پژوهشگران موفق شدند گروه خونی کلیه‌های اهدایی را تغییر دهند

پنج‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
موفقیت پژوهشگران دانشگاه کمبریج در تبدیل گروه خونی کلیه‌های اهدایی، می‌تواند اعضای پیوندی دردسترس افراد دارای گروه‌های خونی کمیاب را افزایش دهد.
تبلیغات

پژوهشگران بریتانیایی گروه خونی سه کلیه اهدایی را تغییر دادند. این دستاورد می‌تواند شانس بیمارانی که را که منتظر عضو پیوندی با گروه خونی سازگار هستند، افزایش دهد. دانشمندان می‌گویند این پیشرفت می‌تواند کلیه‌های دردسترس برای پیوند را خصوصاً برای اقلیت‌های قومی که شانس کمتری برای پیدا کردن پیوند سازگار دارند، افزایش دهد.

کلیه افراد دارای گروه خونی A را نمی‌توان به فرد دارای گروه خونی B پیوند زد و برعکس. اما تبدیل گروه‌های خونی دیگر به گروه خونی عمومی O موجب می‌شود که بتوان پیوندهای بیشتری انجام داد، زیرا می‌توان از عضو اهدایی برای افراد با هر گروه خونی استفاده کرد.

پژوهشگران دانشگاه کمبریج از دستگاه پرفیوژن نورموترمیک (دستگاهی که به کلیه انسان متصل می‌شود تا خون اکسیژن‌دار را در عضو به گردش درآورد تا برای استفاده در آینده بهتر حفظ شود) استفاده کردند تا خونی را که آنزیم خاصی به آن اضافه شده بود، در کلیه اهدایی به جریان درآورند. آنزیم نشانگرهای گروه خونی را که رگ‌های خونی کلیه را پوشانده بودند، حذف کرد و موجب شد گروه خونی عضو اهدایی به گروه خونی O تبدیل شود.

سرنا مک‌میلان، دانشجوی دکترای دانشگاه کمبریج گفت: «پس از اینکه آنزیم را روی تکه‌ای از بافت کلیه انسان به کار بردیم و دیدیم که به سرعت آنتی‌ژن‌ها را حذف کرد، اطمینان ما به این رویکرد افزایش پیدا کرد. پس از این، می‌دانستیم که این فرایند امکان‌پذیر است و فقط باید ابعاد پروژه را افزایش دهیم و آنزیم را روی کلیه کامل انسان به کار ببریم. با پمپاژ خون دارای آنزیم مذکور در کلیه‌های انسانی دارای گروه خونی B با استفاده از دستگاه پرفیوژن نورموترمیک، در عرض چند ساعت کلیه گروه خونی B به کلیه گروه خونی O تبدیل شد.»

کارشناسان می‌گویند در کشورهایی مانند بریتانیا، اقلیت‌های قومی، نسبت‌به افراد سفیدپوست مدت بیشتری را منتظر پیوند می‌مانند و این مطالعه می‌تواند نتایج قابل‌توجهی برای آن‌ها داشته باشد. احتمال اینکه گروه خونی اقلیت‌های قومی از نوع گره خونی B باشد، بیشتر است.

اکنون پژوهشگران باید ببینند کلیه‌ای که گروه خونی آن تغییر پیدا کرده و به نوع O تبدیل شده است، چگونه به گروه خونی طبیعی بیمار واکنش نشان می‌دهد. دستگاه مذکور به پژوهشگران اجازه می‌دهد تا این کار را پیش از آزمایش در انسان‌ها، درون دستگاه آزمایش کنند. آن‌ها می‌توانند کلیه‌هایی را که گروه خونی آن‌ها به نوع O تبدیل شده، به دستگاه متصل کنند و خونی از نوع متفاوت را در کلیه‌ها به گردش درآورند و واکنش کلیه را بررسی کنند.

پروفسور مایک نیکلسون، استاد جراحی پیوند در دانشگاه کمبریج گفت: «یکی از بزرگ‌ترین محدودیت‌های پیوند کلیه اهدایی این است که باید ازنظر گروه خونی سازگار باشد. علت آن است که آنتی‌ژن‌ها و نشانگرهایی را روی سلول‌های خود دارید که می‌توانند از نوع A یا B باشند. بدن شما به‌طور طبیعی آنتی‌بادی‌هایی علیه آنتی‌ژن‌هایی که ندارید، تولید می‌کند.»

دکتر آیسلینگ مک‌ماهون، مدیر اجرایی تحقیقات در مؤسسه تحقیقات کلیه بریتانیا پژوهش جدید را تحول‌آفرین خواند.

پس از آزمایش واردسازی مجدد گروه‌های خونی دیگر به کلیه‌های اهدایی که گروه خونی آن‌ها تغییر کرده است، پژوهشگران به نحوه استفاده از این روش در شرایط بالینی خواهند پرداخت.

این پژوهش که با حمایت مؤسسه خیریه Kidney Research UK انجام شده، قرار است در ماه‌های آینده در مجله‌ی British Journal of Surgery منتشر شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات