چین اولین مورد انسانی آنفلوانزای پرندگان H10N3 را گزارش کرد

چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
عفونت فردی به سویه نادری از آنفلوانزای پرندگان موسوم به H10N3 در کشور چین تأیید شد که اولین مورد گزارش‌شده از عفونت انسان با این سویه از ویروس است.
تبلیغات

کمیسیون ملی بهداشت پکن (NHC) دیروز ۱۱ خرداد اعلام کرد مرد ۴۱ ساله‌ای در استان جیانگ‌سو در شرق چین به‌عنوان اولین مورد انسانی عفونت به سویه نادری از آنفلوانزای پرندگان موسوم به H10N3 تأیید شده است. سویه‌های مختلفی از آنفلوانزای پرندگان در چین وجود دارد و برخی از آن‌ها به‌طور پراکنده انسان‌ها و معمولا کسانی را آلوده می‌کنند که با طیور سروکار دارند. هیچ نشانه‌ای مبنی‌بر این مسئله وجود ندارد که H10N3 می‌تواند به‌راحتی در میان انسان‌ها گسترش پیدا کند.

کمیسیون بهداشت پکن گفت مرد مذکور که از ساکنان شهر جه‌جیانگ است، ۲۸ آوریل در بیمارستان بستری و آلودگی وی به H10N3 در ۲۸ می تأیید شد. کمیسیون مذکور اطلاعاتی درباره نحوه آلوده‌شدن مرد اعلام نکرد. وضعیت این فرد اکنون پایدار و آماده ترخیص از بیمارستان است. در بررسی تماس‌های نزدیک او مورد دیگری پیدا نشد. همچنین به‌گزارش کمیسیون بهداشت، هیچ مورد دیگری از عفونت انسانی با H10N3 در سطح جهانی گزارش نشده است. این کمیسیون افزود قدرت بیماری‌زایی H10N3 ضعیف است؛ یعنی در طیور موجب بیماری با شدت نسبتا کمی می‌شود و بعید است موجب شیوع بزرگی شود. سازمان جهانی بهداشت در پاسخ به رویترز گفت:

منبع مواجهه بیمار با ویروس H10N3 درحال‌حاضر مشخص نیست و در نظارت اضطراری که در مردم محلی انجام شد، مورد دیگری پیدا نشد. در این زمان، هیچ نشانه‌ای از انتقال انسان به انسان وجود ندارد. تا زمانی‌که ویروس‌های آنفلوانزای پرندگان در میان طیور در گردش هستند، عفونت‌های پراکنده آنفلوانزای پرندگان در انسا‌ن‌ها عجیب نیست و یادآور این موضوع است که تهدید دنیاگیری آنفلوانزا همچنان وجود دارد.

فیلیپ کلاس از دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در آسیا و اقیانوسیه گفت این سویه از ویروس چندان شایع نیست. وی افزود:

فقط حدود ۱۶۰ جدایه از این ویروس در ۴۰ سال منتهی به سال ۲۰۱۸ و عمدتا در پرندگان وحشی یا پرندگان آبزی در آسیا و مناطق محدودی در آمریکای‌شمالی گزارش شده ‌بود و هیچ‌یک از آن‌ها تاکنون در مرغ‌ها شناسایی نشده است. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های ژنتیکی ویروس برای تعیین این موضوع ضرورت دارد که آیا این سویه شبیه ویروس‌های قدیمی است یا که ترکیبی از ویروس‌های مختلف.

از زمانی‌که سویه H7N9 حدود ۳۰۰ نفر را بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ کشت، تعداد زیادی عفونت‌های‌‌ انسانی با آنفلوانزای پرندگان وجود نداشته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات