آیا اثرانگشت دوقلوهای همسان یکی است؟

دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
دوقلوهای همسان ازنظر ظاهری به‌قدری به‌هم شبیه هستند که باهم اشتباه گرفته می‌شوند؛ اما آیا اثرانگشت آنان می‌تواند به تمایزشان از یکدیگر کمک کند؟
تبلیغات

اثرانگشت شما با همه انسان‌های روی زمین فرق دارد و ترکیب ژنتیکی‌تان تا حدودی نقش‌های روی نوک انگشتان شما را تعیین می‌کند. حال این پرسش مطرح می‌شود: اگر دوقلوی همسانی با ترکیب ژنتیکی مشابه خود داشتید، آیا همچنان اثرانگشتتان منحصر‌به‌فرد بود؟

دوقلوهای همسان که «دوقلوهای تک‌تخمکی» نیز نامیده می‌شوند، از یک رویان نشئت می‌گیرند که در مراحل اولیه رشد به دو قسمت تقسیم می‌شود. نتیجه این پدیده ایجاد دو فرد است که اطلاعات ژنتیکی یکسانی را از والدین خود به‌ارث می‌برند و ازنظر ظاهری هم تقریبا یکسان به‌نظر می‌رسند. دوقلوهای همسان اساسا کلون همدیگر هستند؛ اگرچه جهش‌های ژنتیکی که در رحم رخ می‌دهد، موجب می‌شود DNA آنان کاملا یکسان نباشد.

دوقلوهای تک‌تخمکی با وجود داشتن DNA تقریبا یکسان اثرانگشت یکسانی ندارند. سیمونا فرانسیس، دانشمند پزشکی قانونی و کارشناس اثرانگشت در دانشگاه شفیلد هالام بریتانیا گفت:

درحالی‌که دوقلوهای همسان درمقایسه‌با دو فرد تصادفی شباهت‌های بیشتری باهم دارند، اثرانگشت آن‌ها به‌اندازه کافی باهم فرق دارد که بتواند برای شناسایی‌شان استفاده شود.

هیچ دو فردی روی زمین پیدا نمی‌شوند که اثرانگشت یکسانی داشته باشند. فرانسیس گفت احتمال اینکه دو فرد اثرانگشت یکسانی داشته باشند، ۱ در ۶۴ میلیارد است. تا امروز، هیچ دو اثرانگشتی پیدا نشده است که یکسان باشد. اثر هر انگشت نیز با اثر انگشتان دیگر فرق دارد. هر انگشت الگوهای متفاوتی دارد که اثرانگشت متفاوتی تولید می‌کند.

اگر دوقلوهای همسان DNA تقریبا یکسانی دارند، چرا اثرانگشتشان باهم فرق دارد؟ دلیل این مسئله آن است که DNA تنها عاملی نیست که روی اثر‌انگشت فرد اثر می‌گذارد؛ هرچند نقش مهمی در تعیین نقش‌های روی انگشت دارد. عوامل محیطی متفاوت در رحم نیز در رشد اثر‌انگشت مؤثرند. اثر‌انگشت بین هفته سیزدهم تا نوزدهم رشد جنین شکل می‌گیرد. موقعیت جنین در رحم و دسترسی به موادمغذی و حتی طول بند ناف نیز می‌تواند روی اثرانگشت تأثیر بگذارد.

پس از تولد دوقلوها نیز عوامل دیگری ممکن است اثر‌انگشت را تغییر دهند. بیماری‌های پوستی، زخم‌ها، سوختگی‌ها و در نمونه‌های نادر، داروها می‌توانند دائما یا موقتا نقش‌های روی انگشت را تغییر دهند. بنابراین، درحالی‌که دوقلوهای همسان ممکن است بتوانند خانواده و دوستانشان را در این زمینه فریب دهند که کدام‌یک هستند، همیشه راه مطمئنی برای تمایز آن‌ها از یکدیگر وجود دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات