کشف ارتباطات ژنتیکی جدید با سرطان پروستات

جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
تشخیص سرطان
بزرگ‌ترین فراتحلیل ژنتیکی که تاکنون منتشر شده است، واریانت‌های ژنتیکی جدید مرتبط با سرطان پروستات را در مردان آفریقایی‌تبار شناسایی کرده است.
تبلیغات

شیوع سرطان پرستات در مردان آفریقایی‌تبار بیشتر از مردان دیگر است. فراتحلیل جدیدی بینش‌هایی درباره‌ی علت این موضوع ارائه داده و ۹ واریانت ژنتیکی را شناسایی کرده است که خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان آفریقایی‌تبار افزایش می‌دهد.

بنا به گزارش پایگاه اینترنتی نیواطلس، در بریتانیا، از هر چهار مرد دارای تبار آفریقایی، یک نفر در طول زندگی خود مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده می‌شود. در ایالات متحده، احتمال تشخیص سرطان پروستات و احتمال مرگ براثر آن در مردان آفریقایی‌آمریکایی نسبت‌به مردان سفیدپوست به ترتیب ۱٫۷ و ۲٫۱ برابر بیشتر است.

مشخص شده است که استعداد ژنتیکی نقش زیادی در خطر ابتلا به سرطان پروستات دارد. چیزی که به‌خوبی مشخص نشده است، این است که چرا مردان دارای تبار آفریقایی به‌طورخاص دربرابر این بیماری آسیب‌پذیر هستند.

پیش‌ازاین، در تلاش برای شناسایی واریانت‌های ژنتیکی که در خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان دارای تبار آفریقایی نقش دارند، مطالعات ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﮐﻞ ﮊﻧﻮم (GWAS) کوچکی انجام شده بود. فراتحلیل جدیدی که تحت سرپرستی پژوهشگران مدرسه پزشکی کِک دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انجام شده است، بزرگ‌ترین تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های GWAS برای بررسی این عوامل خطر ژنتیکی است که تاکنون منتشر شده است.

پژوهشگران همچنین امتیاز خطر چندژنی چنداجدادی (PRS) را ایجاد کردند که شامل واریانت‌های شناخته‌شده و جدید مرتبط با خطر ابتلا به سرطان و تهاجمی بودن بیماری بود.

امتیاز PRS نشان می‌دهد خطر ابتلای یک فرد درمقایسه‌با افراد دیگری که ترکیب ژنتیکی متفاوتی دارند، چقدر است. این امتیاز معمولا به شکل مجموع وزنی آلل‌های مرتبط با صفت محاسبه می‌شود. آلل‌ها ژن‌های همتایی هستند که از والدین زیستی به ارث می‌رسند و در یک مکان ژنی خاص روی کروموزوم قرار دارند. بیشتر صفات توسط بیش از دو آلل ایجاد می‌شوند و برخی از صفات توسط دو یا چند مکان ژنی کنترل می‌شوند.

پژوهشگران داده‌های جمع‌آوری‌شده از ده مطالعه GWAS انجام‌شده در ایالات متحده، آفریقا و منطقه کارائیب را ترکیب کردند که شامل داده‌های بیش از ۸۰ هزار مرد می‌شد: ۱۹۳۷۸ مورد سرطان پروستات و ۶۱۶۲۰ مرد سالم. آن‌ها ۹ عامل خطر ژنتیکی را که قبلا شناسایی نشده بود، برای سرطان پروستات کشف کردند که ۷ مورد از آن‌ها در مردان آفریقایی‌تبار فراوانی بیشتری دارد یا به‌طورخاص فقط در آن‌ها دیده می‌شود.

یکی از واریانت‌های جدید که روی منطقه کروموزومی 8q24 یافت شد و مشخص شده است که با استعداد ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است، فقط در مردان آفریقایی‌تبار دیده می‌شد. کریستوفر هیمن، نویسنده مطالعه گفت: «این واریانت خاص بر خطر ابتلا به بیماری تهاجمی در این جمعیت تأثیر می‌گذارد.»

فراتحلیل جدید همچنین الگوهای مشاهده‌شده در مطالعات گذشته را تأیید کرد، یعنی اینکه ژنتیک نقش مهمی در تعیین خطر ابتلا به سرطان در مردان جوان‌تر دارد. این مطالعه همچنین بر نیاز به گنجاندن جمعیت‌های متنوع در مطالعات ژنتیکی بزرگ آینده تاکید می‌کند. هیمن گفت: «بیشتر مطالعاتی که تاکنون انجام شده است در جمعیت‌هایی با تبار اروپایی انجام شده است که سوگیری بزرگی را در درک ما از خطر ژنتیکی بیماری ایجاد می‌کند.»

واریانت‌های ژنتیکی جدید شناسایی‌شده در مطالعه می‌تواند در آزمایش‌های ژنتیکی گنجانده شود تا به تغیین خطر ابتلا به سرطان در افراد کمک کند و راهنمایی دراین‌باره باشد که مردان باید از کی و با چه فاصله زمانی مورد غربالگری برای سرطان پروستات قرار گیرند.

نمره‌های دقیق‌تر PRS برای مردان آفریقایی‌تبار به شناسایی زودهنگام افرادی که درمعرض خطر بالای ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند، کمک می‌کند. دکتر فی چن، نویسنده ارشد مطالعه گفت: «نرخ بقای مردانی که مبتلا به سرطان پروستات تهاجمی تشخیص داده می‌شوند، بسیار پایین‌تر است. یافته‌های ما نشان می‌دهد امتیازهای خطر چندژنی می‌توانند برای شناسایی مردانی که غربالگری زودتر و مکررتر برای آن‌ها مفیدتر است، کاربرد داشته باشد.»

هیمن و همکارانش قصد دارند پژوهش خود را درمورد سرطان پروستات در میان مردان آفریقایی‌تبار ادامه دهند و به این مساله بپردازند که چگونه دسترسی به مراقبت و سایر عوامل تعیین‌کننده اجتماعی بر بروز، پیشرفت و نرخ بقا در این بیماری تاثیر می‌گذارد.

این مطالعه در مجله‌ی European Urology منتشر شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات