کشف ارتباط کووید ۱۹ با نوعی عارضه عصبی نادر

سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس پژوهشی جدید، نوعی عارضه عصبی نادر به نام میلیت عرضی حاد، در ۲۱ کشور با بیماری کووید ۱۹ در ارتباط بوده است.
تبلیغات

احساس می‌کنیم زمان بسیار طولانی‌تری گذشته باشد؛ اما اولین مورد کووید ۱۹ به‌طور رسمی در دسامبر ۲۰۱۹ ثبت شد. پژوهشگران همچنان در حال بررسی اثرات کامل این بیماری ازجمله موارد غیر عادی هستند و تجزیه‌و‌تحلیل جدیدی عفونت کووید را به یک عارضه عصبی نادر مرتبط کرده است.

به گزارش ساینس‌الرت، میلیت عرضی حاد (ATM) نوعی التهاب نخاع که می‌تواند موجب درد، فلجی و مشکلات حسی شود، در ۴۳ فرد بزرگ‌سال مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۱ کشور شناسایی شده است. بیماران دارای دامنه سنی ۲۱ تا ۷۳ سال هستند و ۳ کودک دارای سن ۳ تا ۱۴ سال نیز در بین بیماران وجود دارند.

بررسی جدید پژوهش‌های گذشته و گزارش‌های موردی پیشین را گرد هم می‌آورد و به گفته‌ی پژوهشگران مطالعه، داده‌های حاصل انجام بررسی‌های بیشتر را توجیه می‌کند.

بر اساس تخمین‌ها، نرخ شیوع سالانه ATM حدود ۱٫۳۴ تا ۴٫۶ مورد در میلیون نفر است. در مقابل، در جریان دوره‌ای ده‌ماهه، شیوع ATM فقط در میان بیماران کووید ۱۹ در حدود ۰٫۵ مورد در میلیون بوده است که علامت هشداردهنده‌ای برای پژوهشگران به شمار می‌رود. پژوهشگران می‌نویسند:

دریافتیم که ATM یکی از عوارض عصبی به‌طور غیر منتظره مکرر کووید ۱۹ است. بیشتر موارد (۶۸ درصد) دارای مرحله نهفتگی ۱۰ روز تا ۶ هفته بودند که ممکن است نشان‌دهنده‌ی این موضوع باشد که عوارض عصبی پس از عفونت به‌وسیله‌ی پاسخ ایمنی میزبان در برابر ویروس هدایت می‌شود.

پژوهش جدید به دانش قبلی ما در مورد کووید ۱۹ و عوارض عصبی اضافه می‌کند: این بیماری با مشکلات متعدد سیستم عصبی مانند مه‌ مغزی طولانی همراه بوده است.

در ۴۳ مورد مذکور، مشخص شد ضایعات نخاعی به کوادری‌پلژی (فلج چهار اندام) و پاراپلژی (فلج در نیمه تحتانی بدن) به همراه مشکلات مرتبطی مثل از دست دادن کنترل مثانه منجر شده است. پژوهش جدید پس از کشف موردی در پاناما انجام شد. موارد بیشتر از مقالات علمی که از مارس ۲۰۲۰ تا ژانویه ۲۰۲۱ منتشر شده بودند، جمع‌آوری شد. پژوهشگران نتیجه‌گیری می‌کند: «این بررسی تأیید می‌کند که ATM به‌عنوان عارضه‌ی عصبی مرتبط با عفونت کووید ۱۹ در جهان غیر معمول نیست و شاید مسئول ۱٫۲ درصد از تمام عوارض عصبی ناشی از این ویروس کرونا باشد.»

ازآنجایی که ATM وضعیتی با واسطه سیستم ایمنی شناخته می‌شود (علت اصلی آن مشخص نیست اما سیستم ایمنی و فرایندهای التهابی بدن در آن درگیر هستند)، پژوهشگران خاطرنشان می‌کنند که وجود مکانیسم‌های ایمنی بالقوه‌ای می‌تواند توضیح بدهد SARS-CoV-2 چگونه به ATM منجر می‌شود.

پژوهشگران همچنین به سه مورد ATM اشاره می‌کنند که در کارآزمایی‌های واکسن آسترازنکا رخ داد. هر یک از آن موارد مورد بررسی قرار گرفت؛ اما پژوهشگران مطالعه متذکر می‌شوند که ممکن است سرنخی از مکانیسم‌های ایمنی درگیر در این عارضه فراهم کنند. پژوهشگران می‌نویسند:

بیماری‌زایی ATM مشخص نیست؛ اما می‌توان تصور کرد آنتی‌ژن‌های SARS-CoV-2 (که شاید در واکسن AZD1222 یا همان واکسن کووید ۱۹ آسترازنکا یا ترکیب مبتنی بر آدنوویروس شامپانزه‌ی آن نیز وجود داشته باشد) ممکن است القاکننده‌ی مکانیسم‌های ایمنی باشد که به میلیت منجر می‌شود.

مطالعات بیشتر باید به یافتن پاسخ‌های بیشتر و آنتی‌ژن‌های درگیر کمک کند؛ اما این نتایج یادآور دیگری است که حتی در شرایطی که واکسیناسیون کووید ۱۹ در سراسر جهان گسترش یافته است، هنوز فاصله‌ی زیادی با درک تمام عوارض مرتبط با کووید ۱۹ داریم.

پژوهش‌های گذشته نشان داده است که کووید ۱۹ موجب عوارض بارداری می‌شود و همچنین مشکل کووید طولانی‌مدت وجود دارد؛ یعنی کسانی که تا ماه‌ها پس از گذراندن بیماری اولیه دچار علائمی هستند. درحالی‌که ویروس کرونا ممکن است در کشورهای بیشتری در جهان تحت کنترل درآید، پژوهش در مورد اثرات کووید ۱۹ تا مدت‌ها پس از پایان دنیاگیری ادامه خواهد داشت.

این پژوهش در مجله‌ی Frontiers in Immunology منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات