تقریباً ۴۵ درصد مردم این استخوان را در بدن خود ندارند

دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پای کودک روی دست مادر
انگشت کوچک پا در بسیاری از افراد به‌جای سه استخوان، تنها دو استخوان دارد. این فقدان استخوان پدیده‌ای منحصراً مربوط به انسان است.
تبلیغات

انگشت کوچک پا معمولاً به‌جز هنگام برخورد با پایه‌ی میز یا مبل، آن‌چنان که باید و شاید توجهی را جلب نمی‌کند. درواقع، احتمالاً شما هم مانند بیشتر افراد حتی نمی‌دانید که این انگشت چند مفصل دارد و اینکه تعداد مفاصل آن درست به‌اندازه‌ی سایر انگشتان پا است یا خیر.

اگرچه ممکن است انگشتان کوچک پا یکی از اجزای بیهوده‌ی بدن به‌نظر برسند، این اعضای کوچک وظیفه‌ی مهمی برعهده دارند و به‌خوبی نیز آن را انجام می‌دهند. به‌گزارش آی‌اف‌اِل ساینس، انگشت کوچک و دیگر انگشتان پا نقش بسیار مهمی در تعادل و نیروی محرکه‌ی ما ایفا می‌کنند. نکته‌ی جالب این است که انگشتان کوچک درمقایسه‌با دیگر همراهان خود مسئولیت بیشتری در این زمینه برعهده دارند.

دکتر ونجی ساگ، پزشک معالج در گروه پزشکی وایت مموریال، توانایی راه‌رفتن انسان را به سه‌پایه‌های معمولی دوربین تشبیه می‌کند و می‌گوید که این توانایی به‌واسطه‌ی بند انگشت شست پا و بند انگشت پنجم و پاشنه محقق می‌شود. به‌گفته‌ی ساگ، برداشتن یکی از قسمت‌های این سه‌پایه برهم‌خوردن تعادل انسان را در پی دارد.

احتمالاً اگر از شما بپرسند که «انگشت کوچک پا چند بند دارد؟» بلافاصله خواهید گفت یک یا دو بند. در سال ۲۰۱۲، تیمی از محققان پس از مشاهده‌ی تضاد بین تجربیات خود و نوشته‌های داخل کتاب‌های درسی پزشکی، مطالعه‌ای را روی این موضوع انجام داد.

تیم تحقیقاتی در بخشی از نتایج مطالعه‌ی خود می‌نویسد: «تصور رایج این است که انگشت کوچک پا سه استخوان با دو مفصل بند انگشت دارد؛ درحالی‌که تجربه‌ی ما نشان می‌دهد تعداد زیادی از افراد تنها دو استخوان و یک مفصل بین بند انگشت خود دارند.»

تاثیر زندگی مدرن بر استخوان‌های انسان
تاثیر زندگی مدرن بر استخوان‌های انسان
مطالعه '12

در سال ۲۰۱۰، پژوهشگران ۶۰۶ بیماری را بررسی کردند که در دوره‌ای ۸ هفته‌ای برای تصویربرداری از پا در بیمارستان رویال لیورپول بستری شده بودند. محققان پس از دریافت تصاویر رادیوگرافی، تعداد استخوان‌ها و مفاصل بیماران را شمردند. آنان پس از انجام این کار دریافتند که ۵۵٫۳ درصد از بیماران سه استخوان با دو مفصل، اما ۴۴٫۴ درصد از بیماران فقط دو استخوان با یک مفصل داشتند.

تیم دیگری از پژوهشگران ضمن تحسین یافته‌های محققان می‌گوید که در سال ۱۴۹۲، لئوناردو داوینچی و سپس چند شخص دیگر برای اولین‌بار وجود انگشتانی با دو استخوان را توصیف کردند. محققان معتقدند که این تفاوت کالبدشناختی نه درنتیجه‌ی هم‌جوشی بند‌انگشتی، بلکه تقسیم‌بندی ناقص ایجاد می‌شود. به‌گفته‌ی آنان، امکان مشاهده‌ی این اتفاق در هفته‌ی ۱۲ بارداری در جنین وجود دارد.

داشتن انگشتانی با دو استخوان، پدیده‌ای منحصراً انسانی است

به‌عقیده‌ی پژوهشگران، انگشتانی با دو استخوان پدیده‌ای منحصراً انسانی به‌شمار می‌رود و درواقع، پاسخی به دوپابودن انسان است که در درجه‌ی اول از شکستن مفصل‌های بند انگشتی در فرایند رشد ناشی می‌شود.

تیم تحقیقاتی می‌افزاید انگشتان دواستخوانی ممکن است ازنظر ظاهری غیرعادی به‌نظر برسند و حتی گاهی اوقات با شکستگی استخوان اشتباه گرفته شوند. براساس اظهارات آنان، این نوع انگشت در اروپا کمتر مشاهده می‌شود و در جمعیت‌های ژاپنی بیشترین رواج را دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات