اغلب مردم نمی‌دانند حد نرمال فشار خون چقدر است

شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
اندازه گیری فشار خون
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از مردم به اشتباه تصور می‌کنند از محدوده طبیعی فشار خون اطلاع دارند. این امر می‌تواند عواقب مرگباری داشته باشد.
تبلیغات

براساس گزارش انجمن قلب آمریکا در سال ۲۰۲۳، تقریباً نیمی از آمریکایی‌های ۲۰ سال به بالا (یا بیش از ۱۲۲ میلیون نفر) فشار خون بالا دارند. همچنین، بیش از سه چهارم آمریکایی‌های ۶۵ ساله و مسن‌تر فشار خون بالا دارند. فشار خون بالا یکی از عوامل خطرساز اصلی بیماری قلبی و سکته است.

پژوهش‌ها نشان داده است که بیشتر آمریکایی‌ها از محدوده طبیعی یا سالم فشار خون آگاهی ندارند، با‌این‌حال تصور می‌کنند که از آن اطلاع دارند و این امر نگران‌کننده است. به گزارش وب‌سایت The Conversation، گروهی از پژوهشگران از بیش از ۶۵۰۰ آمریکایی درمورد دانش آن‌ها درباره فشار خون نظرسنجی کردند. در مطالعه جدید که ژانویه ۲۰۲۳ منتشر شد، پژوهشگران دریافتند که ۶۴ درصد از شرکت‌کنندگان درزمینه‌ی درک خود از اعداد فشار خون اطمینان داشتند، اما فقط ۳۹ درصد از آن‌ها واقعاً می‌دانستند که فشار خون طبیعی یا سالم چیست.

اعتماد به نفس کاذب، عواقب مرگبار

چنین اعتماد به نفس کاذبی می‌تواند خطرناک باشد، زیرا می‌تواند مانع از این شود که افراد به دنبال کنترل فشار خون بالای خود باشند؛ اگر فکر کنید فشار خون شما نرمال است، چه لزومی دارد با پزشک درباره آن صحبت کنید؟

بخشی از علت این اطمینان بیش‌ازحد از مطب پزشک آغاز می‌شود. به‌طور معمول، پرستار کاف فشارسنج را روی بازوی بیمار می‌بندد و فشار خون را اندازه‌گیری می‌کند. او ممکن است نتیجه را اعلام کند، کاف را بردارد که آن را برای پزشک ثبت کند. وقتی پزشک از راه می‌رسد، ممکن است بدون صحبت درمورد فشار خون روی موضوعات دیگر تمرکز کند. علت این است که احتمال پزشک می‌خواهد روی احساس بیمار و دلیل حضور او در آ‌نجا تمرکز کند. اما این امر ممکن است موجب شود که فرد فکر کند فشار خون طبیعی دارد، حتی اگر این‌طور نباشد.

حدود ۷۰ درصد از آمریکایی‌ها در طول زندگی خود فشار خون بالا خواهند داشت. علاوه‌بر‌این، از هر ۴ بیماری که دچار فشار خون بالا هستند، فقط یک نفر فشار خون را تحت کنترل دارد. به علت اینکه فشار خون بالا معمولا نشانه‌ای ندارد، ممکن است بی‌آنکه بدانید به آن دچار باشید.

به‌منظور کاهش خطر حملات قلبی و سکته، درک اعداد فشارخون بسیار مهم است. این امر به ویژه برای بیماران مبتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی، بیماری کلیه و دیابت بسیار حیاتی است.

اعداد فشار خون به چه معناست

فشار خون با دو عدد گزارش می‌شود. عدد اول فشار خون سیستولیک است که فشار درون سرخرگ‌ها را هنگام ضربان قلب اندازه‌گیری می‌کند. عدد دوم، فشار خون دیاستولیک است که فشار موجود در سرخرگ‌ها را بین ضربان‌های قلب اندازه‌گیری می‌کند.

فشار خون طبیعی یا سالم برای بزرگسالان پایین‌تر از ۱۲۰/۸۰ میلی‌متر جیوه است. این واحد اندازه‌گیری از فشارسنج‌های اولیه منشا می‌گیرد که تعیین می‌کردند فشار خون فرد ستونی از جیوه مایع را تا چه حد به پیش می‌راند. برای بیشتر بیماران، معمولاً عدد پایین‌تر بهتر است.

مرحله اول فشار خون بالا که مرحله پایین‌تر فشار خون بالا است، از ۱۳۰/۸۰ شروع می‌شود. مرحله دوم فشار خون بالا که مرحله شدیدتر فشار خون بالا است، از ۱۴۰/۹۰ شروع می‌شود. هر دو عدد بسیار مهم هستند، زیرا با هر افزایش ۲۰ میلی‌متر جیوه در فشار خون سیستولیک یا افزایش ۱۰ میلی‌متر جیوه در فشار خون دیاستولیک، احتمال مرگ براثر ایست قلبی یا سکته دو برابر می‌شود.

نوع فشار خون

عدد کوچک‌تر

(سیستولیک)

شرط

عدد بزرگ‌تر

(دیاستولیک)

فشار خون نرمال

پایین‌تر از ۸۰

و

پایین‌تر از ۱۲۰

فشار خون بالا

پایین‌تر از ۸۰

و

۱۲۰-۱۲۹

فشار خون بالا (مرحله یک)

۸۰-۸۹

یا

۱۳۹ - ۱۳۰

فشار خون بالا (مرحله دو)

۹۰ یا بالاتر

یا

۱۴۰ یا بالاتر

فشار خون بحرانی

بالاتر از ۱۲۰

و / یا

بالاتر از ۱۸۰

دسته‌بندی فشار خون و معنای آن‌ها: درک اعداد فشار خون بالا و آگاهی از محدوده طبیعی و محدوده غیرطبیعی آن برای سلامت قلب حیاتی است.

ده نکته برای داشتن فشار خون سالم‌تر

برای اجتناب از اعتماد به نفس کاذب، در هر ملاقات با پزشک درمورد فشار خون بپرسید و معنای اعداد فشار خون را درک کنید. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که در صورتی که فشار خون شما بالاتر از حد طبیعی است، موارد زیر را دنبال کنید:

۱. یا پزشک خود صحبت کنید. اگر فشار خون شما بالا است، از پزشک خود درباره راه‌های کاهش فشار خون و نحوه اندازه‌گیری فشار خون در منزل سؤال کنید.

۲. رژیم غذایی سالم برای قلب را دنبال کنید. سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، محصولات لبنی کم‌چرب، ماهی و مرغ بدون پوست، مغزهای گیاهی و حبوبات و روغن زیتون برای قلب مفید هستند. گوشت قرمز، چربی‌های اشباع و ترانس و غذاهای فوق‌فرآوری‌شده برای قلب ناسالم هستند.

۳. مصرف نمک را کاهش دهید. نمک موجب افزایش فشار خون می‌شود. طبق دستورالعمل‌های غذایی آمریکایی‌ها، روزانه بیش از ۲۳۰۰ میلی‌گرم نمک مصرف نکنید (کمتر از یک قاشق چای‌خوری). سازمان غذا و داروی ایالات متحده گزارش می‌کند که آمریکایی‌ها به‌طور متوسط حدود ۳۴۰۰ میلی‌گرم نمک در روز مصرف می‌کنند که تقریبا ۵۰ درصد بیشتر از حد مجاز است. این نکته را درنظر داشته باشید که حتی اگر به وعده‌های غذایی خود نمک اضافه نکنید، ممکن است مقدار زیادی نمک همراه غذاهای فوق‌فرآوری‌شده مصرف کنید. یک وعده سوپ نودل مرغ کنسروشده ۶۸۰ میلی‌گرم سدیم دارد. یک عدد همبرگر بیگ‌مک مک‌دونالد ۱۰۱۰ میلی گرم سدیم دارد.

۴. مصرف الکل را محدود کنید. الکل فشار خون را افزایش می‌دهد و بهتر است از مصرف آن پرهیز کنید.

۵. فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید. فقط دو ساعت و نیم فعالیت بدنی در هفته می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. برای مثال، این مقدار فعالیت بدنی معادل ۳۰ دقیقه پیاده‌روی در ۵ روز هفته است. همچنین می‌توانید فعالیت‌های بدنی مانند شنا، وزنه‌برداری، یوگا یا رقصیدن را دنبال کنید.

۶. وزن سالم خود را حفظ کنید. حتی چند پوند کاهش وزن می‌تواند به کنترل فشار خون در افراد دارای اضافه وزن کمک کند. از پزشک درباره‌ی رویکرد سالمی برای کاهش وزن سؤال کنید.

۷. استرس خود را مدیریت کنید. استرس برای فشار خون مضر است. درحالی‌که تسکین استرس همیشه فشار خون را پایین نمی‌آورد، کاهش سطح استرس می‌تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید. کلینیک مایو راه‌هایی مانند یادگیری مهارت نه گفتن، گذراندن وقت با خانواده و دوستان و مدیتیشن را برای مدیریت استرس توصیه می‌کند.

۸. از استعمال دخانیات پرهیز کنید. استعمال دخانیات برای قلب و عروق خونی مضر است و در فشار خون بالا نقش دارد. ترک سیگار ممکن است خطر بیماری قلبی را تا سطحی برابر افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند، کاهش دهد. فواید ترک سیگار بلافاصله پس از ترک شروع می‌شود. مطالعه اخیری نشان داد که تنها پس از ۱۲ هفته، افرادی که سیگار را ترک کرده بودند، نسبت‌ به زمانی که سیگار می‌کشیدند، فشار خون پایین‌تری داشتند.

۹. دارو مصرف کنید. داروهای کنترل فشارخون اغلب برای افراد دچار مرحله دوم فشار خون بالا و همچنین برای برخی از افراد دچار فشار خون بالای مرحله اول، ازجمله افرادی که به بیماری قلبی، بیماری کلیوی یا دیابت مبتلا هستند، تجویز می‌شود. بیشتر بیماران برای کاهش فشار خون به سطح طبیعی به دو تا سه دارو نیاز دارند. فراتحلیلی که اخیراً منتشر شد، نشان داد کاهش فشار خون سیستولیک به میزان ۵ میلی‌متر جیوه به کمک دارو، صرف‌نظر از فشارخون اولیه یا تشخیص قبلی بیماری قلبی‌عروقی، خطر حوادث قلبی‌عروقی را حدود ۱۰ درصد کاهش می‌دهد.

۱۰. فشار خون خود را در خانه اندازه‌گیری کنید. بنا به توصیه انجمن قلب آمریکا، از فشارسنج خودکار و معتبر دارای کاف که روی بازو قرار می‌گیرد، استفاده کنید. ثبت خوانش‌های فشار خون در طول زمان به پزشک کمک می‌کند تا در صورت نیاز درمان‌های مناسب شما را تجویز کند.

به یاد داشته باشید فشار خون قاتلی خاموش است. اطلاع داشتن از فشار خون و داشتن رویکرد پویا و پیشگیرانه در زمینه‌ی آن می‌تواند نجات‌بخش باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات