شیوه تنفس بر چگونگی یادآوری خاطرات تأثیر می‌گذارد

یک‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
نحوه نفس کشیدن بر حافظه تأثیر می‌گذارد
مطالعات نشان می‌دهد که شیوه تنفس می‌تواند بر فعالیت عصب‌ها اثر بگذارد و عملکردهای شناختی مانند پردازش عواطف و یادآوری خاطرات را تحت‌تأثیر قرار بدهد.
تبلیغات

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که الگوهای تنفس ما و تأثیرات ناشی از آن بر مغز می‌تواند قدرت حافظه‌ی ما را تقویت یا تضعیف کند. این یافته به‌طور بالقوه می‌تواند به درمان اختلال‌های مغزی و مشکلات سلامت روان کمک کند.

رفتار تنفس طبیعی و خودکار بدن به عنوان فعالیت تنفسی مدولاری شناخته می‌شود که نامش را از بصل‌النخاع، مرکز کنترل تنفس در مغز، گرفته است. مهم‌تر آنکه خوشه‌ی کوچکی از نورون‌ها در آنچه با عنوان مجتمع پیش‌بوتزینگر (PreBötC) شناخته می‌شود، در داخل بصل‌النخاع قرار دارند.

به‌گزارش ساینس آلرت، نوزومو ناکامورا، عصب‌شناس از دانشگاه پزشکی هیوگو در ژاپن، می‌گوید: «تنفس عملی الزامی در پشتیبانی از حیات در پستانداران است. اگرچه جزئیات عملکرد تنفس در بخش مغزی همچنان ناشناخته است، مطالعات اخیر نشان می‌دهد که تنفس ممکن است نقش مهمی در حالت‌های برخط مغز ایفا کند.»

الگوی تنفس و تأثیرات ناشی از آن بر مغز می‌تواند حافظه‌ را تقویت یا تضعیف کند

در مطالعه‌ی اخیر، دانشمندان عملکرد مجتمع پیش‌بوتزینگر را در موش‌های اصلاح‌شده‌ی ژنتیکی دست‌کاری کردند. سپس، متوجه شدند که وقتی تنفس موش‌ها به‌طور موقت متوقف شد، حیوانات در طول آزمایش‌های تشخیص اشیاء و شرطی‌سازی ترس، توانایی کمتری در شکل‌دادن خاطرات مهم داشتند.

علاوه‌بر‌این، به‌نظر می‌رسد ایجاد وقفه در تنفس بر فعالیت هیپوکامپ مغز (کلید ذخیره‌سازی حافظه‌ی بلندمدت و کوتاه‌مدت) در طول یادآوری حافظه تأثیرگذار باشد. در آزمایش‌های بیشتر، اجبارکردن الگوهای تنفسی نامنظم حافظه موش‌ها را بهبود بخشید؛ در‌حالی‌که آهسته‌سازی تنفس باعث تضعیف حافظه‌ی موش‌ها شد.

همچنین، تیم محققان پژوهش اخیر در مطالعات پیشین نشان دادند که تغییر الگوی تنفس از بازدم به دم در آغاز یا اواسط عمل سنجش حافظه‌ی فعال (انتقال بازدم به دم یا شروع دم) باعث کُند‌شدن و دقت کمتر یادآوری اطلاعات در افراد می‌شود.

مطالعه‌ی قبلی نیز به‌دنبال مطالعه‌ای انجام شد که از سی‌تی‌اسکن‌های مغزی برای ایجاد ارتباط بین عملکرد ضعیف‌تر حافظه و غیرفعال‌‌شدن اتصال آهیانه‌ای‌گیجگاهی استفاده کرد. اتصال آهیانه‌ای‌گیجگاهی وظایف مختلفی را برعهده دارد و اطلاعات را از درون و بیرون بدن پردازش می‌کند و واکنش مناسب برای عملکردهای مختلف را تشخیص می‌دهد.

محققان اظهار می‌کنند که الگوهای تنفسی خاص (از‌جمله انتقال بازدم به دم یا شروع دم) پردازشی را بازنشانی می‌کند که اتصال آهیانه‌ای‌گیجگاهی انجام می‌دهد و ممکن است اتصال آهیانه‌ای‌گیجگاهی در نوسان‌های عملکرد حافظه که در موش‌ها دیده می‌شود، دخیل باشد. این اثرها هنوز باید در انسان تکرار شود و یکی از مسیرهایی است که نیاز است در پژوهش‌های آینده دنبال شود.

تنفس صحیح می‌تواند عملکرد حافظه را بهبود بخشد و افسردگی را درمان کند

پیش‌‌تر از وجود پیوندهای مختلف بین تنفس و فعالیت مغز آگاه بودیم. برای مثال، تمرینات تنفسی می‌تواند آرامش انسان را بازیابی کند. تیم محققان مقاله‌ی جدید خاطرنشان می‌کند که تنظیم آگاهانه و عمدی الگوهای تنفسی می‌تواند بر روش‌های درمانی دیگر نیز اثربخش باشد.

ناکامورا افزود: «تعیین نقش‌های دقیق و با جزئیات تنفس و مکانیسم‌های مولکولی در مغز، موضوعی برای تحقیقات آینده در راستای دریافت اثرهای تحمل استرس است.»

به‌اعتقاد محققان، تنفس صحیح می‌تواند عملکرد حافظه را بهبود بخشد و شیوه‌ی به‌کارگیری مهارت‌های تنفس و انجام تمرینات تنفسی برای درمان افسردگی و اختلالات عصبی و روانی بسیار حیاتی خواهد بود.

نتایج پژوهش در Nature Communications منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات