موفقیت پژوهشگران دانشگاه آکسفورد در ساخت واکسن مؤثر برای مالاریا

یک‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
بر اساس نتایج کارآزمایی اولیه واکسن مالاریا در دانشگاه آکسفورد، کارایی واکسن ۷۷ درصد است که در مناطق درگیر بیماری می‌تواند تحول‌آفرین باشد.
تبلیغات

پژوهشگران چندین دهه است که برای ساخت واکسن مؤثر برای مالاریا کار می‌کنند. به گزارش لایوساینس، واکسن مالاریای دانشگاه آکسفورد در کارآزمایی‌های بالینی اولیه ۷۷ درصد مؤثر بوده است که می‌تواند موفقیتی در مبارزه با یکی از مرگبارترین بیماری‌های عفونی جهان باشد.

مالاریا ناشی از انگل پلاسمودیوم است که از طریق نیش پشه‌های آنوفل به انسان‌ها منتقل می‌شود. بنا به گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۱۹، ۲۲۹ میلیون مورد مالاریا و ۴۰۹ هزار مورد مرگ در سراسر جهان وجود داشت. حدود ۹۴ درصد از تمامی موارد و مرگ‌و‌میرها در آفریقا رخ داد و ۶۷ درصد از مرگ‌ها مربوط به کودکان زیر ۵ سال بوده است.

ساخت واکسن مؤثری برای مالاریا دشوار است و بسیاری از واکسن‌های گذشته نتایج متوسطی حاصل کرده‌اند. بالاترین کارایی کاندیداهای واکسن مالاریا تاکنون ۵۵٫۸ درصد بوده است. واکسن جدید آکسفورد که R21٫Matrx-M نام گرفته، اولین واکسنی است که به هدف ۷۵ درصد کارایی در ایجاد ایمنی برابر مالاریا می‌رسد. نتایج حاصل از این کارآزمایی اولیه به‌صورت پیش‌چاپ در مجله لنست منتشر شده و هنوز مورد بازبینی کارشناسان قرار نگرفته است.

کارآزمایی در مؤسسه تحقیقات علوم بهداشت (IRSS) در بورکینافاسو انجام شد و شامل ۴۵۰ کودک ۵ تا ۱۷ ماهه می‌شد. یک‌سوم از شرکت‌کنندگان دوز پایینی از واکسن آزمایشی دریافت کردند، به یک‌سوم دوز بالاتر داده شد و یک‌سوم دیگر به‌عنوان گروه کنترل عمل کردند و به آن‌ها واکسن هاری تزریق شد. این کودکان از اول مارس ۲۰۱۹ تا اول آگوست ۲۰۱۹ واکسن را دریافت کردند که پیش از اوج فصل مالاریا است. ۱۲ ماه پس از واکسیناسیون، واکسن در پیشگیری از مالاریا در گروه دوز بالاتر ۷۷ درصد و در گروه دارای دوز پایین‌تر ۷۱ درصد مؤثر بود. هیچ عارضه‌ی جانبی جدی گزارش نشد. شرکت‌کنندگان یک سال بعد دوز یادآور واکسن را دریافت کردند. هالیدو تینتو، استاد انگل‌شناسی و پژوهشگر اصلی کارآزمایی، می‌گوید:

این‌ها نتایج بسیار هیجان‌انگیزی هستند که سطح بی‌سابقه‌ای از کارایی واکسنی را نشان می‌دهد که در کارآزمایی ما به‌خوبی تحمل شده است. منتظر کارآزمایی مرحله سوم در آینده هستیم تا داده‌های ایمنی و کارایی جامع‌تری برای واکسنی که در این منطقه به‌شدت مورد نیاز است، نشان بدهیم.

پژوهشگران در حال ثبت‌ نام افراد برای کارآزمایی مرحله سوم هستند تا ایمنی و کارایی واکسن آزمایشی خود را در ۴۸۰۰ کودک دارای سن ۵ تا ۳۶ ماه در چهار کشور آفریقایی آزمایش کنند. شارلمانی ائودرائوگو، وزیر بهداشت بورکینافاسو، می‌گوید:

مالاریا یکی از علل اصلی مرگ‌و‌میر کودکان در آفریقا است. این داده‌ها نشان می‌دهد که ممکن است در سال‌های نزدیک واکسن مفیدی برای مالاریا تأیید شود که ابزار بسیار مهمی برای کنترل مالاریا و نجات جان بسیاری از مردم خواهد بود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات