استفاده از چشم‌بند خواب مزیت‌های ذهنی شگفت‌انگیزی دارد

دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
چشم بند خواب
پژوهشگران می‌گویند اگر می‌خواهید روز بعد از نظر ذهنی آماده‌تر بیدار شوید، از چشم‌بند خواب استفاده کنید.
تبلیغات

براساس مطالعه‌ای که در قالب دو آزمایش روی ۱۲۲ شرکت‌کننده انجام شد، ممانعت از نور محیط در هنگام خواب می‌تواند هشیاری و حافظه را در روز بعد بهبود دهد.

نویسندگان مطالعه که از مؤسسه‌هایی در بریتانیا، ایتالیا و ایالات متحده هستند، می‌گویند یافته‌های آن‌ها شاهد دیگری از ارتباط بین نور و خواب است و از این موضوع حمایت می‌کند که کنترل نور می‌تواند به مدیریت خواب کمک کند. پژوهشگران در مقاله خود می‌نویسند: «نور محیط می‌تواند بر ساختار و زمان‌بندی خواب تأثیر بگذارد. ما بررسی کردیم که چگونه استفاده از چشم‌بند خواب برای جلوگیری از نور در طول خواب شبانه بر حافظه و هشیاری تأثیر می‌گذارد و موجب تغییراتی می‌شود که می‌تواند برای کارهای روزمره مانند مطالعه یا رانندگی مفید باشد.»

به گزارش ساینس آلرت، در آزمایش اول، از ۸۹ داوطلب ۱۸ تا ۳۵ ساله خواسته شد به مدت یک هفته هنگام خواب از چشم‌بند خواب سالم و هفته بعد از چشم‌بند دارای سوراخ استفاده کنند (به‌منظور در نظر گرفتن تأثیر ناشی از معذب بودن حین استفاده از چشم‌بند).

آزمایش‌های آزمایشگاهی انجام‌شده در دو روز آخر هر هفته نشان داد شرکت‌کنندگان پس از پوشاندن چشم‌های خود در هنگام خواب، در آزمون تداعی دو کلمه‌ای بهتر عمل کردند که توانایی به‌خاطرآوردن رویدادها و تجربیات را اندازه‌گیری می‌کند. آن‌ها همچنین در آزمایشی که زمان واکنش را اندازه‌گیری می‌کند، بهتر عمل کردند.

در آزمایش دوم، ۳۳ داوطلب دارای سن ۱۸ تا ۳۵ سال به چشم‌بند، دستگاه‌هایی برای اندازه‌گیری شدت نور در هنگام بیداری و هدبندی برای اندازه‌گیری فعالیت مغز در هنگام خواب مجهز شدند. برای عادت کردن به این شرایط، شرکت‌کنندگان یک شب را با چشم‌بند سالم و شب دوم را با چشم‌بند دارای سوراخ خوابیدند. دو شب بعدی هم همین وضعیت تکرار شد و فقط آزمایش‌ها اضافه شد.

باز هم وظیفه تداعی دو کلمه‌ای نشان داد استفاده از چشم‌بند خواب به یادگیری اطلاعات جدید و تشکیل خاطرات جدید کمک می‌کند. علاوه‌بر‌این، داده‌های ثبت‌شده توسط هدبند نشان داد ارتباطی بین استفاده از چشم‌بند و خواب با امواج آهسته وجود دارد که ازنظر تقویت حافظه مهم است. پژوهشگران می‌نویسند: «مزیت‌های استفاده از چشم‌بند برای حافظه، با زمان سپری‌شده در خوابِ با امواج کوتاه پیش‌بینی شد. این امر نشان می‌دهد استفاده از چشم‌بند در طول خواب رفتاری موثر، اقتصادی و غیرتهاجمی است که می‌تواند به عملکرد شناختی کمک کند و به تأثیرات قابل‌سنجش بر زندگی روزمره منجر شود.»

براساس پرسش‌نامه‌هایی که شرکت‌کنندگان در هر دو آزمایش پر کردند، استفاده از چشم‌بند روی زمان یا مدت خواب تاثیری نداشت، بنابراین بعید است این عوامل نتایج را تحت‌تأثیر قرار داده باشند.

مطالعات فراوانی نشان داده‌اند که خواب برای سلامتی و بهزیستی ما اهمیت زیادی دارد. خواب می‌تواند به هشیار نگه داشتن ما کمک کند، بر پردازش عاطفی در مغز تأثیر دارد و حتی روی الگوهای معاشرت ما هم اثر دارد.

مطالعه جدید نشان می‌دهد چشم‌بند خواب می‌تواند مزیت‌های خواب را افزایش دهد. با توجه به اینکه بسیاری از کارهای روزانه ما به هشیاری و عملکرد حافظه بالا نیاز دارند، ممکن است درنظر گرفتن آن در روال شبانه ارزشمند باشد. پژوهشگران می‌نویسند: «یافته‌های ما چشم‌بند خواب را به‌عنوان روش ساده، اقتصادی و غیرتهاجمی برای بهره‌مندی بیشتر از مزیت‌های خواب شبانه پیشنهاد می‌کند.»

این پژوهش در مجله‌ی Sleep منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات