قطره چشمی جدید جایگزین عینک مطالعه می‌شود

یک‌شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
قطره چشمی مورد تأیید FDA می‌تواند جایگزین عینک مطالعه برای میلیون‌ها نفر شود و زندگی آن‌ها را تغییر دهد.
تبلیغات

قطره چشمی که به‌تازگی تأیید و وارد بازار آمریکا شده است، می‌تواند زندگی میلیون‌ها فرد دچار تاری دید نزدیک وابسته به سن را تغییر دهد. این وضعیت بیشتر افراد ۴۰ سال و بالاتر را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

قطره چشمی ووییتی (Vuity) ماه اکتبر توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید شد و به‌طور بالقوه می‌تواند جایگزین عینک‌های مطالعه برای برخی از حدود ۱۲۸ میلیون آمریکایی شود که ازنظر دید نزدیک مشکل دارند. به‌گفته‌ی شرکت سازنده، داروی جدید که به شکل یک قطره به هر چشم تحویل داده می‌شود، طی حدود ۱۵ دقیقه اثر می‌کند و به‌مدت ۶ تا ۱۰ ساعت بینایی را واضح‌تر می‌کند.

تونی رایت، یکی از ۷۵۰ شرکت‌کننده کارآزمایی بالینی آزمایش دارو، آن را تحول‌آفرین خواند. قبل از کارآزمایی، تنها راهی که رایت می‌توانست اطراف خود را با وضوح ببیند، این بود که عینک مطالعه را همه جا با خود داشته باشد. پزشک رایت در سال ۲۰۱۹ درباره قطره جدید چشمی با او صحبت کرد. این مشاور خرده‌فروشی آنلاین ۵۴ ساله که در مرزعه خود در غرب پنسیلوانیا کار می‌کند، فورا متوجه تفاوت شد. او گفت: «اکنون به عینک مطالعه خود زیاد نیاز ندارم، خصوصا وقتی پشت کامپیوتر هستم که در آنجا همیشه باید از عینک استفاده می‌کردم».

قطره Vuity اولین قطره چشمی موردتایید FDA برای درمان تاری دید نزدیک وابسته به سن است که پیرچشمی نیز نامیده می‌شود. دکتر جورج وارینگ، پژوهشگر اصلی کارآزمایی گفت این داروی تجویزی از توانایی طبیعی چشم برای کاهش اندازه مردمک استفاده می‌کند. او گفت: «کاهش اندازه مردمک، عمق میدان یا عمق تمرکز را افزایش می‌دهد و به شما اجازه می‌دهد که به‌طور طبیعی در محدوده‌های مختلف تمرکز کنید».

یکی از سخنگویان شرکت سازنده‌ قطره چشمی Vuity گفت مقدار ۳۰ روزه دارو حدود ۸۰ دلار قیمت دارد و در افراد ۴۰ تا ۵۵ ساله بهترین کارکرد را دارد. عوارض جانبی شناسایی‌شده در کارآزمایی سه‌ماهه شامل سردرد و قرمزی چشم بوده است.

قطره Vuity به هیچ‌وجه درمانی همه‌کاره نیست و سازنده درمورد استفاده از قطره هنگام رانندگی در شب یا حین انجام فعالیت در شرایط کم نور هشدار می‌دهد. این قطره برای موارد خفیف تا متوسط کارایی دارد و در سنین پس از ۶۵ سالگی و با پیری چشم، از اثر آن کاسته می‌شود. کاربران همچنین ممکن است در تنظیم تمرکز بین اشیاء نزدیک و دور به‌طور موقت دچار مشکل شوند.

درحال‌حاضر قطره Vuity در آمریکا تحت پوشش بیمه نیست و به‌گفته‌ی پزشکان، بعید است که بیمه هرگز آن را پوشش دهد، زیرا ازنظر پزشکی ضروری نیست و عینک هنوز جایگزین ارزان‌تری برای آن به‌حساب می‌آید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات