قوی‌ ترین قهوه جهان؛ شعار تبلیغاتی یا واقعیتی خطرناک؟

جمعه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
قوی‌ترین قهوه جهان
اگر فکر می‌کنید اسپرسو قوی‌ترین قهوه‌ای است که می‌توانید بنوشید، همین الان این باور را کنار بگذارید و آماده باشید تا با قوی‌ترین قهوه‌ جهان آشنا شوید.
تبلیغات

قهوه هم درست مانند چای، یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان به‌شمار می‌رود و افرادی زیادی را دلبسته‌ی خود کرده است. در این میان، افرادی نیز هستند که این نوشیدنی خوش‌عطر را بیشتر برای تامین انرژی روزانه‌ی خود مصرف می‌کنند و به همین دلیل به‌دنبال پیداکردن قوی‌ترین قهوه جهان هستند. اگر شما هم به هر دلیلی دوست دارید با قوی‌ترین قهوه در جهان آشنا شوید، با این مطلب همراه باشید.

قهوه مرگ چیست؟

اگر قهوه‌‌دوست و قهوه‌خور باشید، احتمالا نام قهوه‌ آرزوی مرگ به گوش‌تان خورده است. قهوه‌ای که علاوه بر نام عجیبش، داستان‌های عجیب‌وغریب بسیاری هم درباره‌ی آن نقل می‌شود؛ اما این قهوه چیست و آیا داستان‌هایی که در رابطه با آن روایت می‌شوند واقعیت دارند یا ترفند شرکت سازنده‌ی این قهوه برای انداختن نام محصول خود روی زبان‌ها و استفاده از روش بازاریابی دهان‌به‌دهان هستند؟

قهوه آرزوی مرگ

قبل از پاسخ به این سوال، بهتر است با تاریخچه‌ی قهوه آرزوی مرگ (Death Wish Coffee) که به‌عنوان قوی‌ترین قهوه جهان هم شناخته می‌شود آشنا شویم. معرفی این قهوه، به سال ۲۰۱۲ و به نیویورک آمریکا برمی‌گردد؛ زمانی که فردی به‌نام مایک براون تصمیم خود را برای تولید قوی‌ترین قهوه‌ در جهان عملی کرد.

محصولی که براون به بازار عرضه کرده بود، خیلی زود توانست نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد و توجه بسیاری از قهوه‌دوستان را به‌خود جلب کند. نکته‌ی جالب اینجا است که عرضه‌ی این قهوه‌ی خاص، تنها به کره‌ی خاکی ما محدود نمی‌شود و این محصول پرسروصدا در ۲۹ ژوئن سال ۲۰۱۸ به ایستگاه بین‌المللی نیز فرستاده شد. فضانوردان حاضر در این ایستگاه، نسخه‌ی منجمد و خشک‌شده‌ی این قهوه را در دوم جولای همان سال دریافت کردند.

قوی‌ ترین قهوه جهان چقدر کافئین دارد؟

چیزی که Death Wish Coffee را به قوی‌ترین قهوه جهان یا به‌قول بیزنس وایر قوی‌ترین قهوه کهکشان تبدیل می‌کند، میزان کافئین موجود در آن است. The Healthy در گزارشی به بررسی این محصول پرداخته و می‌نویسد، بررسی‌های انجام‌شده نشان می دهند که هر فنجان قهوه آرزوی مرگ ۷۰۰ میلی‌گرم کافئین در خود دارد. این مقدار کافئین بیشتر از حد مجاز است و باعث می‌شود تا مقدار کافئین Death Wish Coffee در حد خطرناک قرار گیرد.

میزان کافئین موجود در قهوه مرگ
مقایسه کافئین موجود در قهوه آرزوی مرگ با انواع دیگر قهوه

به‌گزارش سازمان غذا و داروی آمریکا، مصرف روزانه‌ی ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز برای بزرگسالان سالم هیچ مانعی ندارد. بر اساس این توصیه، کاملا مشخص است که مقدار کافئین قهوه آرزوی مرگ درحد خطرناک قرار دارد و مصرف آن نه‌تنها برای افراد بیمار، بلکه برای اشخاص سالم نیز ممکن است خطرآفرین باشد.

باتوجه به کافئین بالای قهوه آرزوی مرگ، طبیعی است که مصرف آن افراد بسیاری را دچار مشکل کرده باشد؛ به‌همین دلیل هم نمی‌توان تمام داستان‌های روایت‌شده درباره‌ی این محصول را تبلیغات دانست؛ البته باید این نکته را هم درنظر داشت که باتوجه به ادعای خود شرکت در این مورد که Death Wish Coffee قوی‌ترین قهوه جهان است، بعید نیست که تعدادی از این داستان‌ها بخشی از برنامه‌ی بازاریابی این شرکت باشند.

عوارض قهوه مرگ چیست؟

درست مانند هر ماده‌ی دیگری، مصرف بیش‌ازحد کافئین هم عوارض متعددی را به‌دنبال خواهد داشت؛ عوارضی که گاهی اوقات ممکن است سلامت شما را با تهدیدهای جدی مواجه کنند:

بی‌خوابی

یکی از مهم‌ترین دلایل مصرف قهوه توسط افراد، اثر این نوشیدنی خوش‌عطر روی ازبین‌رفتن احساس خواب‌آلودگی و کمک به هوشیاری آن‌ها است؛ اما این موضوع زمانی به یک مشکل تبدیل می‌شود که مصرف مقادیر بالای کافئین، اختلال خواب طولانی‌مدت را برای شما به‌همراه داشته باشد. این عارضه دقیقا همان چیزی است که با مصرف قوی‌ترین قهوه جهان اتفاق می‌افتد.

تحقیقات نشان می‌دهند متوسط زمانی که اثر کافئین در بدن باقی می‌ماند درحدود ۵ ساعت است؛ اما این بازه برای افراد مختلف یکسان نیست و ممکن است بین یک ساعت و نیم تا ۹ ساعت نیز متغیر باشد. همان‌طور که گفتیم، میزان کافئین موجود در Death Wish Coffee بیشتر از حد مجاز است و این یعنی عارضه‌ی بی‌خوابی آن هم بیشتر از انواع دیگر قهوه طول خواهد کشید و آسیب‌های بیشتری به بدن خواهد زد.

افزایش اضطراب

سازوکار کافئین به این‌صورت است که با مختل‌کردن عملکرد آدنوزین در مغز، مانع از احساس خستگی می‌شود و با کمک به ترشح آدرنالین، سطح انرژی شما را افزایش می‌دهد. حال اگر مقدار کافئینی که وارد بدن شما می‌شود بیشتر از حد مجاز باشد یا بدن‌تان به کافئین حساس باشد، عوارضی مانند بی‌قراری و اضطراب شدید را تجربه خواهید کرد.

مطالعه‌ای که در این زمینه انجام شده است نشان می‌دهد که مصرف ۳۰۰ میلی‌گرم کافئین باعث افزایش دو برابری استرس افراد می‌شود. باتوجه به کافئین بسیار بالای قهوه آرزوی مرگ، طبیعی است که با مصرف حتی یک فنجان از این محصول در روز، دچار علائم شدیدی چون اضطراب و بی‌قراری شوید.

مشکلات گوارشی

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که قهوه می‌تواند رفلاکس معده را تشدید کند و به تحریک انقباضات روده نیز منجر شود. شاید شما هم شنیده باشید که برخی از افراد پس از مصرف قهوه دچار سوزش سر دل می‌شوند و از این موضوع شکایت دارند. این اتفاق یکی از عوارض کافئین است و عده‌ای از مردم حتی با مصرف مقادیر کم قهوه هم از آن رنج می‌برند.

باتوجه به این موضوع، مصرف محصولی با کافئین بالا مانند قهوه آرزوی مرگ، قطعا می‌تواند عوارض بسیار شدیدتری نسبت به قهوه‌های معمولی به‌همراه داشته باشد؛ بنابراین اگر دستگاه گوارش حساسی دارید، بهتر است فکر مصرف این قهوه را از از سر بیرون کنید و به‌دنبال محصولی باشید که کافئین آن درحد مجاز باشد.

افزایش فشارخون

کافئین، سیستم عصبی بدن را تحریک می‌کند و این موضوع در نهایت باعث افزایش فشار خون می‌شود. فشارخون بالا مساله‌ای بسیار جدی است؛ چراکه با واردآوردن آسیب به شریان‌ها، به‌مرور زمان جریان خون را به مغز و قلب دچار اختلال می‌کند.

باوجود موقتی‌بودن اثر کافئین روی افزایش فشار خون، وقتی موضوع بحث ما محصولی با کافئین بسیار بالا باشد نمی‌توان این مساله را نادیده گرفت و به‌سادگی از کنار خطرات احتمالی آن گذشت؛ بنابراین بهتر است افرادی که فشار خون بالایی دارند، از مصرف Death Wish Coffee خودداری کرده و محصولات مناسب‌تری را جایگزین آن کنند.

برای ازبین‌بردن اثر قهوه آرزوی مرگ چه باید کرد؟

اگر روزی قهوه آرزوی مرگ یا هر قهوه‌ی دیگری را مصرف کردید و به‌دلیل بروز عوارض ناشی از کافئین، دوست داشتید که اثر آن را ازبین ببرید، می‌توانید از چند راهکار ساده که هلث‌لاین در گزارش خود آن‌ها را معرفی کرده است استفاده کنید.

یکی از راه‌های موثر برای دفع سریع اثر کافئین از بدن، بالابردن مصرف آب است. شما می‌توانید با مصرف آب بیشتر، میزان احساس برافروختگی ناشی از مصرف کافئین بالا را کم‌تر کنید و در مدت‌زمان کوتاه‌تری عوارض ناخوشایند این ماده را ازبین ببرید. بالابردن میزان تحرک نیز راهکار بسیار موثری است که به شما کمک می‌کند تا زودتر به حالت طبیعی خود بازگردید. بهترین کاری که برای این منظور می‌توانید انجام دهید، یک پیاده‌روی ساده است. کشیدن نفس‌های عمیق و مصرف غذاهایی با فیبر بالا هم به‌شما کمک می‌کنند تا زودتر از شر عوارض قهوه خلاص شوید.

ادعای شرکت مایک براون و اندازه‌گیری‌های انجام شده نشان می‌دهند که درحال‌حاضر Death Wish Coffee قوی‌ترین قهوه جهان است؛ اما سوال بسیار مهمی که مطرح می‌شود این است که باوجود عوارضی که در این مطلب درمورد آن‌ها صحبت کردیم، آیا شما هنوز هم حاضر هستید این قهوه را امتحان کنید یا ترجیح می‌دهید نیاز و علاقه‌ی خود را به قهوه، با محصول دیگری تامین کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات