کشف گونه جدیدی از کووید در آفریقای جنوبی

جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
به‌دنبال کشف گونه جدیدی از ویروس کرونا در آفریقای جنوبی، برخی کشورها ممنوعیت‌های مسافرتی تازه‌ای را اعمال کردند.
تبلیغات

گونه‌ی جدیدی از کووید در آفریقای جنوبی کشف شده است که B.1.1.529 نام گرفته است. این گونه تاکنون ۲۲ فرد را آلوده کرده است. دانشمندان هنوز نمی‌دانند که آیا نسبت‌به گونه دلتا خطرناک‌تر یا دربرابر واکسن مقاوم‌تر است.

نگرانی از این موضوع که گونه جدید نسبت‌به گونه دلتا قابل انتقال‌تر و دربرابر واکسن مقاوم‌تر باشد، موجب شده است بریتانیا سفر به آفریقای جنوبی را متوقف کند.

گونه جدید، اولین‌بار روز سه‌شنبه در آفریقای جنوبی شناسایی شد و به‌سرعت موجب نگرانی دانشمندان شد؛ زیرا جهش‌های فراوانی دارد. علت نگرانی دانشمندان این است که واکسن‌هایی که برای هدف قرار دادن گونه‌های قبلی کووید طراحی شده است، دربرابر گونه جدید اثربخشی کمتری داشته باشند.

به گزارش مؤسسه ملی بیماری‌های واگیردار آفریقای جنوبی، از روز پنج‌شنبه، ۲۲ مورد گونه B.1.1.529 شناسایی شده است. این گونه در بوتسوانا، همسایه شمالی آفریقای جنوبی و هنگ‌کنگ نیز شناسایی شده است. تولیو دی اولیویرا، مدیر پلتفرم توالی‌یابی کوازولو-ناتال در کنفرانس مطبوعاتی روز پنج‌شنبه گفت: «این گونه جهش تکاملی بزرگی را گذرانده است و نسبت‌به آنچه انتظار داشتیم، جهش‌های بسیار بیشتری دارد».

اینکه آیا این جهش‌ها موجب می‌شوند که گونه جدید خطرناک‌تر، قابل انتقال‌تر و مقاوم دربرابر واکسن شود، هنوز مشخص نیست. ویروس عامل کووید دائما در حال جهش است و بسیاری از جهش‌ها تأثیر قابل‌توجهی بر ویروس ندارند. ماریا ون کرخوف، سرپرست فنی کووید سازمان جهانی بهداشت، گفت:

درمورد این گونه هنوز چیز زیادی نمی‌دانیم. آنچه می‌دانیم، این است که این گونه جهش‌های زیادی دارد. موضوع نگران‌کننده این است که وقتی جهش‌های زیادی دارید، می‌تواند بر نحوه رفتار ویروس اثر داشته باشد. چند هفته طول می‌کشد تا متوجه شویم این گونه چه تأثیری دارد.

ساجد جاوید، وزیر بهداشت بریتانیا اعلام کرد آفریقای جنوبی و پنج کشور دیگر در منطقه‌ی جنوب آفریقا یعنی نامیبیا، زیمبابوه، بوتسوانا، لسوتو و اسواتینی در فهرست قرمز سفر بریتانیا قرار خواهند گرفت. پروازها به این کشورها متوقف شده است و مسافرانی که از این کشورها به بریتانیا برمی‌گردند، باید قرنطینه شوند.

برای بسیاری از همه‌گیرشناسان، پیدایش گونه‌ی جدیدی در آفریقا تعجب‌آور نیست. همه‌ی ویروس‌ها مانند ویروسی که موجب کووید می‌شود، طی فرایند تکثیر جهش پیدا می‌کنند.

در مناطقی که نرخ واکسیناسیون کم و تعداد موارد بالا است، احتمال پیدایش گونه‌های جدید بیشتر است؛ مانند مورد پیدایش گونه دلتا از هند. کشورهای آفریقایی نرخ واکسیناسیون پایین دارند و بخش بزرگی از جمعیت آفریقا آنقدر فقیر هستند که نمی‌توانند در خانه بمانند یا به دنبال کمک پزشکی باشند. آفریقای جنوبی ثروتمندترین کشور آفریقا است، با این‌حال، نرخ واکسیناسیون آن حدود ۲۳ درصد است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات