آیا استفاده از دهان‌شویه برای حفظ سلامت دندان‌ها ضروری است؟

چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
متخصصان به این پرسش پاسخ می‌دهند که آیا دهان‌شویه لازم است و بهترین روش استفاده از آن چیست.
تبلیغات

دهان‌شویه چیزی است که بیشتر ما در خانه داریم؛ اما آیا استفاده از دهان‌شویه ضروری است؟ دهان‌شویه در کجای روال مراقبت‌ از دهان و دندان قرار می‌گیرد و آیا باید قبل از مسواک‌زدن دندان‌ها یا پس‌ازآن از دهان‌شویه استفاده کنید؟

به‌منظور حفظ لبخند سالم و اطمینان از اینکه دچار مشکل بوی بد دهان نمی‌شوید، باید بهترین روال بهداشت دهان و دندان را دنبال کنید. آگاهی از نحوه‌ی استفاده از مسواک برقی و نحوه‌ی استفاده از نخ دندان از بهترین راه‌ها برای محافظت از دندان‌ها و لثه‌های شما است؛ اما دهان‌شویه محصولی است که غالباً هدف و نحوه‌ی استفاده از آن به‌خوبی درک نمی‌شود.

لایوساینس از دندان‌پزشکانی همچون دکتر اینا چرن و دکتر آنجلی راجپال و دکتر دیوید رایس درباره‌ی دهان‌شویه، نحوه‌ی گنجاندن آن در برنامه‌ی مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان و بهترین روش استفاده از آن سؤال کرده است.

دکتر چرن که در نیویورک مشغول کار است، گفت دهان‌شویه‌ها بسته به ترکیباتشان، می‌توانند کاربردهای هدفمند متفاوتی داشته باشند؛ اما به‌عنوان قانون کلی، آن‌ها به این منظور طراحی شده‌اند که هرچیزی را بیرون بیاورند که هنگام مسواک‌زدن نمی‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید.

دهان‌شویه به حذف بقایای غذایی کمک می‌کند. این بقایا می‌توانند به دندان‌ها بچسبند و به پلاک و جرم تبدیل شوند که هر دو موجب بوی بد دهان و التهاب لثه می‌شوند. با استفاده از دهان‌شویه، ممکن است بتوانید خطر ابتلا به بیماری لثه را کاهش دهید و بتوانید دندان‌هایتان را درخشان‌تر و عاری از پلاک نگه دارید.

گروه‌های خاصی از مردم باید درباره‌ی استفاده از دهان‌شویه هوشیارتر باشند. دکتر راجپال که در بورلی هیلز کار می‌کند، گفت این امر خصوصا برای افرادی صادق است که دچار «پاکت لثه» هستند. او افزود:

اگر بیمار دچار پاکت پریودنتال عمیق یا پاکت‌های لثه باشد که دسترسی به آن‌ها با استفاده از مسواک سخت‌ است، غالباً دهان‌شویه را به آن‌ها توصیه می‌کنم. این پاکت‌ها به‌علت اثرهای التهابی ناشی از تجمع باکتریایی گذشته ایجاد می‌شوند و بهبودی آن‌ها ممکن است مدتی طول بکشد. محلول ضدباکتری بهتر می‌تواند به این مکان‌ها دسترسی پیدا و به بهبودی لثه کمک کند.

حتی اگر با این پاکت‌های لثه که دسترسی به آن‌ها سخت است، درگیر نباشید، نشان داده شده است که استفاده از دهان‌شویه به افراد کمک می‌کند تا برای مدت طولانی‌تری بوی نفس بهتری داشته باشند.

بسته به ترکیبات موجود در دهان‌شویه، این محصول ممکن است به‌طور خاص برای رفع مشکل بهداشت دهانی خاصی طراحی شده باشد که دچارش هستید. برخی از دهان‌شویه‌های درمانی به‌طورخاص برای جلوگیری از بیماری لثه طراحی شده‌اند؛ درحالی‌که برخی دیگر برای کمک به حفظ بهداشت دهان و دندان بهتر افرادی طراحی شده‌اند که از بریس‌های دندان‌پزشکی استفاده می‌کنند. به‌گفته‌ی دکتر چرن، از دهان‌شویه حتی می‌توانید در مواقعی استفاده کنید که پس از خوردن غذا نمی‌توانید مسواک بزنید. وی اضافه کرد: «به‌عنوان قانون کلی، یک یا دو بار در روز از دهان‌شویه استفاده می‌کنید.»

نگه‌داری بطری دهان‌شویه در خودرو یا میزکارتان ایده‌ی خوبی است. بدین‌ترتیب، همیشه به روشی مؤثر برای رهایی از باقیمانده‌های غذایی در دهان خود بدون نیاز به مسواک و خمیردندان و آب دسترسی دارید. دکتر رایس نیز توصیه کرد که ایده‌ی خوبی است که قبل از رفتن به رخت‌خواب از دهان‌شویه استفاده کنید.

دهان‌شویه همیشه ضروری نیست؛ اما می‌تواند برای بسیاری از افراد مفید باشد: دکتر راجپال گفت:

درصورتی‌که فردی به‌خوبی دندان‌هایش را مسواک بزند و از نخ دندان استفاده کند و رژیم غذایی خوبی داشته باشد، فکر نمی‌کنم همیشه به دهان‌شویه نیاز باشد. بااین‌حال، اگر بیمار دچار التهاب یا خون‌ریزی لثه باشد، توصیه می‌کنم که پس از مسواک‌زدن، از آب‌نمک گرم استفاده کند تا به کاهش خون‌ریزی کمک کند. اگر وضعیت وخیم‌تر باشد، محلول شست‌وشوی ضدباکتریایی قوی‌تری برای رفع پریودنتیت (بیماری التهابی بافت‌های اطراف دندان) تجویز و به آن‌ها توصیه می‌کنم که چند بار در روز از آن استفاده کنند.

دهان‌شویه‌های بدون نسخه غالباً دستورالعمل‌های مخصوص خود را دارند؛ بنابراین، مطمئن شوید که به‌دقت آن دستورالعمل‌ها را دنبال می‌کنید. آن‌ها معمولاً یک یا دو بار در روز استفاده می‌شوند؛ اما بهترین کار این است که روش مصرف را بررسی کنید.

دندان‌پزشکان برخی از دهان‌شویه‌ها را تجویز می‌کنند و در این صورت، باید حتماً دستورالعمل‌های آن‌ها را دنبال کنید تا مطمئن شوید که بهترین نتیجه را از آن محصول خاص می‌گیرید. اگر اطمینان ندارید که کدام دهان‌شویه برایتان بهتر است یا می‌خواهید درباره‌ی نحوه‌ی مصرف آن بیشتر بدانید، با دندان‌پزشک خود صحبت کنید.

کلید استفاده‌ی صحیح از دهان‌شویه، پیروی از دستورالعمل‌های تولیدکننده است. دکتر رایس گفت هر دهان‌شویه‌ای متفاوت است و دستورالعمل استفاده‌ی مخصوص خود را دارد. دکتر چرن درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از دهان‌شویه می‌گوید به‌طورکلی روش زیر را دنبال کنید:

۱. یک درپوش پر از دهان‌شویه بردارید؛

۲. آن را به‌مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه در دهان بگردانید؛

۳. سعی کنید پس از استفاده از دهان‌شویه، دهان را با آب نشویید.

دکتر رایس گفت اطمینان از این موضوع که دهان‌شویه‌ی مناسب را برای نیازهای خود استفاده می‌کنید، مهم است. برخی از دهان‌شویه‌های بدون نسخه برای کمک به سلامت لثه‌ها طراحی شده‌اند و برخی برای پیشگیری از حفره‌های دندانی هستند و برخی هم کاری به‌جز ایجاد حس نفس تازه انجام نمی‌دهند. با دندان‌پزشک خود مشورت کنید تا متوجه شوید چه دهان‌شویه‌ای برایتان بهترین است.

درحالی‌که نشستن دهان پس از استفاده از دهان‌شویه برای حداکثر بهرمندی از محصول توصیه می‌شود، مهم است که آن را قورت ندهید. بهتر است دهان‌شویه را فقط به افرادی بدهید که می‌توانند بدون بلعیدن محصول، از آن استفاده کنند. برای مثال، دادن دهان‌شویه به کودکان خردسال توصیه نمی‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات