موارد ابتلا به هپاتیت غیرعادی کودکان به ۱۷۰ نفر در ۱۲ کشور رسید

دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
نزدیک‌ به ۱۷۰ مورد ابتلای غیرعادی کودکان به هپاتیت در ۱۲ کشور گزارش شده، به حدی که برخی از کودکان تحت پیوند کبد قرار گرفته‌اند.
تبلیغات

سازمان جهانی بهداشت موسوم به WHO شنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد ۱۲ کشور در سراسر دنیا حداقل ۱۶۹ مورد غیرعادی از بروز هپاتیت در کودکان گزارش کرده‌اند و ۱۷ نفر از این کودکان پس از ابتلا به هپاتیت تحت پیوند کبد قرار گرفته‌اند. آن‌طور که STAT گزارش می‌دهد، حداقل یک کودک بر اثر ابتلا به هپاتیت جان خود را از دست داده است.

شاخه‌ی اروپایی سازمان جهانی بهداشت که رهبری تحقیقات درباره‌ی این شیوع مرموز هپاتیت را برعهده دارد از کشورها خواسته است موارد مشابه ابتلای کودکان به هپاتیت را جست‌و‌جو و گزارش کنند. ریچارد پی‌بادی، مدیر تیم عوامل بیماری‌زای خطرناک در شاخه‌ی اروپایی سازمان جهانی بهداشت، می‌گوید آمار ابتلا به هپاتیت در بین کودکان هنوز چندان زیاد نیست، «اما عواقب این بیماری بسیار شدید بوده است» و بنابراین «مهم است که کشورها مراقب باشند.»

ظاهراً کودکان مبتلاشده به هپاتیت از یک ماه تا ۱۶ سال سن دارند. سن اکثر مبتلایان کمتر از ۱۰ سال است و بسیاری از آن‌ها زیر پنج سال سن دارند.

کشورهایی که موارد ابتلای کودکان به هپاتیت را گزارش کرده‌اند شامل بریتانیا (۱۱۴ مورد)، اسپانیا (۱۳ مورد)، رژیم صهیونیستی (۱۲ مورد)، ایالات متحده (۹ مورد)، دانمارک (۶ مورد)، ایرلند (کمتر از پنج مورد)، هلند (چهار مورد)، ایتالیا (چهار مورد)، فرانسه (دو مورد)، نروژ (دو مورد)، رومانی (یک مورد) و بلژیک (یک مورد) می‌شود. فعلاً مشخص نیست کودک فوت‌شده اهل کدام کشور بوده است.

احتمال دارد تعداد مبتلایان اکنون بیشتر شده باشد. چون به‌نظر می‌رسد تعداد موارد ابتلا در ایالات متحده به ۱۱ نفر رسیده، ۹ کودک در ایالات آلاباما و دو کودک در کارولینای شمالی. تاریخ گزارش اولین ابتلا در آلاباما به اکتبر و نوامبر ۲۰۲۱ (مهر تا آذر ۱۴۰۰) برمی‌گردد و ظاهراً آن کودک اولین مبتلای شناخته‌شده بوده است. پی‌بادی می‌گوید اکثر مبتلایان دیگر جدید هستند.

مقامات دولت اسکاتلند ۱۴ مورد ابتلا را از ژانویه تا اواسط آوریل ۲۰۲۲ (اواسط دی ۱۴۰۰ تا اواخر فروردین ۱۴۰۱) گزارش کرده‌اند. گفتنی است شناسایی اولین مجموعه‌ی مبتلایان در اسکاتلند باعث انتشار نخستین گزارش عمومی درباره‌ی شیوع جدید هپاتیت در بین کودکان شد.

هپاتیت شدید در بین کودکانی که پیش‌تر سالم بوده‌اند اتفاق شایعی محسوب نمی‌شود. چیزی که باعث می‌شود این موارد شدید التهاب کبد غیرعادی‌تر شود این است که کودکان توسط عامل بیماری‌زای معمول بیمار نشده‌اند. در شرایط این چنینی، معمولاً ویروس‌های هپاتیت با برچسب A تا E شایع‌ترین علل بیماری هستند.

محققان درباره‌ی عاملی غیرمنتظره گمانه‌زنی می‌کنند: یک آدنوویروس، به‌طور مشخص‌تر آدنوویروس نوع ۴۱.

تست عفونت آدنوویروس در حداقل ۷۴ نفر از کودکان مبتلا‌ به هپاتیت مثبت شده و آزمایش‌های مولکولی نشان می‌دهد آدنوویروس ۴۱ عامل ابتلای ۱۸ نفر از آن‌ها بوده است. دو کشور بریتانیا و هلند گزارش کرده‌اند که در حال مشاهده‌ی افزایش گردش آدنوویروس هستند. این موضوع می‌تواند شواهد مبنی‌بر نقش داشتن این ویروس‌ها در شیوع جدید را تقویت کند. با همه‌ی این‌ها، چند مسئله باعث پیچیده‌تر شدن شرایط می‌شود.

آدنوویروس‌ها معمولاً به سیستم تنفسی بدن حمله می‌کنند، بااین‌حال شماری از آن‌ها ازجمله آدنوویروس نوع ۴۱ می‌‌توانند گاستروانتریت (التهابی در معده و روده که به اسهال منجر می‌شود) را ایجاد کنند. آدنوویروس نوع ۴۱ با بروز هپاتیت در کودکانی که نقص ایمنی دارند مرتبط است، اما قبلاً دیده نشده بود که این ویروس هپاتیت را در کودکان سالم ایجاد کند.

درحالی‌که بسیاری از کودکان در هنگام ابتلا به بیماری هپاتیت به آدنوویروس آلوده شده‌اند، ۲۰ نفر از آن‌ها با بیماری کرونا دست‌و‌پنجه نرم می‌کردند و ۱۹ نفر دیگر هم‌زمان به آدنوویروس و SARS-CoV-2 (ویروس عامل کووید ۱۹) مبتلا بودند.

مقامات رسمی هرگونه نقش واکسن کرونا در بروز موارد ابتلای کودکان به هپاتیت را رد کرده‌اند. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید اکثر کودکان مبتلا به هپاتیت واکسینه نشده بودند.

ریچارد پی‌بادی می‌گوید چند فرضیه در این زمینه مطرح شده است. از آن‌جایی که بیماری رؤیت‌شده در کودکان با آنچه قبلا آدنوویروس ۴۱ عاملش بوده مطابقت ندارد، محققان شروع به بررسی این ویروس کرده‌اند تا دریابند آیا تغییراتی به خود دیده است یا نه. تغییرات احتمالی آدنوویروس ۴۱ می‌توانند دلیل این رفتار را توضیح دهند.

تئوری دیگر از این موضوع نشئت می‌گیرد که موارد ابتلای کودکان به هپاتیت تقریباً دو سال پس از آغاز دنیاگیری کرونا گزارش شده‌اند. طی دو سال اخیر بسیاری از کودکان مبتلا به هپاتیت به‌دلیل فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک کمتر دچار سرماخوردگی و سایر عفونت‌ها شده‌اند. همین موضوع ممکن است کودکان را هنگام مواجهه با میکروب‌ها، بیشتر از حالت عادی مستعد پذیرش بیماری‌های شدید کرده باشد.

دانشمندان هنگ‌کنگ سال گذشته در گزارشی اعلام کردند به‌دنبال بازگشایی مدارس شماری از کودکانی که به سرماخوردگی ساده مبتلا شده بودند به دلیل وضعیت بدشان در بیمارستان بستری شدند.

پی‌بادی می‌گوید که دانشمندان نمی‌توانند نقش احتمالی کووید ۱۹ را در شیوع جدید هپاتیت رد کنند. او تأکید می‌کند: «در‌حال‌حاضر فرضیه‌ی اصلی مربوط به نقش داشتن آدنوویروس است، بااین‌حال فراموش نکنید در روزهای آغازین تحقیقات هستیم و اطلاعات زیادی دردسترس نداریم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات