برخی افراد ممکن است ازنظر ژنتیکی دربرابر کووید ۱۹ مقاوم باشند

پنج‌شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پژوهشگران معتقدند برخی افراد ازنظر ژنتیکی دربرابر ویروس کرونای عامل کووید مقاوم هستند و به‌دنبال انجام مطالعه‌ای برای شناسایی این افراد هستند.
تبلیغات

دو انسان ازنظر ژنتیکی حداقل ۹۹/۹ درصد با یکدیگر مشابه هستند؛ اما این ۰/۱ درصد یا بیشتر است که موجب منحصر‌به‌فرد‌بودن ما می‌شود. این اختلاف همان چیزی است که همه تفاوت‌های ما را تعیین می‌کند؛ از ظاهر منحصر‌به‌فرد ما گرفته تا مقاومت یا حساسیتمان دربرابر بیماری‌هایی مانند HIV. تغییرات کوچک در کد ژنتیکی ما می‌تواند نه‌تنها برای فرد، بلکه برای جامعه بسیار مفید باشد.

هرچه درباره این ژن‌های خاص و افراد دارای آن‌ها بیشتر بدانیم، بهتر است؛ زیرا ممکن است بتوان داروهایی ساخت که بتوانند از تفاوت‌های ژنتیکی سودمند تقلید کنند. پژوهشگران با درنظرگرفتن این موضوع، در حال جست‌وجوی افرادی در سراسر جهان هستند که شاید دربرابر ویروس SARS-CoV-2 مقاوم باشند. ژن‌های شما می‌تواند کلید دستیابی به درمان‌های کووید ۱۹ باشد. پژوهشگران به‌سرپرستی ایمنی‌شناسی به نام اوانجلوس آندریکس از آکادمی آتن در مقاله جدیدشان می‌نویسند:

واردشدن SARS-CoV-2 به جمعیتی بکر در مقیاس جهانی تنوع بالینی درخورتوجه میان افراد مختلف را در مسیر عفونت آشکار کرده که از عفونت‌های بدون علامت تا بیماری تهدیدکننده زندگی متغیر بوده است. درک ما از پاتوفیزیولوژی کووید ۱۹ تهدیدکننده زندگی از زمان توصیف بیماری برای اولین‌بار در دسامبر ۲۰۱۹ پیشرفت چشمگیری کره است؛ اما هنوز درباره پایه ایمونولوژیکی و ژنتیک مقاومت ذاتی دربرابر SARS-CoV-2 دانش کمی داریم.

اگرچه ممکن است اطلاعات زیادی درباره مقاومت ذاتی دربرابر کووید ۱۹ نداشته باشیم، بدین‌معنا نیست که چنین چیزی وجود ندارد. پژوهشگران خاطرنشان می‌کنند گاهی اوقات کل خانواده‌ها ممکن است عفونی شوند؛ اما فقط یکی از زوجین در امان می‌ماند. گزارش‌هایی نیز از افرادی وجود دارد که حتی پس از چندین‌بار قرارگرفتن در معرض کووید‌، به آن مبتلا نشده‌اند.

قبلا پژوهش‌هایی در این زمینه‌ها انجام شده است؛ ولی نتایج تفاوت‌های اندکی را نشان داده‌اند. به‌عنوان مثال، سال گذشته گزارش شد که به‌نظر می‌رسد گروه خونی (خصوصا گروه خونی O) دربرابر عفونت شدید SARS-CoV-2 کمی مقاومت نشان دهد. مطالعات دیگری نیز پروتئین‌هایی مانند گیرنده ACE2 و TMEM41B را بررسی کرده‌اند که ویروس کرونا برای ورود یا تکثیر در سلول به آن‌ها نیاز دارد.

پژوهشگران پیشنهاد کرده‌اند باید بیشتر تلاش کنیم تا افراد معدود حاضر در جمعیت را که ممکن است ازنظر ژنتیکی دربرابر SARS-CoV-2 مقاوم باشند، شناسایی کنیم. آن‌ها ایده‌هایی درباره چگونگی انجام این کار دارند و در مقاله‌شان می‌نویسند:

استراتژی‌ای برای شناسایی و جذب و تجزیه‌و‌تحلیل ژنتیکی افرادی پیشنهاد می‌کنیم که به‌طور طبیعی دربرابر عفونت SARS-CoV-2 مقاوم هستند. ابتدا روی تماس‌های خانگی غیرعفونی افراد مبتلا به کووید ۱۹ علامت‌دار تمرکز می‌کنیم. سپس، افرادی را در نظر می‌گیریم که بدون تجهیزات محافظ شخصی به‌مدت حداقل یک ساعت در روز و در ۳ تا ۵ روز اول بروز علائم درمعرض فرد آلوده قرار گرفته باشند.

ابتلای افراد چهار هفته پس از مواجهه، با آزمایش خون و PCR منفی بررسی می‌شود و پژوهشگران به‌ویژه به‌دنبال سلول‌های T خواهند گشت تا مشخص شود فرد قبلا دچار عفونت نشده است. پژوهشگران هنوز به‌دنبال شرکت‌کنندگانی برای پژوهش خود هستند. آن‌ها تاکنون بیش از ۴۰۰ نفر را ثبت‌نام کرده‌اند که شرایط لازم برای ورود به گروه افراد مقاوم را دارند. ثبت‌نام شرکت‌کنندگان همچنان ادامه دارد و شرکت‌کنندگان از همه کشورها می‌توانند ثبت‌نام کنند (لینک).

با ساخت واکسن‌ها و داروهای امیدوارکننده و کسب دانش بیشتر درباره ویروس می‌بینیم زندگی در برخی از مناطق در حال بازگشت به حالت عادی است. بااین‌حال، کووید ۱۹ احتمالا برای مدت طولانی همچنان با ما خواهد بود و پیداکردن افرادی که راهی ژنتیکی برای در‌امان‌ماندن از این ویروس دارند، می‌تواند موهبتی واقعی برای بقیه ما باشد؛ خصوصا اگر سویه‌های جدید و مهلک ظاهر شود.

این مطالعه در مجله Nature Immunology منتشر شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات