پایان واردات واکسن کرونا به‌دلیل توان تولید داخلی

یک‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد که هم‌اکنون هیچ‌گونه واردات واکسنی از خارج از کشور صورت نمی‌گیرد و ایران با تکیه به تولید داخل واکسیناسیون مردم را انجام خواهد داد.
تبلیغات

بهرام دارایی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما در این باره گفته است: «واکسن‌سازهای ما ظرفیت بالایی دارند و باتوجه‌‌به آنکه ما به سطح کمتری از ظرفیت آن‌ها نیاز داریم، توصیه کردیم با حداکثر ظرفیت خود تولید نکنند. واکسن‌سازهای داخلی قرار است حداقل ۱۵ میلیون دز در ماه به ما واکسن بدهند.»

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا واکسن‌های داخلی با کندی وارد مصرف می‌شوند، گفت:

تولید یک بحث است؛ اما بحث دیگر مربوط به تأییدیه‌ها، نظارت‌ها و فاز‌های مختلفی است که جنبه بالینی هم دارد و این برای ما بسیار مهم است و نمی‌شود آن‌ها را حذف کرد؛ اما می‌شود روند بررسی را تسریع کرد و این دقت نظر و بررسی‌های دقیق و موشکافانه کمک می‌کند واکسن ما در عرصه‌های بین‌المللی هم زودتر پذیرفته شود تا مشکلی از این بابت نداشته باشیم.

به‌گفته او، سیستم رگولاتوری و سازمان غذا و داروی کشور به‌عنوان سازمان قوی و مورداعتماد در دنیاست که همه نظارت‌ها را درخصوص کمیت و کیفیت دارو همیشه اعمال می‌کند. دارایی در پاسخ به پرسش دیگری که تولید واکسن در داخل چقدر صرفه‌جویی ارزی دارد، توضیح داد: «ما اگر می‌خواستیم واکسن را فقط از خارج تأمین کنیم، سالانه ۴ تا ۵ میلیارد دلار ارز می‌خواستیم که با کوشش دانشمندان ما نیازمان به واردات مرتفع شده و حمایت از تولید داخلی از تاکیدات رئیس جمهوری است و ما به‌لحاظ سبد تولید هیچ مشکلی نداریم.»

طبق آماری که خبرگزاری صداوسیما منتشر کرده است، تاکنون ۵۹ میلیون و ۸۶۹ هزار و ۵۵۲ نفر دُز اول و ۵۲ میلیون و ۴۲ هزار و ۷۲۱ نفر دُز دوم و ۸ میلیون و ۹۱ هزار و ۱۶۴ نفر دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۲۰ میلیون و ۳ هزار و ۴۳۷ دُز رسید. از دیروز تا امروز ۱۲ دی ۱۴۰۰ و بر‌‌اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۵۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۲۹۴ نفر از آن‌ها بستری شدند.

واکسیناسیون کرونا با روی‌کارآمدن دولت سیزدهم با مدیریت ابراهیم رئیسی سرعت بیشتری گرفت. دلیل این امر هم آمار رسمی مرگ‌ومیر‌ها به‌دلیل کرونا بود که به روزانه ۶۰۰ نفر رسیده بود. به‌دنبال این اتفاق مقام رهبری خواسته بود که واکسن کرونا «چه از راه واردات چه با تولید داخل» و به هر شکلی که ممکن است، تأمین شود. دی ماه سال گذشته، مقام رهبری واردات هر نوع واکسن خارجی را ممنوع کرده بود. ابراهیم رئیسی در یکی از مصاحبه‌های اخیر تلویزیونی خود واردات واکسن و سرعت‌گرفتن واکسیناسیون در دولت خود را یکی از موفقیت‌های صدروزه کاری خود معرفی کرده بود.

با این تصمیم مشخص نیست افرادی که تصمیم دارند واکسنی که در دز دوم زده‌اند و وارداتی بوده، باید چه واکسنی برای دز سوم خود انتخاب کنند. براساس گزارش‌ها، از اواخر هفته گذشته مراکز واکسنی که استرازنکا محصول انگلیس‌سوئد را برای تزریق دراختیار مردم می‌گذاشته‌اند، خبر از اتمام این واکسن برای تزریق داده‌اند. در‌حال‌حاضر، واکسن‌های داخلی شامل برکت (تولید بنیاد برکت، زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام)، واکسن فخرا (تولید وزارت دفاع ایران)، واکسن نورای (تولید سپاه پاسداران) و واکسن پاستوکووک (همکاری مشترک کوبا و انیستو پاستور ایران) است. مشخص نیست آیا این واکسن‌های ایرانی امکان تأمین نیاز مردم برای تزریق دز سوم از واکسن کرونا را دارند یا خیر؟

آیا شما دوزهای واکسن خود را زده‌اید؟ دز اول و دوم واکسن شما چه بود و دز سوم واکسن خود را گرفته‌اید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات