رابطه‌ بین وضعیت قرار گیری بدن و کمردرد آن‌طور که فکر می‌کنید نیست

سه‌شنبه ۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
برخلاف تصور، بسیاری از راهنمایی‌های ارگونومیک درباره‌‌ی وضعیت نشستن و ایستادن یا بلند کردن اجسام، ربط چندانی به پیشگیری یا کاهش کمردرد ندارند.
تبلیغات

کمردرد عامل اصلی ناتوانی جسمی در سراسر جهان است. اغلب افراد در طول عمر خود حداقل یک بار کمردرد را تجربه می‌کنند. این درد اغلب اوقات در دوران بلوغ ظاهر می‌شود و در میان بزرگسالان شایع‌تر است. در ۲۵ درصد از افراد مبتلا به کمردرد، این درد می‌تواند به عارضه‌ای دائمی تبدیل شود و به ناتوانی و فرسودگی بینجامد. همچنین می‌تواند بر توانایی فرد برای انجام فعالیت‌های روزمره، فعالیت و کار فیزیکی تأثیر بگذارد. فعالیت‌هایی مثل نشستن، ایستادن، خم شدن و بلند کردن اشیا اغلب اوقات کمردرد را تشدید می‌کنند.

براساس باوری عمومی، وضعیت قرارگیری مناسب بدن برای محافظت از ستون فقرات دربرابر آسیب‌ها و همچنین پیشگیری از کمردرد و درمان آن مهم است. وضعیت قرارگیری مناسب اغلب به صورت نشستن به‌صورت قائم، ایستادن به شکلی تراز و صاف و بلند کردن اشیا با تکنیک اسکوات و کمر صاف تعریف می‌شود.

از طرفی به صورت مرتب درباره‌ی نشستن و ایستادن به صورت خمیده و بلند کردن اشیا با کمر در وضعیت منحنی یا قوزدار هشدار داده می‌شود. بسیاری از افراد مبتلا به کمردرد یا افراد سالم و حتی پزشکان و کادر درمان این دیدگاه را قبول دارند. اما به طرز شگفت‌انگیزی شواهد کافی برای رابطه‌ی قوی بین وضعیت قرارگیری مناسب بدن و کمردرد وجود ندارد. درک موجود از وضعیت بدن حاصل نگرش‌های اجتماعی و فرضیه‌های بی‌پایه و اساس است.بر اساس مرورهای سیستماتیک (پژوهش‌هایی که به بررسی مجموعه‌ای از پژوهش‌های یک حوزه می‌پردازند)، توصیه‌های ارگونومیک به کارگران درباره‌ی وضعیت بلند کردن اشیاء به کاهش کمردرد ناشی از کار نمی‌انجامند.

وضعیت نشستن و ایستادن

گروهی از پژوهشگرها به بررسی رابطه‌ی بین وضعیت قرارگیری ستون فقرات و کمردرد پرداختند. آن‌ها با بررسی گروه بزرگی از نوجوان‌ها تلاش کردند به این پرسش پاسخ دهند: آیا نشستن به حالت قوزدار یا ایستادن در حالت غیرخنثی (برای مثال خمیدگی بیش‌ازحد کمر) با ابتلا به کمردرد در آینده رابطه‌ای دارد؟ آن‌ها شواهد اندکی را برای این پژوهش پیدا کردند.

این یافته‌ها سازگار با مرورهای سیستماتیکی بودند که هیچ تفاوت پایداری را در وضعیت نشستن یا ایستادن بین جمعیت‌های بزرگ‌سال دارای کمردرد و بدون کمردرد پیدا نکردند. افراد معمولاً به مجموعه‌های گسترده‌ای از وضعیت قرارگیری ستون فقرات عادت می‌کنند و هیچ وضعیت واحدی از یک شخص دربرابر کمردرد محافظت نمی‌کند. افراد در هر دو وضعیت صاف یا خمیده می‌توانند به کمردرد مبتلا شوند.

نمودار ارگونومیک

از این دست‌ پوسترها را زیاد در محل کار و اداره‌ها می‌بینیم. بااین‌حال این راهبردها فاقد پشتوانه‌ی علمی هستند.

وضعیت حمل اشیا

حتی راهبردهای پذیرفته‌شده درباره‌ی وضعیت‌ قرارگیری مناسب یا ایمن کمر هنگام بلند کردن اشیا در سراسر جهان فاقد پشتوانه‌ی علمی هستند. در مرورهای سیستماتیک هیچ مدرکی پیدا نشد که نشان دهد بلند کردن شیء با کمر خمیده به کمردرد می‌انجامد.

براساس پژوهش آزمایشگاهی جدید، افراد بدون کمردردی که بیش از پنج سال کارگری می‌کنند اغلب با پشت خمیده و وضعیت قوز اجسام را بلند می‌کنند. درمقابل کارگرهایی که کمردرد دارند بیشتر تمایل دارند با حالت اسکوات و کمر صاف‌تر اجسام را بلند کنند. به بیان دیگر افرادی که کمردرد دارند بیشتر از توصیه‌های راهبردی درباره‌ی وضعیت مناسب بدن پیروی می‌کنند اما افرادی که به شیوه‌ی صحیح اجسام را بلند نمی‌کنند، کمردرد شدیدتری را تجربه نمی‌کنند.

عامل درد کجاست؟

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد وضعیت قرارگیری صحیح بدن می‌تواند از کمردرد جلوگیری کند یا آن را کاهش دهد. ستون فقرات افراد دارای شکل‌ها و اندازه‌های مختلف است درنتیجه وضعیت بدن به‌شدت مسئله‌ای فردی است. حرکت برای سلامت کمر مهم است درنتیجه عادت به وضعیتی که در آن راحت‌ هستید مفیدتر از پیروی کورکورانه از یک وضعیت خاص است.

با اینکه کمردرد می‌تواند بسیار شدید و تنش‌زا باشد، برای اغلب افراد (۹۰ درصد) ربطی به آسیب‌های قابل‌تشخیص بافتی یا آسیب‌شناسی ندارد. کمردرد می‌تواند به دلیل رگ‌به‌رگ شدن ناشی از باری سنگین یا ناگهانی روی کمر رخ دهد همچنین می‌تواند مانند یک سردرد بد، بدون هیچ علت یا جراحت خاصی بروز کند.

کمر درد در محل کار

در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که وضعیت صحیح بدن را مانع کمردرد یا جراحت بداند.

از همه مهم‌تر افراد زمانی نسبت به کمردرد آسیب‌پذیر می‌شوند که سلامتشان درمعرض خطر قرار بگیرد. برای مثال می‌توان به شرایط ذیل اشاره کرد:

  • احساس استرس
  • تجربه‌ی خلق‌ و خو (مود) پایین
  • خستگی
  • خواب ضعیف
  • فعالیت اندک

کمردرد در صورتی پایدار می‌ماند که شخص:

  • بیش‌ازاندازه درباره‌ی کمردرد خود نگران باشد
  • بیش‌ازاندازه از کمر خود محافظت کند و از حرکت، فعالیت فیزیکی،‌ کار و مشارکت اجتماعی اجتناب کند.

معمولاً در یک تا پنج درصد افراد، کمردرد می‌تواند ناشی از آسیب‌هایی مثل شکستگی، غده، عفونت یا فشردگی عصب باشد. در چنین شرایطی باید به پزشک مراجعه کنید. برای اغلب افراد (۹۰ درصد)، کمردرد رابطه‌ی مستقیمی با حساسیت ساختارهای کمر دارد نه آسیب‌های بافتی قابل تشخیص. در چنین موقعیت تمرکز بیش از اندازه روی وضعیت صحیح بدن می‌تواند عامل حواس‌پرتی از معیارهای دیگری باشد که برای سلامت ستون فقرات مفید هستند. این معیارها عبارت‌اند از:

  • حرکت دادن و آرام‌سازی بدن
  • مشارکت در فعالیت فیزیکی منظم دلخواه
  • افزایش اعتماد به نفس و تناسب اندام و قدرت برای فعالیت‌های متداول روزمره
  • حفظ عادت‌های خواب سالم و وزن بدن
  • مراقبت از سلامت روانی و فیزیکی عمومی

گاهی برای رعایت این موارد نیاز به یک مربی یا پزشک خوب دارید.

به‌طور کلی سعی کنید در وضعیتی که برایتان راحت‌تر است بنشینید یا بایستید. اگر می‌خواهید جسمی را بلند کنید، شواهد فعلی نشان می‌دهند به صورت طبیعی و حتی با پشت خمیده هم می‌توانید آن را بلند کنید؛ اما مطمئن شوید از قدرت کافی برای این کار برخوردار هستید و مراقب سلامت عمومی خود باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات