ویروس کرونا احتمالا به سلول‌های چربی حمله می‌کند

یک‌شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مطالعه جدیدی نشان می‌دهد ویروس کرونا سلول‌های چربی و سلول‌های ایمنی موجود درون بافت چربی را آلوده می‌کند.
تبلیغات

به گزارش نیویورک‌تایمز، ویروس کرونای SARS-CoV-2 ممکن است مستقیما سلول‌های چربی و سلول‌های ایمنی خاص موجود در بافت چربی را آلوده کند.

در مطالعه‌ای که ۲۵ اکتبر در پایگاه مقاله‌های پیش‌چاپ bioRxiv ارسال شد، دانشمندان روی بافت چربی حاصل از جراحی‌های چاقی آزمایش‌هایی انجام دادند تا ببینند که آیا این بافت می‌تواند توسط ویروس کرونا آلوده شود. آن‌ها دریافتند که سلول‌های چربی معروف به آدیپوسیت می‌توانند آلوده شوند و التهاب خفیفی را ایجاد کنند. آن‌ها همچنین دریافتند که سلول‌های ایمنی که درون بافت چربی قرار دارند و ماکروفاژ نامیده می‌شوند، نیز عفونی می‌شوند و پاسخ التهابی بسیار شدیدی را آغاز می‌کنند.

پژوهشگران بافت چربی بیمارانی را که براثر عفونت‌های کووید ۱۹ فوت کرده بودند، بررسی کردند و ذرات ویروس کرونا را در چربی‌هایی پیدا کردند که اطراف اعضای مختلف بدن را احاطه کرده بودند. ویروس‌هایی مانند HIV و آنفلوانزا می‌توانند خود را درون بافت چربی مخفی کنند تا از سیستم ایمنی پنهان بمانند. به‌گفته‌ی کارشناسان، SARS-CoV-2 نیز ممکن است کار مشابهی انجام دهد و چربی را به مخزنی برای ویروس تبدیل کند.

پژوهش جدید هنوز مورد بازبینی کارشناسان قرار نگرفته یا در مجله علمی منتشر نشده است؛ اما با فرض اینکه نتایج قابل‌قبول باشد، فیلیپ شرر دانشمندی که سلول‌های چربی را در مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس ساوت‌وسترن مطالعه می‌کند و در این پژوهش مشارکتی نداشت: «نتیجه این است که ویروس کرونا می‌تواند به‌طور مستقیم سلول‌های چربی را آلوده کند».

لایو ساینس پیش‌تر گزارش کرده بود که از روزهای اولیه دنیاگیری، افراد دچار چاقی با خطر بالاتر ایجاد علائم شدید، بستری و مرگ براثر کووید ۱۹ روبه‌رو بودند. تئوری‌های مختلفی دراین‌باره مطرح شده است که چرا چربی خطر پیامدهای بد کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد.

چربی اضافی در شکم می‌تواند به دیافراگم فشار وارد کند و جریان هوای درون ریه‌ها را محدود کند. اگر افراد در شرایط عادی نیز از نظر رساندن اکسیژن کافی به ریه خود مشکل داشته باشند، ممکن است وضعیت آن‌ها حین ابتلا به کووید ۱۹ بدتر شود.

خون افراد چاق معمولا نسبت‌به خون کسانی که سطح چربی پایین‌تری دارند، راحت‌تر لخته می‌شود و این مشکل مهم دیگری دررابطه‌با کووید ۱۹ است که می‌تواند باعث لخته‌شدن گسترده خون شود.

با تجمع چربی در بدن، سلول‌های چربی به طحال، مغز استخوان و تیموس نفوذ می‌کنند که مناطقی هستند که بسیاری از سلول‌های ایمنی در آنجا تولید می‌شوند. این امر می‌تواند هم با کاهش تعداد و هم با کاهش کارآیی سلول‌های ایمنی تولیدشده، سیستم ایمنی را ضعیف کند.

چربی اضافی همچنین می‌تواند موجب التهاب مزمن خفیف در سراسر بدن شود؛ زیرا سلول‌های چربی مواد التهابی به نام سیتوکین‌ها را آزاد می‌کنند و ماکروفاژها نیز در تلاش برای پاکسازی سلول‌های چربی مرده از بدن همین کار را انجام می‌دهند.

درحالی‌که عوامل مختلفی ممکن است پیامدهای کووید ۱۹ را برای افراد دچار چاقی بدتر کند، اکنون شواهد جدید وجود دارد که ویروس به‌طور مستقیم نیز سلول‌های چربی را آلوده می‌کند. دکتر کاترین بلیش، ایمنی‌شناس و استاد پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد گفت: «این موضوع می‌تواند به بیماری شدید کمک کند. همین سیتوکین‌های التهابی را می‌بینیم که من در خون افراد به‌شدت بیمار می‌بینیم که در پاسخ به عفونت در بافت‌های چربی تولید می‌شوند».

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات