چگونه صفات تاریک شخصیت موجب علاقه به بیت‌کوین می‌شوند؟

شنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
پژوهش جدیدی نشان می‌دهد افراد دارای صفات تاریک شخصیت گرایش بالاتری به سرمایه‌گذاری روی رمزارزها دارند.
تبلیغات

از زمان اختراع بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹، بازار جهانی ارزهای دیجیتال از ارزشی در حد صفر به ارزشی در حدود دو تریلیون دلار رسیده است. قیمت بیت‌کوین از یک دلار آمریکا در سال ۲۰۱۱ شروع شد و در آوریل ۲۰۲۱ به بالاترین رقم تاریخی خود یعنی ۶۳ هزار دلار رسید و در‌حال‌حاضر قیمت آن در محدوده ۴۲ هزار دلار قرار دارد.

نوسانات بزرگ در قیمت رمزارزها رایج است و این مسئله آن‌ها را به سرمایه‌گذاری بسیار پرمخاطره تبدیل می‌کند. اما چه نوع افرادی حاضر به پذیرفتن ریسک خرید آن‌ها هستند و چه چیزی آن‌ها را به این کار تشویق می‌کند؟ پژوهشگران نظرسنجی انجام دادند تا به این موضوع پی ببرند. آن‌ها می‌خواستند درمورد ارتباط بین صفات تاریک شخصیت (صفات چهارگانه تاریک) و نگرش نسبت به رمزارز بدانند. مطالعه پژوهشگران در مجله Personality and Individual Differences منتشر شده است.

صفات چهارگانه تاریک

در روانشناسی، چهارگانه تاریک به گروهی از چهار صفت شخصیتی اشاره دارد. این صفات عبارت‌اند از ماکیاولیسم، خودشیفتگی (نارسیسیسم)، روان‌آزاری (سایکوپاتی) و دیگرآزاری (سادیسم). آن‌ها به علت جنبه شیطانی‌شان تاریک نامیده می‌شوند: خودخواهی شدید و سوء استفاده از دیگران بدون همدلی. صفات تاریک اغلب با رفتارهای مرتبط با ریسک‌پذیری در ارتباط هستند.

جذابیت رمزارزها

پژوهشگران دو حوزه اصلی از جذابیت را پیدا کردند. اول ریسک‌ بالا و بازده بالقوه بالای خرید و فروش رمزارزها آن را برای افراد علاقه‌مند به قمار جذاب می‌کند. دوم، رمزارزها تحت حمایت دولت نیستند. این امر موجب جذابیت آن‌ها برای افرادی می‌شود که به دولت اعتمادی ندارند.

خریداران رمزارز چه نوع شخصیتی دارند؟

پژوهشگران از ۵۶۶ نفر خواستند تا پرسشنامه‌های شخصیت را به صورت آنلاین تکمیل کنند و نیز به پرسش‌هایی درمورد نگرش آن‌ها نسبت‌به رمزارز و اینکه آیا قصد سرمایه‌گذاری روی آن را دارند یا نه، پاسخ دهند. از میان این شرکت‌کنندگان، ۲۶ درصد گزارش کردند که دارای رمزارز هستند و ۶۴ درصد گفتند به سرمایه‌گذاری روی آن علاقه دارند.

پژوهشگران صفات تاریک شخصیت را با استفاده از آزمون‌های استاندارد روانشناسی اندازه‌گیری کردند. آن‌ها همچنین صفاتی را اندازه‌گیری کردند که ممکن است ویژگی‌های تاریک را به قضاوت درمورد رمزارزها مرتبط کند: ترس از دست دادن فرصت (احساس اینکه دیگران چیزهای بهتری را تجربه می‌کنند)، مثبت‌اندیشی (گرایش به مثبت بودن یا خوش‌بینی در زندگی) و باور داشتن به تئوری‌های توطئه.

یکی از دلایل رایج برای سرمایه‌گذاری در رمزارزها امید به دست آوردن بازده بالا است. اما پژوهش جدید نشان می‌دهد جدا از میل به ایجاد ثروت، صفات تاریک شخصیت نیز باعث خرید رمزارزها می‌شوند.

ماکیاولیسم برگرفته از نام نیکولو ماکیاولی، فیلسوف سیاسی ایتالیایی است. افرادی که در این صفت نمره بالایی به دست می‌آورند، در فریبکاری و دستکاری روابط میان‌فردی مهارت دارند. ماکیاولیست‌ها رویکردی حساب‌شده برای دستیابی به اهداف خود دارند و از تصمیم‌گیری‌های تکانشی اجتناب می‌کنند. احتمال مشارکت آن‌ها در قماربازی کمتر است. ماکیاولیست‌ها همچنین به‌شدت تئوری‌های توطئه حکومتی را باور دارند. برای مثال، آن‌ها اغلب معتقدند که سیاستمداران معمولاً انگیزه‌های واقعی خود را آشکار نمی‌کنند و سازمان‌های دولتی به دقت همه شهروندان را تحت‌نظر دارند.

به‌گفته‌ی پژوهشگران، علت علاقه ماکیاولیست‌ها به رمزارزها احتمالاً این است که آن‌ها نسبت‌به سیاستمداران و سازمان‌های دولتی بی‌اعتماد هستند. بسیاری از حامیان رمزارزها بر این باورند که دولت‌ها فاسد هستند و این فساد در رمزارزها وجود ندارد.

اعتماد به نفس بیش‌از‌حد و مثبت‌اندیشی

خودشیفتگی یکی از ویژگی‌های شخصیتی خودمحور است که ویژگی آن احساس امتیاز و برتری بر دیگران است. افراد خودشیفته اعتماد به نفس بیش از حدی دارند و تمایل بیشتری به انجام کارهایی مانند سرمایه‌گذاری پرخطر در بازار سهام و قمار دارند. افراد خودشیفته معمولاً روی جنبه مثبت زندگی تمرکز می‌کنند. پژوهشگران می‌گویند این دسته از افراد به این خاطر رمزارزها را دوست دارند که به آینده به‌شدت ایمان دارند و بر این باورند که زندگی آن‌ها بهتر خواهد شد.

سایکوپات‌های تکانشی رمزارزها را دوست دارند

سایکوپاتی یا روان‌آزاری، ویژگی شخصیتی ضداجتماعی بی‌رحم و تکانشی است. افراد سایکوپات به دلیل فقدان هوش هیجانی و همدلی ازنظر ادراک، درک یا توجه به عواطف مشکل دارند. ماهیت بی‌پروا و بی‌اعتنای سایکوپات‌ها موجب می‌شود که آن‌ها نسبت‌به استرس و اضطراب مقاوم‌تر باشند. درنتیجه، این افراد تحریک‌جویی و ریسک‌پذیری را دوست دارند. آن‌ها مستعد قمار و اعتیاد به قمار هستند. پژوهشگران دریافتند که علت تمایل سایکوپات‌های تکانشی به رمزارزها این است که می‌ترسند پاداش‌هایی را که دیگران تجربه می‌کنند، از دست بدهند.

سادیسم چگونه نقش دارد؟

سادیسم روزمره شخصیتی است از رنج دیگران لذت می‌برد. این افراد معمولاً رفتارهای تهاجمی و بی‌رحمانه‌ای را نشان می‌دهند. برای مثال، سادیست‌ها برای لذت‌جویی، به دیگران در اینترنت اهانت می‌کنند.

در نگاه اول، بعید است که خرید رمزارز به دیگران آسیبی بزند. با‌این‌حال، پژوهشگران دریافتند که علت علاقه سادیست‌ها به رمزارز این است که نمی‌خواهند پاداش سرمایه‌گذاری را نیز از دست بدهند. درمورد آن‌ها، شاید هم لذت از تماشای درد دیگران و هم ترس از دست دادن فرصت به خودخواهی مربوط باشد.

پژوهشگران دریافتند که برخلاف افراد خودشیفته، هم سایکوپات‌ها و هم سادیست‌ها درمورد آینده خود مثبت‌نگری ندارند و این باعث می‌شود علاقه آن‌ها به رمزارز خنثی شود.

صفات تیره شخصیت / dark tetrad

صفات تاریک شخصیت بر مثبت‌نگری، باور به تئوری‌های توطئه و ترس از از دست دادن فرصت تأثیر دارد که به‌نوبه‌ی‌خود بر نگرش این افراد درمورد رمزارزها تأثیر دارد.

دیدگاه روانشناختی

مطالعه رمزارزها از دیدگاه روانشناسی چهارگانه تاریک بینشی دراین مورد ارائه می‌دهد که چرا مردم می‌خواهند رمز ارز بخرند. پژوهشگران بر این مسئله تأکید می‌کند که آن‌ها نمی‌گویند هر کسی که به رمزارزها علاقه دارد، دارای صفات تاریک شخصیت است. آن‌ها فقط زیر مجموعه‌ای از افراد علاقه‌مند به رمزارز را مطالعه کرده‌اند که این ویژگی‌ها را دارند. اگر شما دارای رمز ارز باشید، ممکن است این صفات را داشته باشید یا نه.

اگر می‌خواهید بدانید در آزمون سنجش صفات تاریک شخصیت چه نمره‌ای می‌گیرید، می‌توانید به صورت آنلاین آزمون‌ شخصیت چهارگانه تاریک و آزمون سادیسم را انجام دهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات