نتایج پژوهشی جدید: کمبود ویتامین D به زوال عقل منجر می‌شود

یک‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
پژوهش جدیدی نشان می‌دهد با دریافت مقدار کافی از ویتامین D می‌توان از بسیاری از موارد زوال عقل پیشگیری کرد.
تبلیغات

زوال عقل، کاهش عملکرد شناختی همراه با از دست دادن توانایی به خاطر سپردن، فکر کردن، حل مسائل یا تصمیم‌گیری است که زندگی روزمره را مختل می‌کند. زوال عقل اصطلاح گسترده‌ای است که شامل انواعی از بیماری‌ها می‌شود. بیماری آلزایمر یکی از انواع خاص زوال عقل و شایع‌ترین آن به حساب می‌آید و به گزارش انجمن آلزایمر آمریکا، ۶ میلیون آمریکایی دچار آن هستند.

اگرچه زوال عقل عمدتاً افراد مسنی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد که حداقل ۶۵ ساله هستند، نشانه طبیعی پیری نیست. زوال عقل یکی از علل اصلی ناتوانی و وابستگی در سالمندان سراسر جهان است و بر تفکر و رفتار تأثیر می‌گذارد. اما چه می‌شد اگر می‌توانستیم از این بیماری تخریب‌کننده پیشگیری کنیم؟

مطالعه‌ای از دانشگاه استرالیای جنوبی می‌تواند این موضوع را به واقعیت تبدیل کند، زیرا پژوهش ژنتیکی جدیدی نشان می‌دهد ارتباط مستقیمی بین زوال عقل و کمبود ویتامین D وجود دارد. این مطالعه با بررسی ارتباط بین ویتامین D، ویژگی‌های تصویربرداری عصبی و خطر زوال عقل و سکته مغزی نشان داد:

  • سطوح پایین ویتامین D با حجم کمتر مغز و افزایش خطر زوال عقل و سکته مرتبط بود.
  • تجزیه‌و‌تحلیل ژنتیکی حاکی از آن بود که کمبود ویتامین D موجب زوال عقل می‌شود.
  • در برخی از جمعیت‌ها ممکن است با افزایش سطح ویتامین D بتوان از ۱۷ درصد از موارد زوال عقل پیشگیری کرد.

زوال عقل سندرم مزمن یا پیشرونده‌ای است که منجر به زوال عملکرد شناختی می‌شود. حدود ۴۸۷ هزار استرالیایی دچار زوال عقل هستند و زوال عقل دومین علت مرگ در این کشور است. در سطح جهان، بیش از ۵۵ میلیون نفر دچار زوال عقل هستند و هر سال ۱۰ میلیون مورد جدید تشخیص داده می‌شود.

مطالعه ژنتیکی جدید با حمایت شورای تحقیقات پزشکی و سلامت ملی استرالیا، داده‌های ۲۹۴۵۱۴ شرکت‌کننده از بیوبانک بریتانیا را تجزیه‌و‌تحلیل کرد و اثر سطوح پایین ویتامین دی (۲۵ نانومول در لیتر) را بر خطر زوال عقل و سکته بررسی کرد.

تصادفی‌سازی مندلی غیرخطی (روشی برای استفاده از تنوع اندازه‌گیری‌شده ژن‌ها به‌منظور بررسی اثر سببی مواجهه‌ی قابل اصلاح روی بیماری‌ها) برای آزمایش علت پیامدهای تصویربرداری عصبی، زوال عقل و سکته استفاده شد.

پروفسور الینا هایپونن، مدیر مرکز پزشکی دقیق دانشگاه استرالیای جنوبی می‌گوید این یافته‌ها ازنظر پیشگیری از زوال عقل و درک نیاز به رفع کمبود ویتامین دی مهم است. او توضیح می‌دهد:

ویتامین دی یک پیش‌ساز هورمونی است که تأثیرات گسترده‌ی آن بر سلامتی شناسایی شده، اما بررسی این مسئله دشوار بوده است که اگر بتوانیم از کمبود ویتامین D پیشگیری کنیم، چه اتفاقی می‌افتد. مطالعه ما اولین مطالعه‌ای است که با استفاده از تجزیه‌و‌تحلیل ژنتیکی قوی و در جمعیتی بزرگ اثرات سطوح بسیار پایین ویتامین D را بر خطر زوال عقل و سکته بررسی می‌کند. در برخی شرایط که کمبود ویتامین D نسبتاً رایج است، یافته‌های ما نتایج مهمی برای خطر زوال عقل دارد. در این جمعیت از بریتانیا مشاهده کردیم که ممکن است بتوان با افزایش سطح ویتامین D و رساندن آن به محدوده طبیعی، از ۱۷ درصد از موارد زوال عقل پیشگیری کرد.

یافته‌های پژوهش جدید با توجه به شیوع بالای زوال عقل در سراسر جهان مهم است. پروفسور هایپونن می‌گوید:

زوال عقل بیماری پیشرونده و ناتوان‌کننده‌ای است که می‌تواند فرد و خانواده او را به ویرانی بکشاند. اگر بتوانیم این وضعیت را با اطمینان از اینکه دچار کمبود شدید ویتامین D نیستیم، تغییر دهیم، مزیت‌های بیشتری به دست خواهم آورد و می‌توانیم سلامتی و تندرستی هزاران نفر را تغییر دهیم. برای افرادی که به هر دلیلی ممکن است ویتامین D کافی را ازطریق نور خورشید دریافت نکنند، تغییر رژیم غذایی ممکن است کافی نباشد و ممکن است به مکمل نیاز باشد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات