واکسن کرونا جانسون اند جانسون با اثربخشی بالا و نیاز به یک تزریق مجوز گرفت

یک‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
واکسن کرونا ساخت جانسون اند جانسون، با اثربخشی بالا که با یکبار تزریق حاصل می‌شود، مجوز سازمان غذا و دارو آمریکا را دریافت کرد.
تبلیغات

سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) واکسن کووید ۱۹ جانسون اند جانسون را تأیید کرد. این محصول تک‌دوزی با قابلیت نگه‌داری در یخچال‌های معمولی، اکنون به سومین واکسن تأییدشده در آمریکا تبدیل شده است. واکسن جانسون اند جانسون را می‌توان برای افراد ۱۸ سال و بالاتر تجویز کرد. این واکسن از افراد دربرابر نوع شدید بیماری محافظت می‌کند و آن‌طور که در کارآزمایی‌های بالینی نشان داد، هیچ مشکل مهمی نیز در زمینه‌ی ایمنی ندارد.

محصول جانسون اند جانسون در ایالات متحده دربرابر انواع حاد و خفیف کووید ۱۹، ۷۲ درصد اثربخش بود. بااین‌حال، کارآمدی آن دربرابر گونه‌ی جدید ویروس کرونا که از آفریقای جنوبی منشاء می‌گیرد، اندکی پایین می‌آید. داده‌های مقدماتی همچنین نشان دادند که تزریق واکسن جانسون اند جانسون ممکن است از عفونت‌های بدون‌علامت نیز پیشگیری کند؛ اما پژوهشگران پیش از اطمینان از این امر نیازمند دستیابی به داده‌های بیشتر هستند.

توزیع و عرضه‌ی واکسن جانسون اند جانسون درمقایسه با واکسن‌های ساخت مدرنا و فایزر/ بایون‌تک آسان‌تر است؛ زیرا این دو واکسن علاوه بر نیاز به تزریق دو دوز باید در یخچال‌های مخصوص و در دمای انجماد نگه‌داری شوند؛ درحالی‌که واکسن جانسون اند جانسون با برخورداری از قابلیت نگه‌داری در یخچال‌های معمولی، راحت‌تر می‌تواند در مناطقی توزیع شود که فاقد دسترسی به تجهیزات خاص هستند. همچنین افراد با دریافت فقط یک‌دوز، ایمن می‌شوند و لازم نیست برای تزریق دوز دوم به مراکز درمانی مراجعه کنند.

واکسن جانسون اند جانسون درمقایسه با دو واکسن تأیید‌شده‌ی نخست در آمریکا، با استفاده از فناوری متفاوتی ساخته شده است. این دو واکسن که برپایه‌ی mRNA طراحی شده‌اند، مواد ژنتیکی ویروس کرونا را به‌طور مستقیم به بدن می‌رسانند؛ اما واکسن جانسون اند جانسون بخشی از ژن ویروس کرونا را درون ویروسی دیگر قرار داده است. این عامل بیماری‌زای بی‌خطر، آدنوویروس نام دارد و ژن ویروس کرونا را به سلول‌ها می‌رساند تا بدن بتواند توانایی تشخیص آن را بیاموزد.

مقایسه‌ی مستقیم واکسن‌های کووید ۱۹ دشوار است؛ زیرا هیچ‌کدام از کارآزمایی‌های بالینی، آن‌ها را دربرابر یکدیگر نیازموده‌اند. واکسن‌های مدرنا و فایزر/بایون‌تک روی کاغذ اثربخشی بالاتر دارند. کارآزمایی‌های بالینی نشان داده‌اند که توانایی آن‌ها در محافظت دربرابر نوع علامت‌دار کووید ۱۹، ۹۵ درصد است. بااین‌حال، واکسن‌های mRNA پیش از ظهور گونه‌های جدید و در آمریکا و چند کشور دیگر آزمایش شدند. همچنین در کارآزمایی‌های بالینی آن‌ها از تعریف‌های متفاوتی برای مفاهیم بیماری خفیف، معمولی و حاد استفاده شد. باوجوداین، واکسن‌ها با یک معیار مهم مقایسه‌شدنی هستند: عملکرد محصول جانسون اند جانسون در جلوگیری از بستری‌شدن افراد در بیمارستان یا پیشگیری از مرگ دراثر کووید ۱۹، به‌اندازه‌ی دو واکسن دیگر خوب است.

هم‌اکنون از واکسن جانسون اند جانسون ۴ میلیون دوز تولید شده و آماده‌ی عرضه در ایالات متحده است. این مقدار کمتر از حد مورد انتظار است؛ زیرا شرکت ابتدا وعده‌ی تولید ۱۲ میلیون دوز را تا پایان ماه فوریه داده بود؛ اما مشکلات به‌وجود‌آمده در فرایند تولید از تحقق این هدف جلوگیری کرد. جانسون اند جانسون می‌گوید تا پایان ماه مارس قادر به ارائه‌ی ۲۰ میلیون دوز خواهد بود و تا پایان ماه ژوئن نیز ۱۰۰ میلیون دوز از واکسن را آماده خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات