فقط ۴ هزار قدم پیاده‌روی در روز برای کاهش خطر مرگ کافی است

دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
فواید پیاده‌روی
پیاده‌روی، ساده‌ترین شکل فعالیت بدنی است؛ اما به‌گفته‌ی محققان همین فعالیت ساده نیز می‌تواند تأثیرات قابل‌توجهی روی سلامتی و طول عمر ما داشته باشد.
تبلیغات

مطالعه‌ی اخیر پژوهشگران نشان می‌دهد که حداقل ۴ هزار قدم پیاده‌روی در روز، خطر مرگ به دلایل مختلف را در افراد کاهش می‌دهد. براساس این پژوهش، افرادی که کمتر از ۴ هزار قدم در روز راه می‌روند هم از مزایای پیاده‌روی روزانه بهره‌مند می‌شوند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در آن‌ها کاهش می‌یابد؛ به‌عبارت بهتر، می‌توان نتیجه گرفت که دستیابی به مزایای سلامتی قابل‌توجه پیاده‌روی، با شروع فعالیت‌های نسبتاً سبک نیز امکان‌پذیر است.

به‌گزارش فوربز، مطالعه‌ی جدید پژوهشی داوری همتاشده از نوع فراتحلیل ۱۷ مطالعه در سراسر جهان است که شرکت‌کنندگان حاضر در آن، هنگام ورود به فرایند مطالعه، عموماً از وضعیت جسمانی سالمی برخوردار بودند. نتایج این مطالعه در ژورنال European Journal of Preventive Cardiology منتشر شده است.

برداشتن ۳۹۶۷ قدم در روز، خطر مرگ به دلایل مختلف را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد

مطالعه‌ی مشاهده‌ای اخیر نشان می‌دهد که هرچه بیشتر راه بروید، مزایای سلامتی بیشتری به‌دست می‌آورید. بااین‌حال براساس نتایج به‌دست‌آمده ۳۹۶۷ قدم در روز خطر مرگ به دلایل مختلف را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد و برداشتن ۲۳۳۷ قدم در روز هم ممکن است برای کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی‌عروقی کافی باشد.

اساس یافته‌ها بر این فرض استوار است که افراد می‌توانند به‌ ازای برداشتن هر ۵۰۰ قدم در روز، خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی‌عروقی را تا ۷ درصد کاهش دهند. از سوی دیگر افزایش قدم‌های روزانه به عدد ۱۰۰۰ قدم در روز، کاهش ۱۵ درصدی خطر مرگ به‌دلایل مختلف را به‌دنبال دارد.

طبق نتایج مطالعه‌ی جدید، افزایش میزان قدم‌ها به ۲۰ هزار قدم در روز مزایای سلامتی این فعالیت بدنی ساده را به‌طور مداوم افزایش می‌دهد؛ البته برای تایید قطعی نتایج، به بررسی‌های دقیق‌تر با گروه‌های پرجمعیت‌تر نیاز است؛ چراکه این مطالعه مشخص نکرده که آیا پیاده‌روی بیش‌ از ۲۰ هزار قدم در روز هم مزایایی دارد یا خیر.

ماچی باناخ، محقق ارشد مطالعه و استاد قلب و عروق دانشگاه لودز در لهستان می‌گوید این پژوهش نمی‌تواند توضیحی در رابطه‌ با تفاوت‌های نژادی و وضعیت اجتماعی‌اقتصادی ارائه دهد. به‌گفته‌ی باناخ یافته‌های اخیر در مورد تمامی افراد و صرف‌نظر از جنسیت، سن و محل زندگی آن‌ها اعمال می‌شود.

۲۲۶٬۸۸۹ نفر با وضعیت جسمی سالم در ۱۷ مطالعه‌ی گروهی اخیر مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. ادعا می‌شود که پژوهش اخیر بزرگ‌ترین مطالعه‌ای بوده که تاکنون به‌منظور بررسی مزایای پیاده‌روی برای سلامتی در جهان انجام شده است. این مطالعه از ارتباط معکوس قابل‌توجه بین تعداد قدم‌های روزانه و خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی‌عروقی یا سایر دلایل پرده برمی‌دارد.

به‌گزارش سازمان بهداشت جهانی، فعالیت بدنی کم که معمولاً تحت‌عنوان «سبک زندگی بی‌تحرک» از آن یاد می‌شود، به‌عنوان چهارمین دلیل مرگ‌ومیر در دنیا شناخته می‌شود. تقریباً ۱٫۵ میلیارد نفر در سراسر دنیا کم‌تحرک در نظر گرفته می‌شوند و این موضوع مرگ حدود ۳٫۲ میلیون نفر در سال را به‌دنبال دارد.

مطالعه‌ی جدید با ارائه‌ی شواهدی قوی نشان می‌دهد که سبک زندگی بی‌تحرک ممکن است افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی و کوتاه‌شدن عمر را به‌همراه داشته باشد. به‌عقیده‌ی باناخ، داشتن سبک زندگی سالم (رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم) احتمالاً به‌اندازه‌ی داروهای پیشرفته و حتی بیشتر از آن‌ها برای مهار بیماری‌های قلبی‌ مؤثر است.

براساس مطالعه، با وجود اینکه پیاده‌روی ساده‌ترین شکل فعالیت بدنی به‌شمار می‌رود، همه‌گیری کووید-۱۹ باعث شده است تا تعداد قدم‌های روزانه‌ی جهانی به ۵۳۲۳ قدم کاهش یابد و حتی دو سال پس از همه‌گیری نیز به وضعیت سابق بازنگردد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات