از دیدگاه تئوری، هیچ محدودیتی برای طول عمر انسان وجود ندارد

پنج‌شنبه ۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
از دیدگاه تئوری محدودیتی برای طول عمر انسان وجود ندارد و انسان می‌تواند حداقل تا ۱۳۰ سالگی زنده بماند؛ اما این احتمال بسیار پائین است.
تبلیغات

بر اساس پژوهشی جدید، انسان‌ می‌تواند حداقل تا ۱۳۰ سال و حتی فراتر از آن زنده بماند؛ البته این احتمال بسیار پائین است. محدوده‌ی طول عمر انسان به موضوع بحث داغی تبدیل شده است و بسیاری از پژوهش‌ها طول عمر انسان را ۱۵۰ سال می‌دانند؛ درحالی‌که به عقیده‌ی برخی دیگر، حداکثر سنی برای انسان‌ها وجود ندارد.

بر اساس پژوهشی جدید که روز چهارشنبه در مجله‌ی Royal Society Open Science منتشر شد، دانشمندان به تحلیل داده‌های جدید مربوط به افراد کهن‌سال با سنین ۱۱۰ و ۱۰۵ سال به بالا پرداختند. در این گروه سنی خطر مرگ به مرور زمان افزایش می‌یابد؛ اما بر اساس تحلیل پژوهشگرها، شیب این خطر در نهایت مسطح می‌شود و با تقریب ۵۰-۵۰ ثابت می‌ماند. به گفته‌ی آنتونی دیویدسون، استاد آمار مؤسسه‌ی فدرال فناوری سوئیس در لوزان (EPFL) و سرپرست این پژوهش:

احتمال زندگی بعد از سن ۱۱۰ سالگی دقیقا مانند احتمال شیر یا خط با چرخاندن یک سکه است. اگر شیر بیاید، می‌توانید تولد سال بعد را جشن بگیرید؛ در غیر این صورت سال بعد خواهید مرد.

بر اساس داده‌های موجود، به نظر می‌رسد انسان‌ها حداقل می‌توانند تا سن ۱۱۰ سالگی زندگی کنند اما با بررسی یافته‌ها این نتیجه حاصل شد که هیچ محدودیتی برای طول عمر انسان وجود ندارد. این نتایج منطبق با تحلیل‌های آماری هستند که بر اساس داده‌های افراد بسیار کهن‌سال اجرا شده‌اند. به گفته‌ی دیویدسون:

این پژوهش نتایج قبلی را تقویت می‌کند و با دسترسی به داده‌های بیشتر، دقت آن‌ها را افزایش می‌دهد.

اولین مجموعه‌ی داده‌ای که پژوهشگرها از آن استفاده کردند، برگرفته از پایگاه داده‌ی بین‌المللی طول عمر است که بیش از ۱۱۰۰ فرد بالای ۱۱۰ سال از ۱۳ کشور را در بر دارد. دومین مجموعه‌ی داده‌ای از ایتالیا درباره‌ی افرادی است که بین ژانویه‌ی ۲۰۰۹ و دسامبر ۲۰۱۵ حداقل ۱۰۵ سال داشتند.

یک در میلیون

پروژه شامل برون‌یابی از داده‌های موجود است؛ اما به گفته‌ی دیویدسون، از روشی منطقی برای این پژوهش استفاده شده است. البته اینکه انسان‌ها از نظر تئوری می‌توانند تا ۱۳۰ سال عمر کنند لزوما به این معنی نیست که به‌زودی شاهد چنین طول عمری خواهیم بود. حتی در سن ۱۱۰ سالگی احتمال رسیدن به ۱۳۰ سالگی یک در میلیون است. در واقع رسیدن به ۱۳۰ سالگی غیر ممکن نیست؛ اما احتمال آن بسیار کم است.

به عقیده‌ی دیویدسون، احتمالا در قرن جاری شاهد افرادی خواهیم بود که به ۱۳۰ سالگی می‌رسند؛ زیرا هرچه تعداد افرادی که به سن ۱۱۰ یا بالاتر می‌رسند افزایش پیدا کند، احتمالا رسیدن به ۱۳۰ سالگی هم افزایش خواهد یافت. او می‌افزاید:

در نبود پیشرفت‌های پزشکی و اجتماعی بزرگ، احتمال رسیدن به سنین بالاتر بسیار بعید است.

در حال حاضر رکورد بیشترین طول عمر متعلق به زنی فرانسوی به نام ژان کلمنت است. وی در سال ۱۹۹۷ در سن ۱۲۲ سالگی درگذشت. البته بحث و نزاع فراوانی بر سر سن واقعی این زن وجود دارد؛ اما تعدادی از پژوهشگرها در سال ۲۰۱۹ با مدارک و شواهدی سن او را تأیید کردند. مدعیان جایگاه پیرترین فرد، هنوز در قید حیات هستند. در حال حاضر پیرترین فرد زنده زنی ژاپنی به نام کانه تاناکا با ۱۱۸ سال سن است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات