دانشمندان با دستکاری ژنتیک همسترها، آن‌ها را به حیواناتی پرخاشگر تبدیل کردند

پنج‌شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
اخیراً گروهی از محققان که به‌دنبال اصلاح ژنتیکی همسترها و آرام‌تر کردن آن‌ها بودند، متوجه شدند، آزمایش‌ آن‌ها جواب عکس داده و همسترها را پرخاشگر کرده است.
تبلیغات

اخیراً تیمی از محققان حوزه ژنتیک به‌دنبال بررسی رفتارهای اجتماعی همسترها، تصمیم گرفتند، این حیوانات دوست‌داشتنی را ازطریق روش‌های اصلاح ژنتیکی تغییر دهند. اما به گزارش نشریه دیلی‌استار، در کمال تعجب، همسترهای جهش‌یافته رفتاری خلاف انتظار محققان در پیش گرفتند. محققان دانشگاه ایالتی جورجیا در ایالات متحده آمریکا با استفاده از روش اصلاح ژنتیکی کریسپر تلاش کردند مسیری در مغز همسترها را که مسئول رفتارهای اجتماعی (از انتخاب شریک جنسی تا ارتباطات و پرخاشگری) است، تغییر دهند.

هر چند محققان در ابتدا فرض می‌کردند با حذف این مسیر همسترها آرام‌تر شده و روابط اجتماعی آن‌ها هم به همان نسبت کم‌تر شود، اما در کمال تعجب برعکس آن اتفاق افتاد؛ همسترهای جهش‌یافته نه‌تنها اجتماعی‌تر شده بودند، بلکه رفتاری بسیار خشن و پرخاشگرانه پیدا کردند. این رفتارهای خشن در هر دو جنس نر و ماده دیده می‌شد.

کریسپر، یک ابزار بسیار دقیق و قوی برای اصلاح ژنتیکی است که اخیراً امیدواری‌های زیادی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از سرطان تا نابینایی فراهم کرده است. این روش اصلاح ژنتیکی اساساً به محققان اجازه می‌دهد کد ژنتیکی اثرگذار روی صفات خاصی را ویرایش کنند. محققان دانشگاه ایالتی جورجیا پس از انجام تحقیقات اخیر خود اعلام کردند، آنچه روی همسترها انجام دادند، احتمالاً اثرات چشمگیری روی تحقیقات آتی روی انسان‌ها خواهد داشت و می‌تواند برای درمان بیماری‌های مختلفی از جمله اوتیسم و افسردگی به کار رود.

انتخاب همستر به‌عنوان نمونه‌ی آزمایشی جایگزین انسان دلایل زیادی دارد. این حیوانات ملوس شباهت شگفت‌انگیزی به ما انسان‌ها دارند. واکنش‌ همسترها به استرس بیش از آنکه شبیه به سایر جوندگان باشد، به ما انسان‌ها شباهت دارد. در حقیقت، این جانوران هم در زمان اضطراب شدید، هورمون استرس کورتیزول را ترشح می‌کنند. علاوه‌براین، همسترها به انواع بیماری‌ها و سرطان‌های مشابه انسان‌ها مبتلا می‌شوند.

آزمایش اخیر دنباله‌روی تحقیقات پردامنه‌ای در حوزه‌ی نوظهور اصلاح ژنتیکی کریسپر است. چندی پیش محققان دانشگاه کیوتو در ژاپن، سوسک‌های جهش‌یافته‌ای را به وجود آوردند که می‌توانستند دی‌ان‌ای تغییریافته را به فرزندان خود انتقال دهند. محققان این تحقیق را روش بالقوه‌ای برای ایجاد حشرات آفت‌کُش دانسته‌اند. در واقع، حشرات با میلیون‌ها گونه، گنجینه‌ای متنوع هستند که احتمالات بی‌شماری برای پاسخ به بسیاری از پرسش‌های زمینه‌ تحقیقات زیست‌شناسی فراهم می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات