آیا فلفل دلمه‌ای جنسیت دارد؟

سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
اگر شما هم ازجمله کسانی هستید که هنگام خرید فلفل دلمه‌ای به تعداد برجستگی‌های انتهایی آن توجه می‎‌کنید، شاید بهتر باشد این مقاله را مطالعه کنید.
تبلیغات

موضوع جنسیت فلفل دلمه‌ای با انتشار پستی در فیسبوک شروع شد. این ادعا به‌قدری در کانون توجه قرار گرفت که اکنون کمتر کسی است آن را نشنیده باشد. در این پست، ادعا شده بود که برجستگی انتهای فلفل دلمه‌‌ای تعیین‌کننده‌ی جنسیت و میزان شیرینی و تعداد دانه‌هایش است. بر‌این‌اساس، فلفل دلمه‌ای‌هایی با سه برجستگی در قسمت انتهایشان نر و فلفل دلمه‌ای‌هایی با چهار برجستگی در قسمت انتهایشان ماده هستند؛ پس شما فقط با تشخیص جنسیت فلفل دلمه‌ای می‌توانید فلفل‌های ماده و شیرین‌تر را برای خام‌خوردن و فلفل‌های نر را برای پخت‌وپز استفاده کنید.

از دیدگاه شما، گیاه فلفل دلمه‌ای جنسیت دارد و اگر این موضوع صحت داشته باشد، چقدر می‌توان از آن به‌عنوان عاملی برای تشخیص شیرین‌بودنش استفاده کرد؟ در‌ این مطلب، نگاهی به افسانه جنسیت فلفل دلمه‌ای خواهیم انداخت؛ پس تا انتها با زومیت همراه باشید.

جنسیت فلفل دلمه‌ای

جنسیت فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای نوعی فلفل شیرین است که در فصول گرم سال پرورش داده می‌شود و باردهی‌اش مطلوب است. این فلفل در رنگ‌ها و طعم‌های متفاوتی وجود دارد. فلفل دلمه‌ای نارس سبز‌رنگ است و هرچه بیشتر روی گیاه بماند، تیره‌تر می‌شود و درنهایت، براساس گونه‌ با گذشت زمان به رنگ‌های زرد، نارنجی، قرمز و بنفش تغییر رنگ می‌دهد. فلفل دلمه‌ای منبعی غنی از ویتامین‌های A و C است که با گنجاندن آن در رژیم غذایی‌تان، می‌توانید مواد‌معدنی ضروری از‌جمله آهن، مس، روی، پتاسیم، منگنز، منیزیم و سلنیوم را نیز تأمین کنید.

گیاه فلفل دلمه‌ای گل کاملی دارد که شامل گلبرگ، کاسبرگ و هر دو اندام تولید مثل نر و ماده است. فلفل دلمه‌ای که میوه این گیاه محسوب می‌شود، حاوی تخمدان‌هایی است که دانه‌های داخل خود را تولید می‌کند. هر فلفل ازطریق خودباروری تولید می‌شود و دانه‌های به‌وجودآمده پس از گرده‌افشانی، گیاه جدید فلفل دلمه‌ای را می‌توانند تشکیل دهند. اکنون با شناختی که از گیاه و گل و میوه فلفل دلمه‌ای پیدا کرده‌ایم، می‌توانیم شایعه‌ی جنسیت آن را بررسی کنیم.

اندام تولید مثل گیاه فلفل دلمه‌ای در گل آن‌ قرار دارد؛ بنابراین، فلفل دلمه‌ای به‌عنوان میوه‌ی این گیاه فاقد جنسیت است و میزان شیرینی و مقدار دانه‌ها به تعداد برجستگی‌های انتهای فلفل دلمه‌ای ربطی ندارد. برجستگی‌های انتهای فلفل دلمه‌ای به عوامل متعددی مانند وضعیت رشد و ژنتیکش بستگی دارد. حتی اگر بخواهیم به موضوع وجود جنسیت در این میوه اصرار بورزیم، باید بدانیم گونه‌هایی از فلفل دلمه‌ای وجود دارد که تعداد برجستگی‌شان کمتر و بیشتر از گونه‌های متداولی است که دیده‌ایم؛ پس جنسیت این نوع از فلفل‌ها چه می‌شود؟

درست مانند بسیاری از میوه‌های دیگر، میزان شیرین‌بودن فلفل دلمه‌ای نشان‌دهنده‌ی نارس یا رسیده ‌بودنش است. فلفل‌ دلمه‌‌‌ای‌های قرمز و نارنجی و زرد که بیشتر روی گیاه مانده‌اند و به اصطلاح رسیده‌تر هستند، طعمشان شیرین‌تر از فلفل‌های سبز است. همچنین، عوامل دیگری مانند تغذیه‌ی خاک و شرایط محیطی گیاه و گونه‌ی آن بر میزان شیرینی فلفل دلمه‌ای تأثیرگذار است. ادعای مربوط به تعداد دانه‌های داخل فلفل‌ دلمه‌ای نیز به جنسیت آن ربطی ندارد. هرچند همچنان عامل ژنتیک در این زمینه نیز نقش پررنگ‌تری ایفا می‌کند، شاید بتوان این موضوع را با اندازه‌ی فلفل مرتبط دانست.

پایانی بر یک افسانه

همان‌طورکه خواندید، فلفل دلمه‌ای جنسیت ندارد و حتی اگر تعداد برجستگی‌های انتهایش را به‌معنای جنسیت آن در نظر نگیریم، باز‌هم عاملی برای تشخیص شیرین‌بودنش محسوب نمی‌شود. با دانستن این موضوع دیگر نیازی نیست هربار هنگام خرید فلفل دلمه‌ای، حافظه‌تان را برای به‌خاطر‌نیاوردن تعداد برجستگی‌ها ملامت کنید. از‌آنجا‌‌که هر افسانه معمولا نکته‌ای اخلاقی دارد، توصیه می‌کنیم به هر آنچه می‌بینید یا می‌شنوید، اطمینان نکنید. در‌صورت تردید یا کنجکاوی در هر موضوعی، بهترین راه جست‌وجویی کوچک است. می‌توانید سؤالات و نظراتتان را با ما در میان بگذارید تا آن‌ها را برایتان بررسی کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات