افزایش شمار کشورهایی که استفاده از واکسن آسترازنکا را متوقف می‌کنند

دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
نگرانی در مورد ارتباط احتمالی ایجاد لخته‌ی خون و واکسن کووید ۱۹ آسترازنکا، موجب شده است بسیاری از کشورها استفاده این واکسن را متوقف کنند.
تبلیغات

روز یکشنبه، ایرلند آخرین کشوری بود که استفاده از واکسن کووید ۱۹ آسترازنکا و آکسفورد را به حالت تعلیق درآورد. این اتفاق پس از آن رخ داد که یک سازمان ناظر در نروژ، گزارش کرد که چندین فرد پس از دریافت این واکسن دچار مشکل لخته شدن خون شده‌اند.

به گزارش فوربز، وزارت بهداشت ایرلند با استناد به گزارش آژانس دارویی نروژ در مورد بروز چهار مورد رویداد لخته خون جدی در بزرگ‌سالانی که واکسن را دریافت کرده بودند، توصیه می‌کند که استفاده از واکسن آسترازنکا به‌طور موقت متوقف شود. یکی از مقامات ارشد پزشکی کشور، در بیانیه‌ای گفت به این نتیجه نرسیده است که ارتباطی بین واکسن و این مواد وجود داشته باشد؛ اما تصمیم برای تعلیق استفاده از آن از روی احتیاط است و آن‌ها منتظر اطلاعات بیشتر هستند. کشورهای دیگر از جمله ایسلند، دانمارک و نروژ نیز هفته‌ی گذشته استفاده از واکسن آسترازنکا را به خاطر نگرانی‌ جداگانه در ارتباط با لخته شدن خون، به حالت تعلیق درآوردند؛ اما سازمان جهانی بهداشت و مقامات محلی می‌گویند شواهدی دراین‌باره وجود ندارد که واکسن موجب انعقاد خون می‌شود.

روز شنبه، مؤسسه بهداشت عمومی نروژ اعلام کرد که سه نفر از کارکنان بهداشت که سنشان کمتر از ۵۰ سال بود، پس از دریافت واکسن استرازنکا به علت مواد شدید لخته‌ی خون یا خونریزی مغزی تحت درمان قرار گرفتند؛ اما تصریح کرد که این وضعیت ارتباط قطعی با واکسن ندارد. در ناحیه‌ی پیمونت در شمال ایتالیا نیز که حدود ۴ میلیون نفر سکنه دارد، پس جان باختن معلمی که واکسن را دریافت کرده بود، استفاده از واکسن آسترازنکا به حالت تعلیق درآمد. دو مورد مرگ در شرایط مشابه نیز نزدیک سیسیل گزارش شد.

در ایالات متحده، واکسن آسترازنکا هنوز تحت کارآزمایی‌های بالینی مرحله‌ی سوم قرار دارد؛ بنابراین هنوز توسط آمریکا تأیید نشده است؛ اما سازمان غذا و دارو روز جمعه گزارش کرد که دولت فدرال تقریبا حدود ۳۰ میلیون دوز از این واکسن خریداری کرده است. آسترازنکا در بیانیه‌ای در روز جمعه گفت: «تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های ایمنی بیش از ۱۰ میلیون رکورد، شواهدی از افزایش خطر آمبولی ریه یا ترومبوز سیاهرگی عمقی در هیچ ‌یک از گروه‌های سنی و جنسی یا کشور خاصی در مورد واکسن کووید ۱۹ نشان نداده است.» تدروس ادهانوم، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت، با تأکید بر بیانیه‌ی آسترازنکا گفت: «تاکنون بیش از ۳۳۵ میلیون دوز از واکسن‌های کووید ۱۹ در سطح جهان تزریق شده است و مرگی که بر اثر واکسن‌ کووید ۱۹ رخ داده باشد، دیده نشده است.»

واکسن کووید ۱۹ آسترازنکا که با همکاری دانشگاه آکسفورد ساخته شده است، نسبت به سه همتای دیگرش که در آمریکا تأیید شده‌اند (واکسن‌های فایزر، مدرنا و جانسون اند جانسون) با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گرفته است.

کارآزمایی‌های بالینی واکسن در اوایل سپتامبر پس از بیمار شدن فردی در بریتانیا، برای بیش از یک ماه به حالت تعلیق درآمد؛ اما سرانجام سازمان غذا و دارو به این نتیجه رسید که ازسرگیری کارآزمایی‌ها بی‌خطر است. از آن زمان، نشان داده شده که واکسن آسترازنکا در پیشگیری از رایج‌ترین سویه‌ی کووید ۱۹ حدود ۸۲ درصد مؤثر است.

در ماه فوریه، واکسن مجوز استفاده اضطراری (EUL) را از سازمان جهانی بهداشت دریافت کرد که به آن اجازه می‌داد در کشورهای دارای درآمد کم و متوسط عرضه شود و در ماه ژانویه، واکسن تأیید استفاده در اتحادیه‌ی اروپا را گرفت. این واکسن در آمریکا هنوز مجوزی دریافت نکرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات