دانشمندان با الهام از فناوری واکسن کرونا به دنبال درمان سرطان سینه تهاجمی هستند

شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
پژوهشگران با الهام از تحقیقات انجام‌شده برای واکسن کرونا، در حال انجام مطالعه‌ی جدیدی برای درمان نوع تهاجمی سرطان سینه هستند.
تبلیغات

دانشمندان دانشگاه کوئینز بلفاست بودجه‌ی موردنیاز برای انجام تحقیقات جدیدی را از مؤسسه‌ی خیریه‌ی Breast Cancer Now دریافت کردند تا روش‌‌های درمانی جدیدی برای نوع تهاجمی سرطان سینه با استفاده از نوآوری‌های واکسن کرونا پیدا کنند.

دکتر نیام باکلی و پروفسور هلن مک‌کارتی، از اعضای دانشکده‌ی داروسازی دانشگاه کوئینز بلفاست، می‌گویند که خیریه‌ی Breast Cancer Now بودجه‌ای معادل تقریباً ۲۷۸ هزار دلار دراختیار آن‌ها قرار داده است تا سراغ مقابله با پروتئین p53 بروند. این نوع پروتئین در مقدار فراوان در تقریباً ۹۰ درصد از تومورهای سرطان سینه‌ی سه‌گانه-منفی (TNBC) یافت می‌شود.

دانشمندان قصد دارند از mRNA برای هدف‌قراردادن سلول‌های سرطان سینه‌ی دارای حجم زیاد p53 استفاده کنند (mRNA مولکولی است که دستورالعمل‌هایی موقتی برای ساخت پروتئین در سلول ارائه می‌دهد). دانشمندان شرکت‌های فایزر و مدرنا رویکرد مشابهی در تولید واکسن کرونا در پیش گرفتند و از mRNA استفاده کردند.

حدوداً ۱۵ درصد از سرطان‌های سینه در دسته‌ی سرطان‌های سه‌گانه-منفی قرار می‌گیرند، اما در حال حاضر درمان‌های هدفمند کمی برای مقابله با این نوع از سرطان وجود دارد. احتمال بازگشت یا گسترش سرطان سینه‌ی سه‌گانه-منفی در سال‌های اول پس از درمان موفقیت‌آمیز، بیشتر از سایر انواع سرطان سینه است.

دکتر باکلی می‌گوید: «این کمک‌هزینه از سوی مؤسسه‌ی Breast Cancer Now به ما امکان می‌دهد سراغ مسیرهای تحقیقاتی نویدبخشی برویم که توسط علم نوآورانه‌ی مربوط به واکسن کرونا برجسته شده‌اند و با استفاده از روش‌های تازه به‌دنبال درمان‌هایی جدید برای سرطان سینه بگردیم.»

سای‌تک‌دیلی می‌نویسد دانشمندان باید بفهمند که به‌منظور ایجاد پاسخ ایمنی مناسب در بدن فرد بیمار باید چه موادی را به واکسن اضافه کنند. این موضوع وابسته به آن بخش از ویروس یا سلول است که دانشمندان به‌دنبال هدف‌قراردادنش هستند. در رابطه‌ با واکسن کرونا، دانشمندان پروتئین اسپایک را هدف قرار دادند.

دانشمندان دانشگاه کوئینز بلفاست به‌دنبال هدف‌قراردادن پروتئین p53 هستند که می‌تواند جهش کند و باعث ایجاد سرطان سینه‌ی سه‌گانه-منفی یا تعداد زیادی از تومورهای دیگر شود. پروتئین p53 غالبا در هر سلول سرطانی به مقدار فراوان یافت می‌شود و به همین دلیل است که دانشمندان فکر می‌کنند این پروتئین هدف خوبی به‌حساب می‌آید.

دکتر باکلی می‌گوید: «ما امیدواریم یک واکسن mRNA تولید کنیم که به سیستم ایمنی بدن برای شناسایی، شکار و از بین بردن سلول‌های سرطانی دارای جهش p53 کمک کند. این کار در نهایت یک گزینه‌ی درمانی جدید و مهم را دردسترس بیماران قرار می‌دهد.»

تا پیش از آغاز دنیاگیری ویروس کرونا، پژوهشگران از فناوری واکسیناسیون با هدف پیدا کردن درمان‌های جدید سرطان استفاده کردند. بااین‌حال پژوهشگران اکنون درک بسیار بهتری درباره‌ی نحوه‌ی به‌کارگیری mRNA به شکلی مؤثرتر دارند. یکی دیگر از مزایای تولید واکسن‌ها با این روش این است که mRNA به‌طور قابل‌توجهی سریع‌تر از DNA بدن را ترک می‌کند.

پروتئین جهش‌یافته‌ی p53 در حداقل نیمی از تمام انواع سرطان‌ها در مقدار غیرمعمول یافت می‌شود و به همین دلیل احتمال دارد که مطالعه‌ی جدید دانشمندان دانشگاه کوئینز بلفاست مزایای گسترده‌تری به‌دنبال داشته باشد. شاید در نهایت دانشمندان موفق شوند روش‌های درمانی جدیدی برای دیگر انواع سرطان سینه یا حتی سایر سرطان‌ها پیدا کنند. در حال حاضر بسیاری از زمینه‌های تحقیقاتی فراهم است و به همین دلیل پروژه‌ی تحقیقاتی جدید دانشمندان هزینه‌ی خیلی زیادی به‌دنبال نخواهد داشت.

وقتی دنیاگیری کرونا آغاز شد مؤسسه‌ی Breast Cancer Now اعلام کرد نسبت‌ به تأثیرات این اتفاق روی توانایی‌اش برای حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی نگران است، بااین‌حال به‌لطف سخاوت حیرت‌انگیز حامیان Breast Cancer Now،‌ این مؤسسه‌ی خیریه در سال جاری میلادی بودجه‌ی ۱۱ پروژه‌ی تحقیقاتی جدید را تأمین می‌کند.

دکتر سایمون وینسنت، مدیر تحقیقات مؤسسه‌ی Breast Cancer Now، می‌گوید: «دنیاگیری کرونا یک وضعیت بهداشتی اضطراری ویرانگر جهانی بود و تأثیر قابل‌توجهی روی افراد مبتلا به سرطان و حتی افرادی که از قبل تحت درمان بودند گذاشت. بااین‌حال همین دنیاگیری به اتفاقی انقلابی یعنی تولید واکسن کووید ۱۹ منتهی شد. این‌که اکنون می‌توانیم از علم پشت واکسن‌های کرونا برای گسترش روش‌های درمانی این نوعِ تهاجمی از سرطان سینه استفاده کنیم، هیجان‌انگیز است.»

دکتر وینسنت می‌گوید هر سال حدوداً ۸ هزار زن بریتانیایی مبتلا به سرطان سینه‌ی سه‌گانه-منفی شناسایی می‌شوند و به همین دلیل مهم است که دانشمندان روش‌های جدید و تأثیرگذار برای درمان این بیماری مرگ‌بار پیدا کنند.

جید تاونسند که دو فرزند دارد و تا قبل از رسیدن به سن ۳۱ سالگی دو بار به سرطان سینه‌ی سه‌گانه-منفی مبتلا و سپس درمان شده است، از پزشکان سرویس سلامت ملی بریتانیا که او را درمان کردند تمجید کرده اما می‌گوید شیمی‌درمانی فرایندی بسیار طاقت‌فرسا و دشوار است: «گذراندن شیمی‌درمانی در حین بزرگ کردن دو کودک کوچک در دوران همه‌گیری کرونا، واقعاً وحشتناک بود. بااین‌حال بسیار خوش‌شانس بودم که درمان موفقیت‌آمیزی سپری کردم. اگر این تحقیقات جدید به روش درمانی تازه‌ای منتهی شود اتفاق فوق‌العاده‌ای رخ می‌دهد، چون زنان کمتری مجبور می‌شوند شیمی‌درمانی سختی را که من انجام دادم تحمل کنند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات