متابولیسم با افزایش سن به‌طور غیرمنتظره‌ای تغییر می‌کند

سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
مطالعه بزرگی نشان می‌دهد متابولیسم ما با افزایش سن تغییر می‌کند؛ اما تغییر آن به‌گونه‌ای نیست که ممکن است تصور کنید.
تبلیغات

می‌دانیم متابولیسم (نرخ سوزاندن کالری برای حفظ عملکردهای بدن) با افزایش سن تغییر می‌کند؛ اما درباره زمان‌بندی این تغییرات دانش زیادی نداریم. اکنون مطالعه جدیدی که متابولیسم افراد را در نسل‌های مختلف بررسی کرده است، به یافته نسبتا شگفت‌انگیزی دست پیدا کرده است.

به‌گزارش ساینس الرت، پژوهشگران توانستند حجم بزرگی از داده‌ها را از ۶،۴۲۱ فرد در ۲۹ کشور جهان با محدوده سنی ۸ روز تا ۹۵ سال جمع‌آوری کنند. آن‌ها با استفاده از ایزوتوپ‌هایی که در آب آشامیدنی قرار داده شده بود و سپس در ادرار ردیابی شد، میزان مصرف انرژی روزانه هر شرکت‌کننده را محاسبه کردند.

برخلاف باور عمومی، نرخ متابولیسم ما (تصحیح‌شده برای وزن) در دوران نوزادی به اوج خود می‌رسد. وقتی نوجوان هستیم، کالری را با سرعتی کمی بیشتر از زمان میانسالی می‌سوزانیم. به‌عبارت‌دیگر، ضخیم‌شدن دور کمر در دوران میان‌سالی ممکن است ناشی‌ از کاهش میزان متابولیسم نباشد. هرمن پونتزر، متخصص انسان‌شناسی تکاملی از دانشگاه دوک می‌گوید:

تغییرات فیزیولوژیکی زیادی همگام با رشد و افزایش سن رخ می‌دهد. به بلوغ و یائسگی و سایر مراحل زندگی فکر کنید. آنچه عجیب است، این است که به‌نظر نمی‌رسد زمان‌بندی مراحل زندگی متابولیکی ما با این مراحل معمول زندگی مطابقت داشته باشد.

به‌نظر می‌رسد متابولیسم ما تا ۲۰ سالگی حدود ۳ درصد کُند شود و پس از آن تا مدت‌ها به حالت ثابت بماند. دوران ۲۰ تا ۵۰ سالگی، زمانی است که نرخ متابولیک ما در پایدارترین حالت قرار دارد. وقتی به ۶۰ سالگی می‌رسیم، متابولیسم ما حدود ۰/۷ درصد در سال کُند می‌شود. زمانی که به ۹۰ سالگی می‌رسیم، درمقایسه‌با فرد میان‌سال به‌طور متوسط به ۲۶ درصد کالری کمتری نیاز داریم؛ نه‌فقط به‌دلیل توده عضلاتی کمتر، بلکه به‌دلیل کُندشدن سلول‌های بدن.

در ۱۲ ماه اول زندگی است که نیاز انرژی واقعا تغییر می‌کند. کودک یک‌ساله درمقایسه‌با فرد بزرگ‌سال تقریبا ۵۰ درصد سریع‌تر کالری را می‌سوزاند. به‌گفته پونتزر، حتی با کنترل اثر افزایش سریع وزن مصرف انرژی در این ماه‌های اولیه همچنان بسیار زیاد است. چیزی درون سلول‌های بدن یک کودک اتفاق می‌افتد که باعث فعال‌شدن بیشتر آن‌ها می‌شود و هنوز از این فرایندها اطلاعی نداریم.

استفاده از روش آب ایزوتوپ (روش آب دو بار نشان‌دارشده) مهم است. دانشمندان به‌کمک این روش توانستند تمام انرژی سوزانده‌شده در طول روز را اندازه‌گیری کنند. این در حالی است که مطالعات گذشته فقط روی کالری موردنیاز برای زنده‌ماندن تمرکز کرده بودند.

با‌توجه‌به دقیق‌بودن روش تجزیه‌و‌تحلیل و بزرگ و جامع بودن نمونه، مطالعه جدید ایده بهتری در‌این‌باره ارائه می‌دهد که متابولیسم چگونه جدا از روش‌های دیگری تغییر می‌کند که بدن ما با افزایش سن تکامل پیدا می‌کند. هنوز همه تغییرات را درک نکرده‌ایم؛ اما حداقل اکنون می‌توانیم آن‌ها را واضح‌تر ببینیم. کاربرد بالقوه دیگر یافته‌ها جدید در طراحی درمان‌های سلامتی برای افراد و گروه‌های سنی خاص با درنظرگرفتن تغییر در متابولیسم است. با پژوهش‌های بیشتر باید بتوانیم درباره آنچه دقیقا در حال اتفاق‌افتادن است، دانش بیشتری به‌دست آوریم. پونتزر می‌گوید:

نتیجه‌گیری کلی این است که متابولیسم بافت و کاری که سلول‌ها انجام می‌دهند، در طول عمر به روش‌هایی تغییر می‌کند که کاملا آن را درک نکرده‌ایم. برای یافتن پاسخ این سؤال‌ها، به چنین مجموعه داده‌های بزرگی نیاز داریم.

این پژوهش در مجله Science منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات