اجاق‌های گاز با نگرانی‌های سلامتی همراه هستند؛ برای کاهش خطر چه باید کرد؟

جمعه ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اجاق گاز
اجاق‌های گاز که امروزه در تمام خانه‌ها یافت می‌شوند به منبع نگرانی جدیدی برای سلامت انسان تبدیل شده‌اند. اما راهکارهایی برای کاهش خطر آن‌ها وجود دارد.
تبلیغات

شواهد درحال افزایشی وجود دارد که به خطرات سلامتی احتمالی اجاق‌های گاز ازجمله رابطه آن‌ها با آسم دوران کودکی اشاره می‌کند. براین‌اساس، اخیرا یکی از اعضای کمیسیون ایمنی کالاهای مصرفی ایالات متحده در واشینگتن گفت این آژانس ممکن است درجهت وضع قوانینی درباره‌ی این لوازم آشپرخانه اقدام کند.

به گزارش نیویورک تایمز، در واکنش به این مسئله، الکساندر هوهن ساریک، رئیس آژانس بیانیه‌ای را با این محتوا صادر کرد که: «پژوهش‌ها نشان می‌دهند انتشارات گازی حاصل از اجاق‌های گاز می‌تواند خطرناک باشد و کمیسیون ایمنی کالاهای مصرفی ایالات متحده (CPSC) به دنبال راه‌هایی برای کاهش خطرات مرتبط با کیفیت هوای داخلی است. اما بدیهی است که به دنبال ممنوعیت اجاق‌های گاز نیستیم و CPSC نیز در این راستا به اقدامی دست نزده است.»

دکتر آرون برنشتاین، مدیر موقت مرکز اقلیم و محیط زیست جهانی دانشکده بهداشت عمومی هاروارد که اجاق‌های گاز و آلاینده‌ها را مطالعه کرده است، گفت: «کسی نباید از این خبر وحشت‌زده شود.» اما دکتر برنشتاین و دیگران می‌گویند مهم است که خطرات اجاق‌های گاز را که در بسیاری از خانه‌ها استفاده می‌شود، درک کنیم و برای کاهش آن اقدام کنیم.

خطرات بالقوه اجاق‌های گاز برای سلامتی

برادی سیلز، مدیر اندیشگاه محیط زیست موسسه راکی مانتین گفت، در طول تقریبا ۵۰ سال گذشته، پژوهشگران نشان داده‌اند که قرار گرفتن درمعرض اجاق‌های گاز می‌تواند برای انسان مضر باشد.

هنگام استفاده از اجاق گاز، گازهای سمی به نام اکسیدهای نیتروژن ازجمله نیتروژن اکسید آزاد می‌شود که گاز محرک تنفسی است و تصور می‌شود موجب حمله آسم می‌شود (خودروها، قایق‌ها و ماشین‌های دیگر نیز این گازها را آزاد می‌کنند).

مطالعه‌ای که سال گذشته منتشر شد، نشان داد در منازل خانواده‌هایی که در فضای با تهویه ضعیف از اجاق گاز استفاده می‌کنند، سطح نیتروژن اکسید می‌تواند در عرض چند دقیقه از حد ایمن تعیین‌شده در فضای باز بالاتر رود. استانداردی برای میزان نیتروژن اکسید در فضای داخل تعیین نشده است که مورد توافق همه کارشناسان باشد.

به‌گفته‌ی اریک لبل، دانشمند ارشد موسسه تحقیقات PSE Healthy Energy و نویسنده اصلی مطالعه، میزان انتشار نیتروژن اکسید با مقدار گازی که اجاق گاز می‌سوزاند، ارتباط مستقیمی داشت.

خانم سیلز از نویسندگان مقاله‌ای بود که در دسامبر منتشر شد و نشان داد اجاق‌های گازسوز ممکن است با حدود ۱۳ درصد از موارد آسم دوران کودکی در آمریکا در ارتباط باشند. به‌گفته‌ی وی، پژوهش‌های گذشته نیز نشان می‌دهند اجاق‌های گاز موجب تشدید علائم آسم می‌شوند.

درمورد تأثیر اجاق‌های گاز بر کودکان داده‌های بیشتری وجود دارد و مطالعات کمتری روی بزرگسالان انجام شده است، اما یافته‌ها نشان می‌دهند بزرگسالانی که به آسم مبتلا هستند، نیز ممکن است مستعد تشدید علائم باشند.

دکتر ویلیام چکلی، دانشیار پزشکی جانز هاپکینز افزود، کودکان و بزرگسالان مبتلا به بیماری‌های تنفسی مزمن بیشتر درمعرض خطر اثرات منفی اجاق‌های گاز قرار دارند.

علاوه بر آسم، خطرات سلامتی دیگری در ارتباط با اجاق‌های گاز وجود دارد. دکتر برنشتاین گفت، پژوهشگرانی که ۲۳۴ نمونه از گاز طبیعی نسوخته را از ۶۹ خانه در اطراف بوستون جمع‌آوری کردند، ۲۱ آلاینده سمی ازجمله بنزن را در آن پیدا کردند. بنزن به‌عنوان ماده‌ای سرطان‌زا شناخته شده است.

کارشناسان می‌گویند افراد عادی باید درزمینه‌ی استفاده از اجاق‌های گاز احتیاط کنند، اما این یافته لزوما به این معنا نیست که بیمار خواهید شد. دکتر لبل گفت: «فقط داشتن اجاق گاز به این معنا نیست که حتما به آسم یا سرطان دچار خواهید شد.»

برخی افراد ممکن است بخواهند به‌جای اجاق گاز از اجاق القایی استفاده کنند. اما برای کسانی که درحال‌حاضر اجاق گاز دارند، چند راه ساده برای کاهش خطرات سلامتی احتمالی وجود دارد.

درصورت داشتن اجاق گاز چگونه خطر بروز مشکلات سلامتی مرتبط با آن را کاهش دهیم؟

تهویه، تهویه، تهویه

پنجره‌ها را باز کنید، لای در را باز بگذارید، پنکه را روشن کنید، سعی کنید تا جایی که می‌توانید هنگام استفاده از اجاق گاز هوای آشپزخانه را عوض کنید. هوای تازه می‌تواند غلظت آلاینده‌ها را کاهش دهد.

هنگام استفاده از اجاق گاز هود را روشن کنید. دکتر لبل گفت، حتی اگر فقط درحال جوشاندن آب هستید، هود را روشن کنید. اگر هود هوا را بیرون نمی‌برد یا اگر درمورد کارآیی آن مطمئن نیستید، پنجره‌ای را که نزدیک محل پخت‌و‌پز شما است، باز کنید و در صورت امکان پنکه‌ای را در آنجا قرار دهید.

سعی کنید کمتر از اجاق گاز استفاده کنید

مواجهه می‌تواند تاثیر مستقیمی داشته باشد: پژوهش‌ها نشان می‌دهند که وقتی از اجاق گاز برای پختن شام استفاده می‌شود، احتمال اینکه کودکان دچار مشکل تنفسی در آن شب از اسپری تنفسی خود استفاده کنند، بالاتر است.

به جای استفاده همیشگی از اجاق گاز برای کل پخت‌و‌پزها و گرم کردن غذای خود، درمورد استفاده از جایگزینی مانند مایکروویو یا آون توستر فکر کنید. به فکر تهیه کتری برقی برای جوشاندن آب باشید. همچنین می‌توانید از مشعل القایی قابل‌حمل استفاده کنید.

به فکر خرید دستگاه تصفیه کننده هوا باشید

دکتر راوی کلهان، متخصص بیماری‌های ریه در دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن گفت، دستگاه تصفیه‌کننده هوای دارای فیلتر HEPA می‌تواند به کاهش سطح اکسیدهای نیتروژن در خانه کمک کند. او گفت اگر توانایی خرید آن را دارید، یکی از این دستگاه‌ها را داخل یا نزدیک آشپزخانه قرار دهید.

خانم سیلز گفت، با وجود اخبار اخیر درمورد اجاق‌های گاز، باید به خاطر داشته باشید که اقدامات مشخصی برای کاهش خطرات آن‌ها وجود دارد. او گفت: «این یک نگرانی است، اما از نوعی است که می‌توانیم آن را کاهش دهیم و راه‌حل‌هایی برای آن داریم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات