مصرف سبزی‌های برگی برای تقویت عضلات ضروری است

دوشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس پژوهش جدید پژوهشگران استرالیایی خوردن یک فنجان سبزی‌های برگی سبز در روز می‌تواند عملکرد عضلات را تقویت کند.
تبلیغات

طبق مطالعه‌ی جدیدی که در وب‌سایت ساینس‌دیلی گزارش شده است، افرادی که رژیم غذایی غنی از نیترات مصرف می‌کنند که عمدتاً شامل سبزی‌ها است، از نظر عملکرد عضلانی اندام‌های حرکتی تحتانی بهتر هستند. عملکرد ضعیف عضلات با افزایش خطر افتادن و شکستگی همراه است و به‌عنوان یکی از شاخص‌های کلیدی سلامت عمومی و بهزیستی در نظر گرفته می‌شود.

پژوهشگران دانشگاه ادیث کوان استرالیا داده‌های مربوط به ۳۷۵۹ فرد استرالیایی را که در مطالعه‌ای ۱۲ ساله شرکت داشتند، مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها دریافتند قدرت اندام‌های تحتانی در کسانی که بیش از دیگران به‌طور منظم نیترات مصرف می‌کردند، نسبت به کسانی که کم‌تر از همه نیترات مصرف می‌کردند، ۱۱ درصد بیشتر بود. سرعت پیاده‌روی این گروه از افراد نیز تا ۴ درصد بالاتر بود.

به گفته‌ی دکتر مارک سیم از مؤسسه تحقیقات تغذیه‌ی دانشگاه ادیث کوان، این یافته‌ها شواهد محکمی در زمینه‌ی نقش مهمی که رژیم غذایی در سلامت کلی دارد، ارائه می‌دهند. وی می‌گوید:

مطالعه‌ی ما نشان داده است که رژیم‌های‌ غذایی که مقدار سبزی‌های غنی از نیترات در آن‌ها بالا است، می‌توانند مستقل از فعالیت‌های بدنی موجب تقویت عضلات شما شوند. اما برای بهینه‌سازی عملکرد عضلات رژیم غذایی متعادل غنی از سبزی‌های برگی سبز در ترکیب با ورزش منظم از جمله تمرین با وزنه، ایده‌آل است.

عملکرد عضلات برای حفظ سلامت کلی بدن خصوصاً استحکام استخوان‌ها در زمان سالخوردگی حیاتی است. دکتر سیم می‌گوید: «با توجه به اینکه هر سال از هر سه استرالیایی دارای سن بیش از ۶۵ سال، یک نفر دچار افتادن می‌شود، یافتن راه‌هایی برای پیشگیری از این رویدادها و پیامدهای به‌طور بالقوه جدی آن‌ها بسیار مهم است.»

به گفته‌ی دکتر سیم، ممکن است علاقه‌ی زیادی به سبزی‌های برگی سبز نداشته باشید؛ اما آن‌ها می‌توانند از همه مهم‌تر باشند. پژوهش جدید نشان داد که سبزی‌های غنی از نیترات مانند کاهو، اسفناج، کلم‌برگ و حتی چغندر بیشترین مزایای سلامتی را فراهم می‌کنند. دکتر سیم می‌گوید:

از هر ده استرالیایی، کمتر از یک نفر روزانه پنج تا شش وعده سبزی مصرف می‌کند. باید هر روز انواع مختلفی سبزی‌ها را مصرف کنیم که حداقل یکی از وعده‌ها از نوع سبزی‌های برگی باشد تا از مزایای مثبتی که برای سیستم عضلانی اسکلتی و سیستم قلبی-عروقی ما دارند، بهره‌مند شویم. همچنین بهتر است که به‌ جای مصرف مکمل‌ها، سبزی‌های غنی از نیترات را به‌عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم مصرف کنید. سبزی‌های برگی طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای سلامتی را فراهم می‌کنند.

مطالعه‌ی جدید بر اساس پژوهش گذشته‌ی دکتر سیم در مورد ارتباط بین مصرف نیترات و عملکرد عضلات در زنان مسن انجام شده است. این مطالعه به شواهد ارتباط‌دهنده‌ی سبزی‌ها با سلامت قلب و عروق از جمله مطالعه‌ای که اخیرا در زمینه‌ی ارتباط سبزی‌های کروسیفروس و سلامت عروق خونی منتشر شد، می‌افزاید.

به گفته‌ی دکتر سیم، مرحله‌ی بعدی پژوهش آن‌ها بررسی راهکارهایی برای افزایش مصرف سبزی‌های برگی در جمعیت عمومی است. او می‌گوید: «در حال ثبت ‌نام شرکت‌کنندگانی برای مطالعه‌ای به نام MODEL هستیم که این موضوع را بررسی می‌کند که چگونه می‌توان از دانش و آگاهی نسبت به بیماری‌ها برای ترغیب افراد برای ایجاد اصلاحات بلندمدت در رژیم غذایی و ورزش استفاده کرد.»

این مطالعه در مجله‌ی Journal of Nutrition منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات