موفقیت واکسن آزمایشی سرطان پوست مدرنا در کارآزمایی اولیه

جمعه ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
مطالعه مقدماتی نشان می‌دهد واکسن آزمایشی mRNA سرطان که توسط مدرنا ساخته شده است، به همراه داروی ایمنی‌درمانی مرک خطر عود ملانوما را کاهش می‌دهد.
تبلیغات

مدرنا و مرک روز سه‌شنبه اعلام کردند که واکسن mRNA شخصی‌سازی‌شده آزمایشی در ترکیب با داروی ایمنی‌درمانی پمبرولیزومب (با نام تجاری کیترودا) خطر عود یا مرگ ناشی از ملانوما (نوعی سرطان پوست) را در بیمارانی که قبلا تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند، کاهش داد.

کارآزمایی تصادفی‌شده شامل ۱۵۷ بیمار مبتلا به ملانومای مرحله سوم یا چهارم بود که قبلا تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند. در این کارآزمایی از واکسن آزمایشی سرطان که توسط مدرنا ساخته شده بود و ایمنی‌درمانی ساخته‌شده توسط مرک استفاده شد. برخی از بیماران، واکسن آزمایشی سرطان و ایمنی‌درمانی را هر سه هفته یک بار، به مدت حدود یک سال دریافت کردند (درمجموع ۹ دوز). برخی هم فقط داروی ایمنی‌درمانی را دریافت کردند. به‌گفته‌ی این شرکت‌ها، درمان با واکسن آزمایشی در ترکیب با ایمنی‌درمانی خطر عود سرطان یا مرگ را ۴۴ درصد درمقایسه‌با ایمنی‌درمانی به تنهایی کاهش داد.

نتایج اولیه کارآزمایی که در اطلاعیه مطبوعاتی منتشر شد، هنوز مورد بازبینی کارشناسان قرار نگرفته است. شرکت‌ها گفته‌اند داده‌های کامل را در آینده منتشر می‌کنند و نتایج را در کنفرانسی که در آینده برگزار می‌شود، به اشتراک می‌گذارند.

این شرکت‌ها، سال آینده مطالعه مرحله سوم را در بیماران مبتلا به ملانوما آغاز می‌کنند و انواع دیگری از تومورها را به مطالعه اضافه می‌کنند. به‌طور‌کلی مرحله سوم بزرگ‌ترین و پرهزینه‌ترین مرحله تحقیقات بالینی است که قبل از اینکه سازمان‌های ناظر داروی بالقوه‌ای را بررسی کنند و درخصوص تأیید آن تصمیم‌گیری کنند، انجام می‌شود. استفان بنسل، مدیراجرایی مدرنا در اطلاعیه‌ی مطبوعاتی گفت:

نتایج اعلام‌شده برای حوزه درمان سرطان بسیار دلگرم‌کننده است. mRNA برای کووید ۱۹ تحول‌آفرین بود و اکنون برای اولین‌بار در کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده نشان دادیم که mRNA می‌تواند در زمینه‌ی ملانوما هم تأثیر داشته باشد.

مدرنا سازنده یکی از واکسن های mRNA کووید ۱۹ است که در آمریکا استفاده می‌شود. این شرکت داروسازی در سه ماه سوم امسال، بیش از ۳ میلیارد دلار از فروش واکسن کووید خود (با نام Spikevax) به دست آورد. اما میزان استفاده از واکسن کاهش پیدا کرده است و تقریباً کل درآمد مدرنا اکنون به Spikevax وابسته است.

همچون Spikevax، واکسن بالقوه سرطان پوست از فناوری mRNA استفاده می‌کند. این واکسن سیستم ایمنی بیمار را آموزش می‌دهد تا جهش‌ها در DNA تومور بیمار را شناسایی و به آن واکنش نشان دهد.

مدرنا و مرک گفتند که در ۱۴/۴ درصد از بیمارانی که در کارآزمایی واکسن و ایمنی‌درمانی را دریافت کردند، عوارض جدی ناشی از درمان رخ داد. نرخ بروز این عوارض در گروهی که فقط ایمنی‌درمانی دریافت کردند، ۱۰ درصد بود. به‌گفته‌ی شرکت‌ها، قبلا مشخص شده است که کیترودا با خطرات جانبی جدی همراه است.

واکسن آزمایشی سرطان مدرنا که mRNA-4157/V940 نام دارد، به‌منظور آماده کردن سیستم ایمنی بیماران برای ایجاد پاسخی به تومورهای خاص آن‌ها طراحی شده است. کیترودا که هم اکنون در درمان ملانوما مورد استفاده قرار می‌گیرد، سیستم ایمنی را برای حمله به تومورها تحریک می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات