واکسن فایزر در پیشگیری از کووید ۱۹ در کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله کاملا مؤثر است

چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
براساس نتایج کارآزمایی بالینی مرحله‌ی سوم، واکسن فایزر در پیشگیری از کووید ۱۹ در کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله کاملا مؤثر است و داده‌ها به‌زودی به سازمان غذا و دارو ارائه خواهد شد.
تبلیغات

شرکت‌های فایزر و بیوان‌تِک امروز، ۱۱ فروردین (۳۱ مارس)، اعلام کردند واکسن آن‌ها در پیشگیری از کووید ۱۹ در کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله در کارآزمایی مرحله‌ی سوم کاملا مؤثر بوده است. براساس بیانیه‌ای که آنلاین منتشر شده است، شرکت‌هایی مذکور قصد دارند در سریع‌ترین زمان، داده‌ها را به سازمان غذا و دارو و نیز آژانس دارویی اروپا ارائه دهند تا مجوز استفاده‌ی اضطراری از واکسن این گروه سنی را نیز دربر بگیرد. آلبرت بورلا، رئیس و مدیر اجرایی فایزر، در بیانیه‌ای اعلام کرده است انتظار می‌رود واکسیناسیون این گروه سنی قبل از شروع سال تحصیلی آینده آغاز شود. البته کارشناسان یافته‌ها را هنوز بازبینی نکرده‌اند.

به‌گزارش لایو ساینس، کارآزمایی بالینی مرحله‌ی سوم در آمریکا با شرکت ۲،۲۶۰ شرکت‌کننده ۱۲ تا ۱۵ ساله انجام شد که نیمی از آن‌ها واکسن و بقیه دارونما دریافت کردند. در کارآزمایی، هجده مورد کووید ۱۹ در گروه دارونما رخ داد و هیچ موردی در گروه واکسینه‌شده مشاهده نشد. طبق گزارش این شرکت، واکسن یک ماه پس از دُز دوم، موجب ایجاد سطوحی از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده شد که بیشتر از سطوحی بود که در شرکت‌کنندگان ۱۶ تا ۲۵ ساله در تجزیه‌و‌تحلیل قبلی مشاهده شده بود. علاوه‌بر‌این طبق بیانیه، واکسن به‌خوبی تحمل شد و به‌طورکلی، عوارض جانبی آن با عوارضی سازگار بود که در شرکت‌کنندگان ۱۶ تا ۲۵ ساله دیده شد.

همه‌ی شرکت‌کنندگان پس از دریافت دُز دوم واکسن دو سال زیرنظر قرار می‌گیرند تا پژوهشگران بتوانند محافظت و ایمنی طولانی‌مدت واکسن را تجزیه‌و‌تحلیل کنند. اوغور شاهین، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار شرکت بیوان‌تِک، در بیانیه‌ای اعلام کرده است:

آرزوی زندگی عادی را در سراسر جهان داریم. نتایج اولیه‌ای که در مطالعات نوجوانان دیده‌ایم، نشان می‌دهد واکسن از کودکان به‌خوبی محافظت می‌کند که با‌توجه‌به روندهای مشاهده‌شده در هفته‌های اخیر درباره‌ی گسترش واریانت بریتانیا یا B.1.1.7، بسیار دلگرم‌کننده است.

درحال‌حاضر، واکسن فایزربیوان‌تِک تأیید استفاده‌ی اضطراری برای سنین ۱۶ سال و بزرگ‌تر را دریافت کرده است. دو واکسن دیگری که در کشور آمریکا به‌طور‌گسترده توزیع می‌شود، یعنی مدرنا و جانسون اند جانسون، تأییدیه‌ی استفاده‌ی اضطراری برای سنین ۱۸ سال و بیشتر را گرفته‌اند. مدرنا در حال آزمایش واکسن خود روی کودکان ۱۲ تا ۱۷ ساله است. مدرنا و فایزر نیز کارآزمایی‌های بالینی را برای آزمایش واکسن‌هایشان روی کودکان کم‌سن‌و‌سال‌تر و نوزادان شروع کرده‌اند. جانسون اند جانسون نیز قصد دارد واکسن تک‌دُزی خود را در کودکان و نوزادان آزمایش کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات