بیماری به‌مدت ۵۰۵ روز به ویروس عامل کووید ۱۹ آلوده بود

شنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
در طولانی‌ترین مورد گزارش‌شده تاکنون، بیماری در بریتانیا به‌مدت ۵۰۵ روز به ویروس کرونا آلوده بود.
تبلیغات

بیماری در بریتانیا به‌مدت ۵۰۵ روز (بیش از ۱۶ ماه) پیش از مرگ، به کووید ۱۹ مبتلا بود. این مورد طولانی‌ترین عفونت پیوسته شناخته‌شده کووید ۱۹ تابه‌امروز است که رکورد قبلی ۳۳۵ روز را پشت‌سر گذاشته است.

بیمار مذکور دچار ضعف سیستم ایمنی بود که از پاک‌سازی کامل عفونت جلوگیری می‌کرد. به‌گزارش بی‌بی‌سی، این فرد که به چندین بیماری زمینه‌ای مبتلا بود، اوایل سال ۲۰۲۰ به کووید ۱۹ دچار شد و در ۷۲ هفته‌ی بعدی، چندین‌بار در بیمارستان بستری شد. هربار آزمایش PCR کووید ۱۹ بیمار مثبت بود.

توالی‌یابی ژنتیکی نشان داد بیماری ناشی از همان ویروسی است که موجب عفونت پایدار شده و نه اینکه عفونت مجدد رخ داده باشد. دکتر لوک بلاگدون اسنل، نویسنده‌ی نخست مطالعه، به بی‌بی‌سی گفت:

نمونه‌های سواب گلوی بیمار هربار مثبت بودند. بیمار هرگز آزمایش منفی نداشت. می‌توانیم بگوییم عفونت او عفونتی مستمر بود؛ زیرا آثار ژنتیکی آن (اطلاعاتی که از توالی‌یابی ژنوم ویروسی به‌دست آوردیم) منحصر‌به‌فرد و در بیمار ثابت بود.

بیمار با داروهای ضدویروسی تحت درمان قرار گرفت؛ اما داروها عفونت او را برطرف نکردند. این فرد در سال ۲۰۲۱ در بیمارستان از دنیا رفت. پزشکان علت مرگ را فاش نکردند؛ ولی خاطرنشان کردند که بیمار دچار مشکلات پزشکی دیگری نیز بود.

مورد بیمار اخیراً در کنگره‌ی میکروب‌شناسی بالینی و بیماری‌های عفونی در لیسبون پرتغال ارائه شد. این مورد بخشی از مطالعه‌ای روی ۹ بیمار دچار ضعف سیستم ایمنی و عفونت‌های طولانی‌مدت کووید ۱۹ بود. مطالعه‌ی یادشده هنوز در مجله‌ی معتبر علمی منتشر نشده است.

به‌گفته‌ی نویسندگان مطالعه، چنین عفونت‌های طولانی‌مدتی با کووید ۱۹ نادر است؛ ولی مطالعه آن‌ها اهمیت دارد؛ زیرا می‌توانند موجب پیدایش گونه‌های جدیدی از ویروس عامل کووید ۱۹، یعنی SARS-CoV-2 شوند.

وقتی فردی طولانی‌مدت به SARS-CoV-2 آلوده است، به ویروس فرصت‌هایی زیادی برای ایجاد جهش و کسب توانایی فرار از سیستم ایمنی می‌دهد.

براساس چکیده‌ی مطالعه، نویسندگان دریافتند که در ۵ مورد از ۹ بیمار، ویروس حداقل یکی از جهشی‌هایی را به‌دست آورده بود که در گونه‌های نگران‌کننده ازجمله در گونه‌های آلفا و بتا دیده می‌شود. دکتر گایا نبیا، متخصص بیماری‌های عفونی و یکی از نویسندگان مقاله گفت:

بیماران مبتلا به نقص ایمنی که به عفونت پیوسته کووید ۱۹ دچار می‌شوند، پیامدهای ضعیف‌تری دارند و به‌منظور پاک‌سازی عفونت آن‌ها، باید استراتژی‌های درمانی جدیدی پیدا کنیم. این مسئله ممکن است به پیشگیری از پیدایش گونه‌های جدید نیز کمک کند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات