آلودگی هوا موجب ناباروری می‌شود

چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
کودک
درحالی‌که ممکن است تصور کنید آلودگی هوا ارتباطی با ناباروری ندارد، مطالعات مختلف ارتباط بین آلودگی هوا و ناباروری را ثابت کرده‌اند.
تبلیغات

آلودگی هوا یکی از علت‌های افزایش ناباروری و افزایش نرخ نازایی در میان زنان و مردان سراسر جهان است. در نگاه اول، ممکن است چنین تصور کنید ارتباطی میان آلودگی هوا و باروری وجود ندارد؛ اما کیفیت بد هوا ممکن است تعداد سلول‌های تخمک سالم را در زنان کاهش دهد. بنابراین، نرخ باروری و نازایی و موفقیت لقاح آزمایشگاهی را کاهش دهد.

تأثیر آلودگی هوا بر ناباروری زنان

چندین مطالعه ثابت کرده‌اند زنانی که در مناطق آلوده زندگی می‌کنند، درمقایسه‌با زنانی که درمعرض تأثیر آلودگی هوا قرار ندارند، سلول‌های تخمک پویایی کمتر و نرخ باروری پایین‌تر و نرخ بیشتر لانه‌گزینی ناموفق در لقاح آزمایشگاهی دارند.

طبق اطلاعات منتشرشده در وب‌سایت AirCare، ذرات معلق PM 2.5 موجب کم‌شدن کیفیت سلول تخم می‌شوند و به‌ازای هر ۱۰ میکروگرم در متر مکعب هوا، باروری را ۲ درصد کاهش می‌دهند. مطالعه‌ای از برزیل نشان داده است زنانی که درمعرض PM 10 بیشتر (بیشتر از ۵۶/۷۲ میکروگرم بر متر مکعب هوا) قرار داشتند، با اینکه تحت لقاح آزمایشی قرار گرفتند، نرخ سقط جنین بیشتری داشتند. براساس این داده‌ها، آشکار است که آلودگی هوا تأثیر منفی بر باروری زنان دارد و برای بازگرداندن نرخ باروری به سطوح طبیعی و افزایش بازده لقاح آزمایشگاهی نیاز است اقدامات اساسی به‌منظور بهبود کیفیت هوا انجام شود.

تأثیر آلودگی هوا بر ناباروری مردان

در دوران بارداری، زنان دربرابر آلودگی هوا آسیب‌پذیرتر هستند؛ اگرچه کیفیت نامطلوب هوا در مردان نیز موجب ناباروری می‌شود. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که ذرات معلق PM10 و PM2.5 علاوه‌بر اینکه می‌توانند به کیسه‌های هوایی ریه نفوذ کند، می‌توانند به بیضه‌ها برسند و موجب کاهش باروری و ناهنجاری‌های جنینی و افزایش احتمال سقط جنین شوند. مطالعه‌ای از کشور چک نشان داده است که آلودگی هوا با کاهش تحرک اسپرم نیز ارتباط دارد. تحرک اسپرم پارامتری است که در لقاح طبیعی اهمیت زیادی دارد.

پیامدهای درون‌آزمایشگاهی ناشی از آلودگی هوا

حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد از زوجین پس از یک سال تلاش برای بارداری موفق نمی‌شوند. آلودگی هوا نیز موجب افزایش تعداد بیمارانی می‌شود که به‌کمک پزشکی نیاز دارند و تحت لقاح آزمایشگاهی قرار می‌گیرند.

آلودگی هوای آزمایشگاه هنگام پرداختن به مشکل نازایی یکی از مشکلات اضافی است؛ زیرا میزان زنده‌بودن سلول‌های تخمک و اسپرم و رویان را کاهش می‌دهد و درنتیجه نرخ موفقیت لقاح آزمایشگاهی را کاهش می‌دهد. برای مثال، درصورت نقص سیستم تصفیه داخلی، نرخ باروری پس از لقاح آزمایشگاهی کاهش درخورتوجهی پیدا می‌کند. پس از نصب فیلترهای جدید، نرخ موفقیت به سطوح عادی برمی‌گردد. اگرچه در‌صورتی‌که بیماران به‌طور‌مداوم درمعرض هوای آلوده قرار گیرند، مشکل نازایی و از‌دست‌رفتن بارداری ممکن است بدون توجه به فناوری آزمایشگاهی مدرن همچنان باقی بماند.

در ایالات متحده آمریکا، از هر ۱۰ آزمایشگاه برجسته ۷ آزمایشگاه در اتاق‌های پاک کار می‌کنند که در آن‌ها هر نوع آلودگی حذف می‌شود. چنین شرایطی نه‌تنها نرخ موفقیت را افزایش می‌دهد؛ بلکه از تأثیر مضر این مواد بر هوای آزمایشگاه نیز جلوگیری می‌کند. ازجمله مواد آلاینده ترکیبات ارگانیک فرّاری هستند که می‌توانند رشد ابتدایی رویان را مختل کنند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات