطاف‌پذیر یا برس دارای بالشتک استفاده کنید. وقتی درحال برس زدن موها هستید، قبل از اینکه به آرامی موها را شانه کنید، انتهای موها را از هم باز کنید. همچنین قبل از استفاده از محصولات داغی مانند اتو مو موهای خود را برس بکشید و در صورتی که موهای شما خیس است، از شانه دندانه پهن استفاده کنید.

از مالیدن شامپو به موهایتان خودداری کنید: شامپو را روی پوست سر خود بمالید. با ریختن آب، شامپو نیز همراه آب به سایر قسمت‌های موی شما می‌رسد.

روش استفاده از نرم‌کننده مو را اصلاح کنید: ابتدا نرم‌کننده را در انتهای موهای خود استفاده کنید و چند دقیقه صبر کنید تا موهای شما در آن خیس بخورد.

هنگام خشک کردن با حوله مراقب باشید: برای اجتناب از آسیب زدن به موها، هنگام خشک کردن آن‌ها حوله را روی آن‌ها نمالید یا موهای خود را درون آن نپیچانید، بلکه موها را به آرامی درون حوله فشار دهید تا آب آن گرفته شود.

از گرما برای خشک کردن انتهای موها استفاده نکنید: ازآنجاکه نوک موها شکننده‌تر از قسمت‌های دیگر مو است، محصولات داغی مانند سشوار را فقط برای خشک کردن قسمت میانی مو استفاده کنید و هرگز انتهای موها را به کمک آن خشک نکنید.

نحوه حالت دادن به موهای خود را تغییر دهید: هنگام استفاده از ابزار حالت‌دهنده مو اجازه ندهید نوک موها درمعرض حرارت زیادی قرار گیرند.

موهای خود را به‌طور منظم کوتاه کنید: کوتاه کردن منظم مو برای حفظ سلامت موها و از بین بردن موخوره‌های احتمالی مهم است. هر شش تا هشت هفته یک بار موهای خود را کوتاه کنید.

برای افزایش رطوبت موها خود از ماسک موی هفتگی استفاده کنید: ماسک مو می‌تواند موها را مرطوب کرده و وز و خشکی مو را کاهش دهد. ماسک مو همچنین می‌تواند خطر آسیب دیدن مو را کاهش دهد و موجب نرم‌ و درخشان‌تر شدن موها شود. می‌توانید ماسک موی آماده بخرید یا با استفاده از موادی مانند روغن نارگیل، آلوئه‌ورا، عسل، روغن زیتون و موز خودتان ماسک مو بسازید.

روی روبالشی ابریشمی بخوابید: محافظت از موها در هنگام شب نیز می‌تواند از موخوره جلوگیری کنید. به جای خوابیدن روی روبالشی از جنس کتان، به منظور کاهش اصطکاک، روی روبالشی ابریشمی یا ساتن بخوابید. خوابیدن روی روبالشی ابریشمی یا ساتن به موهایتان اجازه می‌دهد روی بالش سُر بخورند. اصطکاک کمتر بین روبالشی و موها ممکن است به جلوگیری از آسیب و شکستگی مو کمک کند. گزینه دیگر پوشیدن روسری ابریشمی در شب برای محافظت از موها است.

فاصله بین فرایند‌های آسیب‌زا را افزایش دهید: فرایندهای شیمیایی مانند رنگ کردن، فر کردن یا صاف کردن موها می‌تواند عوارضی داشته باشد و خطر این عوارض خصوصاً اگر به‌طور همزمان در چند فرایند انجام شود، بالاتر است.

برای جلوگیری از موخوره موارد زیر را رعایت کنید:

به‌طور مرتب موهای خود را کوتاه کنید.

هر روز موهای خود را نشویید.

شامپوهای طبیعی را انتخاب کنید.

بعد از شامپو از نرم‌کننده استفاده کنید.

برای باز کردن موهای خیس از شانه با دندانه پهن استفاده کنید.

رویه‌های آسیب‌زننده مانند رنگ کردن و صاف کردن شیمیایی را محدود کنید.

از اسپری محافظ دربرابر حرارت استفاده کنید و میزان استفاده از حرارت را به حداقل برسانید.

مکمل‌های تقویت‌کننده مو مانند بیوتین و اسید فولیک مصرف کنید.

موخوره و رژیم غذایی: کدام مواد غذایی برای پیشگیری از موخوره اهمیت دارند؟

بعضی از مواد مغذی موجود در رژیم غذایی مانند مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود، برای تقویت سلامت و جلوگیری از آسیب دیدگی مو اهمیت دارند.

پروتئین‌ها: پروتئین برای حفظ سلامت مو ضروری است. رژیم غذایی دارای کمبود پروتئین می‌تواند موجب شکننده‌شدن مو و موخوره شود. بنابراین، غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت، شیر، پنیر، مغزهای گیاهی و حبوبات را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

اسیدهای چرب امگا ۳: اسیدهای چرب امگا ۳ لایه بیرونی کوتیکول مو را تشکیل می‌دهند و این لایه همان جایی است که موخوره در آن رخ می‌‌دهد. برای جلوگیری از موخوره، ماهی، غذاهای دریایی، مغزهای گیاهی، بذرهای و روغن‌های گیاهی را مصرف کنید.

روی و بیوتین: روی و بیوتین به سلامت موهای شما کمک می‌کنند. به منظور تأمین روی و بیوتین، غذاهایی نظیر گوشت قرمز، ماهی سالمون، قارچ، لوبیا، نخود، مغزهای گیاهی، آووکادو، موز و تمشک عالی هستند.

ویتامین E: غذاهای غنی از ویتامین ای مانند کلم بروکلی، اسفناج و مغزهای گیاهی را مصرف کنید، گردش خون را در پوست سر افزایش می‌دهند و درنتیجه موهای سالم و سرزنده‌ای به شما می‌بخشند.

آهن: کمبود آهن می‌تواند موجب کم‌خونی شود که به‌نوبه‌ی‌خود می‌تواند موجب وز شدن، گره خوردن و موخوره شود. غذاهایی مانند گوشت قرمز، غذاهای دریایی، لوبیا، سبزیجات برگدار سبز تیره، نخود، کشمش و زردآلو را مصرف کنید.

جمع‌بندی

وقتی دچار موخوره شدید، درمانی برای آن وجود ندارد و تنها گزینه کوتاه کردن آن‌ها است. به همین دلیل، پیشگیری از ایجاد موخوره اهمیت فراوانی دارد. تغذیه مناسب موها و پرهیز از برخی عادت‌ها به بهبود سلامت موهای شما کمک می‌کند. به‌منظور پیشگیری از موخوره سعی کنید کمتر از لوازم حالت‌دهنده در دمای بالا استفاده کنید، رژیم غذایی مناسبی داشته باشید، روش درست شانه زدن و خشک کردن مو را یاد بگیرید و تا حد امکان از فرایندهایی مانند رنگ کردن، فر کردن و صاف کردن مو بپرهیزید.

سوالات متداول زومیت

  • آیا موخوره موجب کچلی می‌شود؟

    موخوره می‌تواند موجب شود موهای شما نازک‌تر دیده شود، اما موجب ریزش مو نمی‌شود. تار مویی که انتهای آن شکافته شده است، همچنان از ناحیه‌ی فولیکول مو به رشد خود ادامه می‌دهد. ریزش واقعی مو زمانی رخ می‌دهد که تار مو دیگر از فولیکول مو رشد نکند. البته، در موارد شدید، در صورتی که موخوره به پیاز مو برسد، می‌تواند ریزش مو را به دنبال داشته باشد.

  • آیا موخوره رشد مو را متوقف می‌کند؟

    موخوره به‌خودی‌خود مانع از رشد مو نمی‌شود، زیرا موهای شما از ریشه رشد می‌کنند و نه از انتها که موخوره معمولا در آن‌جا اتفاق می‌افتد. البته موخوره طول مو را محدود می‌کند و این‌طور به‌نظر می‌رسد که رشد موهای شما متوقف شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات