درباره کثیفی و میکروب‌های درون اتاق‌های هتل چه می‌دانید؟

جمعه ۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اتاق هتل
یکی از میکروب‌شناسان حقایق تکان‌دهنده‌ای درباره‌ی کثیفی و میکروب‌های درون اتاق‌های هتل فاش می‌کند.
تبلیغات

برای بسیاری از ما گاهی‌ اوقات اقامت در هتل اجتناب‌ناپذیر است (مثلاً برای سفرهای کاری) یا ممکن است در سفرهای تفریحی از هتل استفاده کنیم. بااین‌حال، بد نیست بدانید با اینکه اتاق هتل با چشم غیرمسلح ممکن است تمیز به‌نظر برسد، آن‌قدر تمیز نیست. حتی اگر اتاق گران‌قیمتی باشد، لزوماً به این معنا نیست که کمتر کثیف است.

درواقع، کسانی که قبل از شما در اتاق اقامت کرده‌اند، باکتری‌ها و قارچ‌ها و ویروس‌ها را روی مبلمان، فرش‌ها، پرده‌ها و سطوح برجای گذاشته‌اند. آنچه از این آثار میکروبی باقی می‌ماند، به این موضوع بستگی دارد که کارکنان هتل اتاق را چقدر خوب تمیز می‌کنند. البته باید بدانید چیزی که هتل به‌عنوان تمیز در نظر می‌گیرد، ممکن است با آنچه شما آن را تمیز تلقی می‌کنید، متفاوت باشد.

پریم‌رز فریستون، متخصص میکروب‌شناسی بالینی، در وب‌سایت The Conversation می‌نویسد معمولاً ارزیابی تمیزی اتاق هتل براساس مشاهدات بینایی و بویایی است و نه براساس میکروب‌شناسی نامرئی فضا، یعنی جایی که خطر عفونت در آن قرار دارد. بنابراین، بیایید عمیق‌تر دنیای میکروب‌ها و حشره‌ها و ویروس‌ها را بررسی کنیم تا ببینیم چه چیزی ممکن است در اتاق هتل پنهان باشد.

آلودگی از آسانسور شروع می‌شود

حتی قبل از اینکه وارد اتاق شوید، دکمه‌های آسانسور هتل را به‌عنوان کانون‌های میکروب در نظر بگیرید. افراد مختلف آن‌ها را به‌طورپیوسته فشار می‌دهند. این امر می‌تواند میکروارگانیسم‌ها را به سطح دکمه منتقل کند و برعکس.

دستگیره‌های درهای عمومی نیز می‌توانند ازنظر وجود بار میکروبی مشابه باشند؛ مگر اینکه به‌طورمنظم ضدعفونی شوند. پس از استفاده از دستگیره و قبل از لمس صورتتان یا خوردن خوراکی، از ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنید.

شایع‌ترین عوامل بیماری‌زایی که از اتاق‌های هتل به افراد سرایت می‌کند، میکروب‌هایی هستند که موجب علائم گوارشی نظیر اسهال و استفراغ می‌شوند و ویروس‌های تنفسی مانند سرماخوردگی و ذات‌الریه و کووید۱۹.

توالت‌ها و حمام‌ها معمولاً درمقایسه‌با سایر بخش‌های اتاق هتل با دقت بیشتری تمیز می‌شوند و اغلب ازنظر باکتریایی آلودگی کمتری دارند. فراموش نکنید که اگر لیوان نوشیدنی در حمام شما یک‌بار‌مصرف نیست، قبل از استفاده آن را بشویید (شامپو هم می‌تواند به‌خوبی ظروف را بشوید)؛ زیرا هرگز نمی‌توانید مطمئن باشید که به‌خوبی تمیز شده است. دستگیره‌های درهای حمام نیز ممکن است به‌واسطه‌ی پاتوژن‌های روی دست‌های نشسته یا لیف حمام کثیف آلوده شده باشد.

تخت و ملحفه‌ها و بالش نیز می‌تواند محلی برای تجمع میکروب‌ها باشد. مطالعه‌ای که سال ۲۰۲۰ منتشر شد، نشان داد پس از اینکه بیمار مبتلا به کووید‌۱۹ که هنوز علائم وی شروع نشده بود، در اتاق هتل اقامت کرده بود، آلودگی ویروسی فراوانی در بسیاری از سطوح وجود داشت و سطوح آلودگی در ملحفه‌ها و بالش‌ها و پوشش لحاف بیشتر بود.

درحالی‌که ملحفه‌ها و روبالشی‌ها ممکن است در فاصله‌ی بین میهمانان تعویض شود، روتختی‌ها ممکن است تعویض نشوند؛ بنابراین، این پارچه‌ها ممکن است به مخازن نامرئی پاتوژن‌ها تبدیل شوند. ناگفته نماند اغلب مواقع ملحفه‌ها نیز بین میهمانان تعویض نمی‌شوند؛ بنابراین، بهتر است با خودتان ملحفه ببرید.

دراین‌میان، آنچه کمتر مدنظر قرار می‌گیرد، چیزی است که روی میز اتاق، میز کنار تخت، تلفن، کتری، قهوه‌ساز، کلید برق یا کنترل تلویزیون وجود دارد؛ زیرا این سطوح همیشه در فاصله‌ی بین میهمانان ضدعفونی نمی‌شود. ویروس‌هایی مانند نوروویروس همچون ویروس عامل کووید ۱۹ می‌تواند چندین روز روی سطوح فعال بمانند. این در حالی است که فاصله‌ی زمانی معمول بین تعویق اتاق هتل اغلب کمتر از ۱۲ ساعت است.

تمیزکردن وسایل پارچه‌ای نرم مانند کوسن‌ها و، صندلی و پرده‌ها نیز دشوار است و این وسایل معمولاً بین میهمانان شسته نمی‌شوند و فقط لکه‌های آن‌ها پاک می‌شوند؛ پس شستن دست‌ها پس از لمس آن‌ها می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد.

میهمانان ناخوانده

به‌جز آنچه گفته شد، ساس تختخواب را هم در نظر بگیرید. این حشرات خون‌خوار خود را درون فضاهای کوچک و باریک مخفی می‌کنند و ماه‌ها بدون تغذیه به حالت خفته باقی می‌مانند. فضاهای کوچک شامل شکاف‌های چمدان‌ها و تشک‌ها و تخت‌خواب می‌شود. ساس‌ها در سراسر اروپا، آفریقا، آمریکا و آسیا پراکنده‌اند و اغلب در هتل‌ها نیز مشاهده می‌شوند. فقط به این دلیل که اتاق تمیز به‌نظر می‌رسد و بوی خوشی می‌دهد، بدین‌معنا نیست که از ساس‌ها خبری نیست.

خوشبختانه بعید است که براثر گزیدگی ساس بیماری منتقل شود؛ اما ناحیه‌ی گزیدگی ممکن است ملتهب و عفونی شود. جای گزیدگی قرمز روی پوست و وجود لکه‌های خون روی ملحفه‌ها نشان‌دهنده‌ی هجوم آن‌ها است. توصیه می‌کنیم از کرم ضدعفونی‌کننده روی محل گزیدگی استفاده کنید. علائم دیگر را می‌توان روش تشک، پشت تخت، درون کشوها و کمد لباس مشاهده کرد.

نکته‌ی مهم دیگر اینکه لکه‌های قهوه ممکن است بقایای مدفوع آن‌ها باشد. پوست ساس قهوه‌ای نقره‌ای است و ساس‌های زنده قهوه‌ای‌رنگ هستند و طول آن‌ها یک تا هفت میلی‌متر است. اگر فکر می‌کنید در اتاق شما ساس وجود دارد، به هتل اطلاع دهید. برای پرهیز انتقال آن‌ها به خانه، پیش از بازکردن وسایل خود در خانه، چمدان و لباس‌هایتان را به‌خوبی تمیز تمیز کنید.

ازآن‌جاکه در هتل‌های چندستاره معمولاً از اتاق‌ها بیشتر استفاده می‌شود، اتاق گران‌قیمت‌تر در هتل پنج‌ستاره لزوماً به‌معنای تمیزی بیشتر نیست؛ زیرا هزینه‌های نظافت حاشیه‌ی سود را کاهش می‌دهد. بنابراین، هرجا اقامت پیدا می‌کنید، دستمال مرطوب ضدعفونی‌کننده با خود ببرید و از آن برای پاک‌کردن سطوح سخت استفاده کنید. همچنین، به‌طور‌منظم و خصوصاً قبل از خوردن خوراکی، دست‌های خود را بشویید یا ضدعفونی کنید. فرش‌های هتل یکی از کانون‌های کثیفی دیگر در هتل‌ها هستند. پیشنهاد می‌کنیم دمپایی یا جوراب ضخیم با خود ببرید تا بتوانید از راه رفتن با پای برهنه روی فرش‌ها اجتناب کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات