صرف نظر کردن از وعده‌های غذایی می‌تواند بسیار بدتر از چیزی باشد که تصور می‌کنیم

پنج‌شنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
حذف وعده غذایی
بسیاری از افراد به دلایل مختلف وعده‌های غذایی خود را حذف می‌کنند، اما پژوهش جدیدی به ارتباط بین صرف‌نظر کردن از وعده‌هایی غذایی و خطر مرگ اشاره دارد.
تبلیغات

در هیاهوی زندگی مدرن، صرف‌نظر کردن از یک یا دو وعده غذایی بسیار راحت است. حتی ممکن است عمدا این کار را انجام دهید. اما مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که حذف یکی از سه وعده غذایی استاندارد ممکن است با مشکل جدی همراه باشد.

به گزارش ساینس آلرت، در مطالعه‌ای که روی ۲۴۰۱۱ بزرگسال بالای ۴۰ سال در ایالات متحده انجام شد، صرف فقط یک وعده غذایی در روز با خطر بالاتر مرگ‌و‌میر به‌طورکلی مرتبط بود. حذف صبحانه با خطر بالاتر مرگ ناشی از بیماری قلبی‌عروقی همراه بود، درحالی‌که حذف ناهار یا شام با خطر بالاتر مرگ‌ ناشی از هر علت ازجمله افزایش خطر بیماری قلبی‌عروقی همراه بود.

حتی برای کسانی که هر سه وعده غذایی را می‌خوردند، اما فاصله بین وعده‌های غذایی آن‌ها کم بود، مشکل وجود داشت. صرف دو وعده غذایی با فاصله ۴/۵ ساعت از هم نیز با افزایش خطر مرگ به هر علتی همراه بود.

درحالی‌که به‌نظر می‌رسد نتایج مطالعه جدید با این پیشنهاد که روزه‌داری متناوب می‌تواند برای انسان مفید باشد، در تضاد باشد، داده‌ها بر اهمیت سوخت‌گیری منظم بدن تاکید می‌کنند. یانگبو سان، همه‌گیرشناس دانشگاه تنسی می‌گوید: «پژوهش ما نشان داد احتمال مرگ در افرادی که در روز فقط یک وعده غذایی صرف می‌کنند، نسبت‌به کسانی که وعده‌های غذایی بیشتری صرف می‌کنند، بالاتر است. براساس این یافته‌ها توصیه می‌کنیم که حداقل دو سه وعده غذایی در طول روز صرف کنید.»

حدود ۳۰ درصد از شرکت‌کنندگان مطالعه به‌طور مکرر کمتر از سه وعده غذایی در روز می‌خوردند. براساس داده‌ها، احتمال صرف‌نظر کردن از وعده‌های غذایی در میان جوانان، افراد سیاه‌پوست، افراد دارای تحصیلات پایین و درآمد خانوادگی کمتر بیشتر بود.

همچنین، حذف وعده‌های غذایی در میان افرادی که بیشتر سیگار می‌کشیدند، الکل بیشتری مصرف می‌کردند، ازنظر غذایی امنیت پایین‌تری داشتند، کسانی که کیفیت غذایشان پایین‌تر بود، افرادی که میان‌وعده بیشتری مصرف می‌کردند و افرادی که به‌طورکلی انرژی کمتری مصرف می‌کردند، رایج‌تر بود.

مطالعه‌ی حاضر به اندازه کافی جامع نیست که مشخص کند که آیا صرف‌نظر کردن از وعده غذایی واقعا موجب مرگ زودرس می‌شود یا نه، فقط نشان می‌دهد ارتباطی وجود دارد که ارزش مطالعه بیشتر را دارد. ممکن است عوامل دیگری وجود داشته باشند که هم بر عادات غذایی و هم بر خطر مرگ تاثیر بگذارند.

اگرچه تیم پژوهشی یافته‌های خود را برای اثر عوامل سبک زندگی و رژیم غذایی ازجمله سیگار کشیدن، مصرف الکل، سطح فعالیت بدنی، دریافت انرژی، کیفیت رژیم غذایی و ناامنی غذایی تصحیح کردند و ارتباط همچنان دیده می‌شود. وی بائو، همه‌گیرشناس دانشگاه آیووا می‌گوید: «یافته‌های ما مبتنی‌بر مشاهدات حاصل از داده‌های عمومی است و رابطه علت و معلولی را نشان نمی‌دهد. با‌این‌حال، آنچه مشاهده کردیم، ازنظر متابولیکی معقول است.»

حدف وعده‌های غذایی در فواصل زمانی خاص معمولا منجر به دریافت انرژی بیشتر در یک وعده می‌شود. این امر می‌تواند موجب عدم تعادل در نحوه تنظیم گلوکز در بدن شود و سیستم متابولیکی را دچار اختلال کند.

آمارهای اخیر نشان می‌دهند که حدود ۵۹ درصد از مردان و حدود ۶۳ درصد از زنان در ایالات متحده سه وعده غذایی در روز صرف می‌کنند. بنابراین، بخش قابل‌توجهی از جامعه با صرف‌نظر کردن از صبحانه، ناهار و شام خود را درمعرض خطرات احتمالی قرار می‌دهند.

البته دلایل مختلفی برای حذف وعده‌های غذایی وجود دارد: ساعات کاری، کمبود وقت، فقر، رژیم‌های غذایی مختلف و رویکردهای روزه‌داری؛ اما پژوهشگران امیدوارند یافته‌های آنها موجب شود در مطالعات آینده به اهمیت غذاخوردن منظم پرداخته شود. بائو می‌گوید: «پژوهش ما شواهد موردنیاز را درمورد ارتباط بین رفتارهای غذایی و مرگ‌و‌میر و اهمیت زمان‌بندی وعده‌های غذایی و فاصله بین وعده‌های غذایی ارائه می‌دهد.»

این پژوهش در مجله‌ی Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات