آزمایش ادرار ممکن است به تشخیص زودهنگام تومورهای مغزی کمک کند

جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۸
مطالعه 3 دقیقه
مطالعه‌ی جدیدی از پژوهشگران ژاپنی نشان داد مولکول‌های موجود در ادرار می‌تواند نشانگر زیستی امیدوارکننده‌ای برای تشخیص تومورها مغزی باشد.
تبلیغات

یافته‌های مطالعه‌ای که به‌تازگی در مجله‌ی ACS Applied Materials & Interfaces منتشر شد، نشان داده است که آزمایش‌های منظم ادرار می‌تواند به تشخیص و درمان زودهنگام تومورهای مغزی کمک کند و احتمالا موجب بهبود بقای بیمار شود.

تشخیص به‌موقع تومورهای مغزی اغلب دشوار است تا حدودی به این دلیل که بیشتر افراد فقط پس از آغاز نقایص عصبی مانند بی‌حرکت شدن اندام‌ها و ناتوانی در گفتار تحت سی‌تی‌اسکن یا MRI مغزی قرار می‌گیرند. وقتی تومورهای مغزی به‌وسیله‌ی سی‌تی‌اسکن یا MRI تشخیص داده می‌شوند، در بسیاری از موارد، قبلا به حدی بزرگ شده‌اند که نمی‌توان آن‌ها را به‌طور کامل حذف کرد و این امر می‌تواند باعت کاهش نرخ بقای بیمار شود. از این دیدگاه، روش‌های دقیق، آسان و ارزان تشخیص زودهنگام تومور به‌شدت مورد تقاضا است.

اخیرا میکروRNAها (مولکول‌های کوچکی از جنس نوکلئیک اسید) به‌عنوان نشانگر تشخیصی تومورهای سرطانی مورد توجه زیادی قرار گرفته است. میکروRNAها از سلول‌های مختلفی ترشح می‌شوند و در شرایط پایدار و آسیب‌ندیده درون وزیکول‌های خارج سلولی در مایعات زیستی مانند خون و ادرار وجود دارند. پژوهشگران دانشگاه ناگویا روی میکروRNAها به‌عنوان نشانگری از تومورهای مغزی تمرکز کردند. آتسوشی ناتسومه، دانشیار دانشگاه ناگویا و از نویسندگان مقاله می‌گوید:

ادرار به‌راحتی و بدون اینکه فشاری بر بدن انسان تحمیل شود، جمع‌آوری می‌شود. بیوپسی مایع مبتنی‌بر ادرار برای بیماران دارای تومورهای مغزی به‌طور کامل بررسی نشده است، زیرا هیچ‌کدام از روش‌های معمول نمی‌توانند میکروRNAها را از ادرار به‌طور کارآمدی ازنظر انواع و مقدار استخراج کند. بنابراین، تصمیم گرفتیم دستگاهی بسازیم که بتواند این کار را انجام دهد.

به گزارش ساینس دیلی، دستگاه جدید پژوهشگران دانشگاه ناگویا به ۱۰۰ میلیون نانوسیم از جنس اکسید روی مجهز است که قابل استریل است و می‌تواند به‌صورت انبوه تولید شود و بنابراین برای استفاده برای مصارف پزشکی واقعی مناسب است. این دستگاه می‌تواند نسبت‌به روش‌های معمول، انواع و مقادیر قابل‌توجهی از میکروRNAها را از فقط یک میلی‌لیتر ادرار استخراج کند. تجزیه‌و‌تحلیل پژوهشگران از میکروRNAهای موجود در ادرار بیماران دارای تومور مغزی و افراد غیرسرطانی نشان داد بسیاری از میکروRNAهای حاصل از تومورهای مغزی در شرایط پایداری در ادرار وجود دارند.

در مرحله‌ی بعدی، پژوهشگران با استفاده از مدل تشخیصی خود براساس بیان میکروRNAها در نمونه‌های ادرار بیماران دارای تومور مغزی و افراد غیرسرطانی بررسی کردند که آیا میکروRNAهای ادراری می‌تواند به‌عنوان نشانگری از تومورهای مغزی استفاده شود. نتایج نشان داد مدل آن‌ها می‌تواند قطع‌نظر از بدخیمی و اندازه تومور، بیماران را از افراد غیرسرطانی با حساسیت ۱۰۰ درصد و ویژگی ۹۷ درصد تمایز دهد. براین‌اساس، پژوهشگران نتیجه گرفتند که میکروRNAهای موجود در ادرار نشانگر امیدوارکننده‌ای از تومورهای مغزی است.

پژوهشگران امیدوار هستند یافته‌های آن‌ها به تشخیص زودهنگام انواع تهاجمی سرطان مغز مانند گلیوبلاستوما و نیز دیگر انواع سرطان کمک کند. دکتر ناتسومه می‌گوید: «در آینده با ترکیبی از هوش مصنوعی و پزشکی از راه دور افراد می‌توانند از ابتلا به سرطان آگاه شوند، درحالی‌که پزشکان قادر خواهند بود تا فقط با مقدار کمی از ادرار روزانه بیماران وضعیت سرطانی آن‌ها را متوجه شوند».

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات