چرا نباید کنار تلفن همراه خود به خواب برویم

چرا نباید کنار تلفن همراه خود به خواب برویم

اگر عادت دارید هنگام خواب، گوشی خود را زیر بالش قرار بدهید، شاید وقت آن رسیده باشد که در مورد این عادت خود تجدید نظر کنید.

اولین کاری که بعد از بیدار شدن در صبح انجام می‌دهید چیست؟ احتمالاً صبح خود را با بررسی اعلان‌ها و پیام‌های دریافت‌شده‌ شروع می‌کنید. تلفن همراه به جزئی جدانشدنی در زندگی بیشتر ما تبدیل شده است؛ اما هنوز هم نکات مهمی را در مورد استفاده‌ی صحیح از آن‌ نمی‌دانیم و شاید خواسته یا ناخواسته اصولی را که باید، رعایت نمی‌کنیم. اگر فکر می‌کنید جز این افراد نیستید به این سؤال پاسخ بدهید: آیا با اینکه حدس می‌زنید باید هنگام خواب گوشی‌ را از خود دور کنید، این کار را انجام می‌دهید؟ برای اینکه بدانید چرا باید هنگام خواب، تلفن همراه را از خودتان دور کنید، با زومیت همراه باشید.

کاهش توانایی خوابیدن

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱ نشان داد که از هر ۱۰ آمریکایی ۹ نفر، یک ساعت پیش از خوابیدن از نوعی دستگاه هوشمند مانند تلفن‌های همراه، تلویزیون، رایانه یا لپ‌تاپ، کنسول بازی‌ ویدیویی و موارد دیگر استفاده می‌کند. از بین تمام این دستگاه‌ها، احتمال استفاده از تلفن‌های همراه در افراد زیر ۳۰ سال بیشتر است. آن دسته از افرادی که درست قبل از خواب از تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌های دارای تکنولوژی تعاملی استفاده می‌کردند، سخت‌تر از بقیه به خواب می‌رفتند و دیرتر خوابشان می‌برد.

هنگامی که دقیقاً قبل از خواب از تکنولوژی‌هایی مثل تلفن همراه خود استفاده می‌کنید، به بدن و مغز خود زمان کافی برای استراحت و رها شدن نمی‌دهید. به‌علاوه در این زمان‌، احتمال اینکه گرفتار بازی‌ موبایلی شوید که مدت‌ها است آن را اجرا نکرده‌اید بالا می‌رود. حتی ممکن است زمانی مچ خود را بگیرید که به‌طور مداوم در حال رفرش کردن صفحات توییتر و اینستاگرام هستید.

کنار گذاشتن تلفن همراه به‌خصوص وقتی‌که درگیر کاری مثل خواندن یک متن، صحبت با یک فرد یا بازی کردن هستید، دشوارتر می‌شود. اگر ساعتی قبل از خوابیدن، تلفن همراه را از خودتان دور کنید و به ذهنتان اجازه بدهید کمی استراحت کند، کمتر وسوسه خواهید شد که به‌دنبال آن بروید و دوباره گرفتار رفرش مداوم و بی‌فایده‌ی صفحات مجازی شوید.

ایجاد تداخل در چرخه‌ی خواب

خوابیدن کنار گوشی و اختلال در خواب

اگر قبل از خواب از تلفن همراه خود استفاده نکنید، قرارگیری در معرض نور آبی را کاهش می‌دهید. قرار گرفتن در معرض نور آبی گوشی وقتی‌ که می‌خواهید به تختخوابتان بروید، می‌تواند باعث ایجاد تداخل در ریتم شبانه‌روزی بدنتان بشود.

نور آبی با تأخیر در ترشح طبیعی ملاتونین قبل از خواب، ساعت داخلی بدن شما را به هم می‌ریزد. ریتم شبانه‌روزی ما هنوز هم مثل گذشته تا حدودی با طلوع و غروب آفتاب همسو است؛ بنابراین به‌طور طبیعی در طول روز، بدن ما می‌داند چه زمانی وقت خواب و بیداری است.

تلفن‌های هوشمند به دلیل وجود نور آبی، ریتم شبانه روزی بدن بسیاری از افراد را به هم ریخته‌اند

قرار گرفتن در معرض نور آبی طی روز یا حتی به واسطه‌ی روشن شدن صفحه‌ی تلفن همراه‌با اعلان‌ها در میان شب، هر دو باعث ایجاد اثرات منفی روی چرخه‌ی خواب شما خواهند شد. شاید حالا بدانید که چرا وقتی از خواب بیدار می‌شوید، همچنان بی‌حال و خواب‌آلود هستید.

در کمال تعجب، استفاده نکردن از گوشی هوشمند چند ساعت قبل از خواب، بهترین راه برای ازبین‌بردن اثرات منفی نور آبی نیست!

از آنجا که همیشه ممکن نیست بتوانیم گوشی را از خودمان دور نگه‌داریم، صدها فیلتر عالی نور آبی وجود دارد که می‌تواند به کاهش تأثیرات منفی استفاده از تلفن همراه، قبل از خواب کمک کند؛ بنابراین اگر باید ساعاتی قبل از خواب از تلفن خود استفاده کنید حتماً فیلتر نور آبی را روی گوشی فعال کنید. همچنین سعی کنید حداقل یک ساعت قبل از خواب کمی زمان خود را بدون گوشی سپری کنید.

احتمال پایینِ قرارگیری در معرض تشعشع

خوابیدن با گوشی در دست

افراد زیادی می‌گویند تلفن‌های همراه باعث سرطان می‌شوند؛ اما در حال حاضر دلایل علمی قطعی و کافی برای پشتیبانی از این گفته وجود ندارد.

یک مطالعه توسط برنامه‌‌ی ملی سمشناسی در سال ۱۹۹۹، موش‌ها را در معرض تابش شدید فرکانس رادیویی تلفن‌های همراه قرار داد. آن‌ها شواهدی از تومورهای خوش‌خیم و بدخیم را در قلب، مغز و غدد فوق کلیوی موش‌های آزمایشگاهی یافتند. با این حال، FDA می‌گوید شواهد علمی در ۳۰ سال گذشته، ارتباطی بین انرژی فرکانسی رادیویی ناشی از استفاده‌ از تلفن همراه و مشکلات سلامتی مانند سرطان را نشان نمی‌دهند‌‌.

به دلیل متناقض بودن مطالعات علمی و اطلاعات موجود، پیروی از دستورهای پیشنهاد‌شده برای تلفن همراه، کمی دشوار است. تلفن همراه فقط اگر در حال استفاده از آن باشید، مقادیر کمی اشعه‌ی غیر یونیزه ساطع می‌کند. تنها عارضه‌ی جانبی شناخته‌شده‌ی این تابش، گرمایش است. اگر برای مدتی از تلفن همراه خود استفاده کنید، متوجه می‌شوید که بدنه‌ی آن کمی داغ شده است و اگر برای برقراری تماس گوشی را کنار گوش خود قرار بدهید، قسمت‌هایی از صورتتان که با آن ارتباط دارد نیز کمی گرم خواهد شد.

اگر نگران احتمال تابش اشعه از گوشی خود هستید، چند راه ساده وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید:

  • هنگام خواب تلفن همراه را از خود دور کنید. در این صورت اگر در طول شب مکالمه یا اعلانی دریافت کنید که باعث افزایش تابش فرکانس رادیویی از تلفن همراه می‌شود، در معرض آن قرار نخواهید گرفت.
  • اگر هنگام خواب نیاز به گوش دادن به موسیقی یا پادکست دارید، از ایرباد یا اسپیکر بلوتوث استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید  قرار گرفتن در معرض تابش تلفن همراه را محدود کنید، سعی کنید هنگام تماس تلفنی از هندزفری استفاده کنید و تلفن همراه خود را در جایی غیر از جیبتان نگه دارید. افزایش فاصله با تلفن همراه، عاملی کلیدی در کاهش هرگونه تأثیرات کوچکی است که تابش فرکانس رادیویی می‌تواند روی شما بگذارد.

بهترین کار این است که هنگام خواب تلفن خود را در اتاق دیگری قرار بدهید یا اگر به خاطر آلارم باید آن را در اتاق خواب خود نگه دارید، مطمئن شوید که فاصله‌ی آن از شما حداقل سه قدم باشد؛ در این صورت علاوه بر مزایایی که ممکن است روی بهبود خواب و سلامتی شما داشته باشد اگر آلارم گوشی صبح زنگ بخورد نیز دیگر نمی‌توانید به‌راحتی صدای آن را قطع کنید و دوباره به خواب بروید.

شاید این دستورها به نظر شما بسیار ساده و پیش‌‌پا‌افتاده بیاید؛ اما مطمئن باشید همین فاصله‌ی کوتاه با گوشی هنگام خوابیدن، به داشتن خواب آسوده و باکیفیت کمک زیادی خواهد کرد.

منبع makeuseof

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید