فعالیت بدنی شدید در میان‌سالی مهارت‌های شناختی را بهبود می‌بخشد

جمعه ۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تاثیر فعالیت شدید بدنی روی بهبود عملکرد شناختی
یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد که فعالیت شدید بدنی، نه‌تنها در افراد مسن و کودکان، بلکه در افراد میانسال نیز به تقویت عملکردهای شناختی منجر می‌شود.
تبلیغات

جایگزین‌کردن زمان استراحت روی مبل با ده دقیقه فعالیت بدنی متوسط یا شدید، می‌تواند تاثیر مثبتی روی عملکرد شناختی افراد میانسال داشته باشد. این موضوع، در جدیدترین مطالعه‌ی محققان در رابطه با تأثیر چند دقیقه فعالیت بدنی در روز به اثبات رسیده است.

محققان بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، فعالیت بدنی روزانه‌ی بیش از ۴۴۰۰ شرکت‌کننده‌ی ۴۶ تا ۴۷ ساله را در بریتانیا ارزیابی کردند. در این بررسی، از شرکت‌کنندگان خواسته شد که از یک ردیاب استفاده کنند تا سطح فعالیت بدنی آن‌ها به‌مدت هفت روز کنترل شود. پس از گذشت یک هفته، آزمون‌هایی برای ارزیابی مهارت‌های حافظه و عملکرد اجرایی، ازجمله پردازش کلمات، از شرکت‌کنندگان گرفته شد.

از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا ۸ دقیقه فعالیت بدنی شدید را با رفتاری مانند نشستن روی مبل جایگزین کنند. در نتیجه‌ی این کار، نمره‌ی مهارت‌های شناختی افراد بین یک تا دو درصد کاهش پیدا کرد. این گزارش در ژورنال اپیدمیولوژی و سلامت جامعه منتشر شده است.

جایگزین‌کردن فعالیت شدید بدنی با فعالیت سبک یا خواب نیز باعث کاهش نمره‌های شرکت‌کنندگان شد. براساس نتایج اعلام‌شده، جایگزینی فعالیت شدید با تحرک کم، کاهش ۱٫۳ درصدی نمره‌ی شرکت‌کنندگان را به‌دنبال داشت. از سوی دیگر، در شرایطی که شرکت‌کنندگان به‌جای فعالیت بدنی شدید، گزینه‌ی خواب را انتخاب می‌کردند، نمرات آن‌ها ۱/۲ کاهش پیدا کرد.

جایگزین‌کردن ۹ دقیقه تحرک کم با فعالیت شدید بدنی، نمره‌های شناختی شرکت‌کنندگان را به میزان ۱٫۳ درصد بهبود داد. شرکت‌کنندگان درطول یک دوره‌ی ۲۴ ساعته، ۵۱ دقیقه فعالیت بدنی شدید یا متوسط، ۶ ساعت فعالیت بدنی سبک و بیش از ۹ ساعت تحرک بسیار کم را تجربه کردند. میزان خواب این افراد نیز بیشتر از ۸ ساعت تعیین شده بود.

به گزارش فوربز، تحقیقات قبلی محققان نشان می‌دهند که سطح فعالیت بدنی کودکان و افراد مسن، با بهبود عملکرد شناختی و رفتاری آن‌ها در ارتباط است و وضعیت بدنی آن‌ها را نیز در طولانی‌مدت ارتقاء می‌بخشد. مطالعه‌ای که ماه جولای گذشته در مجله‌ی انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد نشان داد که بین توده‌ی عضلانی کمتر در افراد ۶۵ تا ۸۵ سال و زوال شناختی در آن‌ها، ارتباط مستقیمی وجود دارد.

نتایج مطالعه‌ی دیگری در انگلستان نیز نشان می‌دهد که قدرت پایین دست‌دادن با خطر بالای ابتلا به زوال عقل در ارتباط است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) به بزرگسالان پیشنهاد می‌کند که حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط درطول هفته داشته باشند. به گزارش این مرکز، سطوح بالاتر فعالیت بدنی می‌تواند ضمن افزایش مهارت‌های حل مساله و بهبود حافظه، اضطراب و افسردگی را نیز در افراد کاهش دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات