دنیاگیری کرونا باعث کم‌تحرکی ۲۰ درصدی کودکان شده است

پنج‌شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
تازه‌ترین بررسی‌ها از تأثیر منفی کرونا روی فعالیت‌های بدنی کودکان خبر می‌دهد. یافته‌ها نشان می‌دهد همه‌گیری باعث کم‌تحرکی ۲۰ درصدی کودکان سراسر جهان شده است.
تبلیغات

بررسی‌های جدید حاکی از آن است که تعطیلی‌ها و محدودیت‌های ناشی از کرونا باعث کاهش ۲۰ درصدی میانگین فعالیت‌های بدنی کودکان و نوجوان شده است. به گزارش نیویورک تایمز، این یافته‌های تازه که از ده‌ها پژوهش به دست آمده‌اند، نشان می‌دهند کودکان سراسر جهان پس از پشت‌ سر گذاشتن دوره‌ای طولانی از محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری از جمله خانه‌‌نشینی، تحصیل از راه دور و انزوای اجتماعی به لحاظ جسمانی کمتر فعال بودند.

محققان کالج دانشگاهی دوبلین در بررسی‌های اخیر خود نتایج یافته‌های ۲۲ پژوهش را تجزیه و تحلیل کردند. این پژوهش‌ها فعالیت‌های قبل و در حین همه‌گیری داوطلبان را با یکدیگر مقایسه کرده بودند. پژوهش‌های مورد نظر، همگی در بازه‌ی دو ساله‌ای از ژانویه ۲۰۲۰ تا ژانویه ۲۰۲۲ انجام گرفته‌اند و در مجموع بیش از ۱۴ هزار داوطلب از نقاط مختلف جهان (به غیر از آفریقا) را شامل می‌شوند.

این پژوهش‌ نشان داد که در طی همه‌گیری از فعالیت‌های بدنی متوسط تا شدید کودکان به‌طور میانگین حدود ۱۷ دقیقه در روز کاسته شده است. این تفاوت ۱۷ دقیقه‌ای تقریباً برابر با یک‌سوم فعالیت‌های بدنی توصیه‌‌شده برای کودکان خردسال (۳ تا ۵ سال) و کودکان مدرسه‌ای و نوجوانان (۵ تا ۱۸ سال) است.

محققان گفته‌اند که کاهش فعالیت بدنی با محدودیت‌های کرونا ارتباط تنگاتنگی داشته است. این محدودیت‌ها شامل فاصله‌گذاری اجتماعی، وقفه در بازگشایی مدارس،‌ آموزش از راه دور و افزایش زمان استفاده از صفحه‌نمایش می‌شوند.

محققان در ادامه افزودند که در دوره همه‌گیری بسیاری از مکان‌های مهم برای انجام فعالیت‌های بدنی (باشگاه‌های ورزشی، استخرها، سالن‌ها ورزشی و سایر مکان‌های عمومی) تعطیل یا با وقفه فعالیت داشته‌اند. در همین حال، بسیاری از زمین‌های ورزشی و سایر فضاهای باز نیز به دلیل شرایط بحرانی کووید-۱۹ بسته شده بودند.

فعالیت‌ های بدنی کودکان و نوجوانان

محققان بر لزوم وجود برنامه‌هایی برای کمک به کمتر نشستن و بیشتر بازی کردن کودکان تأکید دارند.

محققان در بخشی از پژوهش خود عنوان کردند، کودکان خردسالی که در طول همه‌گیری از دسترسی دائمی به فضاهای باز بهره‌مند بودند، فعالیت‌های بدنی بهتری نسبت به سایرین داشتند. در حقیقت، این کودکان نسبت به سایرین کمتر از فعالیت‌های بدنی متوسط تا شدید خود کاسته بودند. همین‌طور احتمال رعایت دستورالعمل‌های فعالیت بدنی (به توصیه سازمان بهداشت جهانی) در بین این کودکان دو برابر بیشتر بود.

مقاله‌های مرتبط:

محققان ضمن ابراز نگرانی از کم‌تحرکی کودکان، بر لزوم وجود برنامه‌هایی برای کمک به کمتر نشستن و بیشتر بازی کردن کودکان تأکید کردند. نویسندگان این پژوهش در همین حال خاطرنشان کردند که با توجه به محدودیت‌های اخیر این ریسک وجود دارد که کاهش فعالیت‌های بدنی به مرور کاملاً عادی شود.

محققان به این نتیجه رسیدند که تقویت فعالیت‌های بدنی کودکان باید همواره در اولویت باشد: «نیاز فوری به طرح‌های بهداشت عمومی وجود دارد که باعث احیای علاقه کودکان و نوجوانان به فعالیت‌های بدنی شود.»

در همین حال، برخی محققان نگران تأثیر منفی کاهش فعالیت‌های بدنی کودکان روی سلامت روان هستند. دکتر ساندرو گالیا، رئیس دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه بوستون که در این پژوهش دخیل نبود، در این مورد اظهار داشت: «می‌دانیم که افزایش افسردگی در کودکان و نوجوانان تا حد زیادی با فعالیت‌های بدنی ارتباط مستقیمی دارد، از این رو نگرانی‌های زیادی در این خصوص وجود دارد.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات