سازمان بهداشت جهانی: کووید ۱۹ دیگر وضعیت اضطراری بین‌المللی نیست

شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تدروس آدهانوم دبیرکل سازمان بهداشت جهانی
سازمان بهداشت جهانی روز جمعه اعلام کرد که وضعیت اضطراری کووید ۱۹، بیماری ویرانگری که به مدت سه سال جهان را زمین‌گیر کرد، سرانجام به پایان رسیده است.
تبلیغات

سازمان بهداشت جهانی (WHO) روز جمعه پایان وضعیت اضطراری بیماری دنیاگیر کووید ۱۹ را اعلام کرد. تدروس آدهانوم، دبیرکل این سازمان ۱۵ اردیبهشت درجریان کنفرانسی مطبوعاتی در ژنو گفت کمیته‌ی اضطراری WHO روز گذشته تشکیل جلسه داده و پیشنهاد کرده که به وضعیت اضطراری بهداشت عمومی پایان داده شود.

وضعیت اضطراری بین‌المللی، بالاترین سطح هشداری است که سازمان بهداشت جهانی می‌تواند در واکنش به شیوع بیماری‌های دنیاگیر اعلام کند. تدروس در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «درنتیجه با امیدواری فراوان اعلام می‌کنم که وضعیت اضطراری جهانی کووید ۱۹ به پایان رسیده است.»

دبیرکل WHO تاکید کرد که اعلام پایان وضعیت اضطراری، بدین معنا نیست که کووید ۱۹ دیگر تهدید محسوب نمی‌شود. وی اشاره کرد که هزاران نفر در سرتاسر جهان همچنان دراثر ابتلا به این بیماری در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و میلیون‌ها نفر با اثرات بلندمدت عفونت کووید ۱۹ دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

تدروس افزود: ««هفته‌ی گذشته کووید ۱۹ هر سه دقیقه جان یک نفر را می‌گرفت و این تازه مرگ‌هایی است که از آن‌ها اطلاع داریم. ویروس اینجا است که بماند. هنوز درحال کشتن و همچنان درحال تغییر است. خطر ظهور گونه‌های جدیدی که افزایش موارد ابتلا را به‌دنبال دارند، به قوت خود باقی است.»

لورنس گاستین، مدیر موسسه حقوق ملی و جهانی سلامت اونیل در دانشگاه جورج‌تاون، تصمیم سازمان بهداشت جهانی را صحیح می‌داند. به‌نقل از وب‌سایت ساینس، وی گفت: «جهان از مرحله‌ی اضطراری دنیاگیری خارج شده و عاقلانه است که WHO با پایان دادن به وضعیت اضطراری بین‌المللی، همین کار را انجام دهد.»

گاستین افزود هرچند اعلامیه‌ی سازمان بهداشت جهانی تاثیر چندانی بر اختیارات این نهاد نخواهد داشت، از منظر فرهنگی و سیاسی اقدامی نمادین است. به‌گفته‌ی وی، این تصمیم سیگنال قدرتمندی را ارسال می‌کند که مرحله‌ی اضطراری بزرگ‌ترین دنیاگیری درطول زندگی ما سرانجام به پایان رسیده است.

ویروس جدید کرونا، عامل بیماری کووید ۱۹ که بیش از سه سال پیش در چین ظهور کرد و به سرعت به سرتاسر جهان گسترش یافت، در ۳۰ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۱ بهمن ۱۳۹۸) به‌عنوان وضعیت اضطراری بین‌المللی اعلام شد. سازمان بهداشت جهانی کمتر از یک ماه بعد در ۲۰ اسفند، شیوع کووید ۱۹ را دنیاگیری اعلام کرد.

از زمان شروع دنیاگیری، سازمان بهداشت جهانی نزدیک به هفت میلیون مورد مرگ‌ومیر ناشی از کووید ۱۹ را ثبت کرده است. بااین‌حال شمار واقعی مرگ‌ومیر ناشی از دنیاگیری ممکن است سه برابر بیشتر باشد. هنوز هم هر هفته چند هزار مرگ به این سازمان گزارش می‌شود و برخی مدل‌ها تخمین می‌زنند که مرگ‌ومیر روزانه در سطح جهان همچنان درحدود ۱۰ هزار نفر است.

اعلامیه‌ی امروز سازمان بهداشت جهانی درحالی منتشر می‌شود که کووید ۱۹ در ایران نیز همچنان قربانی می‌گیرد. براساس آخرین گزارش‌ها، در ۲۴ ساعت گذشته (۱۵ اردیبهشت) در کل کشور ۲۹۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ شناسایی شدند و ۱۹ نفر جان خود را از دست دادند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات