سینوزیت چیست و چه علائمی دارد؟

چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
سینوزیت چیست؟
شناخت بیماری سینوزیت و آشنایی با روش‌های خانگی درمان آن به شما کمک می‌کند تا با کم‌ترین عوارض و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به زندگی عادی خود برگردید.
تبلیغات

سینوزیت، یکی از بیماری‌های رایجی است که مخصوصا در فصل‌های سرد سال افراد بسیاری را درگیر می‌کند. در این میان، اظهارنظرهای بی‌اساس و توصیه‌های درمانی غیرعلمی نیز باعث شده‌اند تا باورهای غلطی درباره‌ی این بیماری و روش‌های درمانی آن وجود داشته باشند. در این مطلب سعی داریم به شما بگوییم که سینوزیت چیست و چه علائمی دارد. در ادامه با روش‌های درمان خانگی سینوزیت هم آشنا خواهید شد.

سینوزیت چیست؟

محل قرارگرفتن سینوس‌ها

به‌طور خلاصه می‌توان گفت که سینوزیت درواقع التهاب سینوس‌ها است که دلایل متعددی برای بروز آن وجود دارد. قبل از اینکه به سراغ علت سینوزیت برویم، بد نیست با سینوس‌ها آشنا شویم و ببینیم که در کدام‌ سمت از بدن ما قرار دارند. سینوس‌ها، حفره‌های موجود در جمجمه‌ی ما هستند و درحالت عادی داخل آن‌ها از هوا پر شده است.

درصورتی‌که که مسیر تخلیه هوای سینوس‌ها به هر دلیلی مسدود شود، این اتفاق به تجمع مایع در آن‌ها منجر خواهد شد. در چنین وضعیتی، یک محیط بسیار مناسب برای رشد باکتری‌ها در سینوس‌ها و التهاب آن‌ها فراهم می‌شود. این مرحله، همان جایی است که گفته می‌شود فرد به بیماری سینوزیت دچار شده است.

علائم سینوزیت چیست؟

عفونت دستگاه تنفسی فوقانی یکی از رایج‌ترین دلایلی است که زمینه‌ی ابتلا به بیماری سینوزیت را در افراد فراهم می‌آورد. اگر پس از ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا علائم زیر را تجربه کردید، به احتمال زیاد دچار سینوزیت شده‌اید و بهتر است توسط پزشک معاینه شوید:

  • ترشحات سبز یا زردرنگ از بینی
  • تب بالای ۳۸ درجه‌ی سانتی‌گراد
  • بوی بد دهان
  • دندان‌درد
  • کاهش یا ازدست‌دادن حس بویایی
  • سردرد سینوسی
  • وجود درد در اطراف گونه‌ها، چشم‌ها و پیشانی

تشخیص سینوزیت در کودکان مقداری متفاوت است و شما باید به علائم کوچک هم دقت کنید؛ علائمی مانند تنفس از دهان، کج‌خلقی و گرفتگی بینی.

انواع سینوزیت

بیماری سینوزیت به ۴ نوع مختلف تقسیم می‌شود که هریک از آن‌ها به نوع خاصی از درمان نیاز دارند:

سینوزیت حاد

علائم سینوزیت حاد معمولا در کمتر از ۴ هفته بهبود پیدا می‌کنند؛ البته به‌شرطی که بیمار طی این مدت تحت‌درمان قرار داشته باشد. اگر پس از بروز علائم بیماری درمان بیمار شروع نشود، این علائم ممکن است بیشتر از ۴ هفته نیز ادامه داشته باشند. برای درمان سینوزیت حاد اغلب از آنتی‌بیوتیک‌ استفاده می‌شود.

سینوزیت مزمن

اگر علائم رایج سینوزیت مانند سردرد، احتقان بینی، خستگی و کاهش بویایی برای حداقل ۱۲ هفته ادامه داشته باشند، سینوزیت بیمار در گروه مزمن طبقه‌بندی می‌شود. در بیشتر انوع سینوزیت مزمن، اصلی‌ترین عامل بروز مشکل وجود التهاب در سینوس‌ها است؛ نه وجود عفونت. باتوجه به این موضوع، برای درمان سینوزیت مزمن روی کاهش التهاب و استفاده از استروئیدها تاکید می‌شود.

سینوزیت حاد

زمانی‌که بیمار بیشتر از ۴ هفته با علائم سینوزیت درگیر باشد، تشخیص سینوزیت حاد برای وی داده خواهد شد. در این شرایط، علائم ممکن است حتی تا ۸ هفته نیز ادامه داشته باشند و درمان‌های ابتدایی برای ازبین‌بردن عفونت کارساز نباشند. در اغلب موارد بهترین راه برای درمان سینوزیت حاد، استفاده از آنتی‌بیوتیک گسترده‌اثر همراه با یک استروئید داخل بینی است.

سینوزیت حاد عودکننده

سینوزیت حاد عودکننده به مواردی گفته می‌شود که بیمار چند دوره‌ی سینوزیت حاد را تجربه می‌کند و هربار نیز علائم بیماری تا دو هفته ادامه دارند. این مورد اغلب با حساسیت‌های فصلی همراه است و به‌همین دلیل نیز بیشترین تمرکز پزشک معالج روی درمان حساسیت و کاهش احتمال قرارگرفتن بیمار در معرض عوامل محرک قرار دارد؛ البته در برخی از موارد نیز ممکن است از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده شود.

چه عواملی باعث ابتلا به سینوزیت می‌شوند؟

چند عامل عمده وجود دارند که شما را در معرض ابتلا به سینوزیت قرار می‌دهند:

  • عفونت دستگاه تنفسی بر اثر ویروس‌هایی مانند ویروس سرماخوردگی، باکتری‌ها یا عفونت‌های قارچی.
  • پولیپ بینی که باعث معکوس‌شدن جریان هوا می‌شود و احتمال بروز سینوزیت حاد را افزایش می‌دهد.
  • باریک‌بودن سینوس‌ها از بدو تولد که مسدود‌شدن راحت آن‌ها را به‌دنبال دارد.
  • مشکلاتی مانند فیبروز سیستیک، اچ‌آی‌وی و رفلاکس معده که احتمال ابتلا به سینوزیت حاد را افزایش می‌دهند.
  • حساسیت به محرک‌های مختلف که به التهاب سینوس‌ها و تورم در بینی منجر می‌شود.
  • انحراف تیغه‌ی بینی که با تنگ‌کردن یکی از مجراهای بینی، شما را مستعد ابتلا به سینوزیت می‌کند.
  • وجود سینوس اضافه نیز یکی از دلایل ابتلا به سینوزیت است؛ البته به گزارش medicspot تنها یک نفر از هر ۱۰ نفر با این مشکل به‌دنیا می‌آیند.
بیشتر بخوانید

آیا سینوزیت درمان قطعی دارد؟

سینوزیت حاد معمولا مدت‌زمان کوتاهی پس از شروع درمان از بین می‌رود؛ اما اگر دچار سینوزیت مزمن شدید، چند روش مختلف وجود دارد که پزشک ممکن است از آن‌ها برای درمان شما استفاده کند. یکی از این روش‌ها، درمان ضدقارچی است و در مواقعی مورداستفاده قرار می‌گیرد که عفونت سینوسی شما از عوامل قارچی ناشی شده باشد. در برخی موارد نیز پزشک از اسپری‌های بینی کورتیکواستروئید برای رفع مشکل استفاده می‌کند.

در مواقعی که عوامل آلرژیک باعث بروز سینوزیت شده باشند، پزشک از درمان‌های ضدحساسیت برای رفع مشکل شما استفاده خواهد کرد. کورتیکواستروئیدهای خوراکی، روش درمانی دیگری هستند که برای رفع التهاب سینوس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ البته مصرف طولانی‌مدت این داروها عوارض جانبی جدی به‌دنبال دارد و به‌همین دلیل نیز از آن‌ها فقط برای درمان علائم بسیار شدید استفاده می‌شود.

گاهی اوقات، واکنش به آسپرین هم می‌تواند باعث ابتلا به سینوزیت و پولیپ بینی شود. در چنین شرایطی، بیمار تحت نظر پزشک مصرف آسپرین را به‌مرور زمان افزایش می‌دهد تا مقاومت بدن خود را درمقابل این ماده بالاتر ببرد.

درمان خانگی سینوزیت

استفاده از درمان‌های شیمیایی، آن‌هم برای مدت طولانی، گزینه‌ای است که بیشتر افراد آن را ترجیح نمی‌دهند. همین موضوع نیز باعث می‌شود تا بسیاری از بیماران به‌دنبال درمان گیاهی سینوزیت باشند و ترجیح دهند که مشکل خود را در منزل برطرف کنند. خوشبختانه درمان خانگی سینوزیت هم ممکن است و شما می‌توانید از روش‌های مختلف برای درمان بیماری خود استفاده کنید.

یکی از درمان‌های خانگی سینوزیت که تاثیر بسیار زیادی هم در رفع علائم این بیماری دارد، استفاده از بخور گیاهان دارویی است. با استفاده از این روش، سینوس‌ها و مجاری بینی به‌راحتی تخلیه خواهند شد.

گزینه‌ی بسیار موثر بعدی برای درمان گیاهی سینوزیت، استفاده از زردچوبه است. این گیاه پرخاصیت، یک آنتی‌اکسیدان قوی به‌شمار می‌رود و تاثیر قابل‌توجهی روی کاهش التهاب دارد. ترکیب‌کردن این گیاه با شیر گرم و نوشیدن آن به شما کمک می‌کند تا در مدت‌زمان کوتاه‌تری سلامتی خود را به‌دست آورید.

روغن کبد ماهی کاد، یکی دیگر از درمان‌های خانگی سینوزیت است که می‌توانید از آن برای بهبود علائم بیماری خود استفاده کنید. استفاده از این روغن در پخت‌وپز یا ترکیب‌کردن آن با شیر، روش‌هایی هستند که برای بهره‌بردن از خواص درمانی این ماده می‌توان از آن‌ها بهره برد.

ماده موثر دیگری که استفاده از آن می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی روی بهبود علائم سینوزیت داشته باشد، عسل مانوکا نام دارد. این عسل خاص، فعالیت باکتری‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و به‌همین دلیل برای درمان خانگی سینوزیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. آناناس و زنجبیل هم مواد دیگری هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان علائم سینوزیت را در مدت‌زمان کوتاهی ازبین برد.

به‌خاطر داشته باشید که باوجود تاثیر درمان‌های خانگی و گیاهان دارویی در درمان سینوزیت، چنانچه متوجه بدترشدن علائم خود شدید حتما باید به پزشک مراجعه کنید و تحت‌درمان قرار بگیرید؛ چراکه درصورت درمان‌نشدن به‌موقع این بیماری، سلامتی شما در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت.

سوالات متداول زومیت

  • سینوزیت چیست و با چه علائمی همراه است؟

    التهاب‌ها سینوس‌ها تحت‌عنوان بیماری سینوزیت شناخته می‌شود و با علائمی مانند سردرد، کاهش بویایی، ترشحات زرد یا سبزرنگ بینی، دندان‌درد و بوی بد دهان همراه است.

  • آیا با کمک درمان‌های خانگی می‌توان سینوزیت را درمان کرد؟

    بله؛ استفاده از روغن کبد ماهی کاد، عسل مانوکا، زردچوبه، آناناس، زنجبیل و بخور گیاهان دارویی از جمله روش‌های خانگی درمان سینوزیت هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات