FDA: هیچ مدرکی برای انتقال کووید ۱۹ از طریق غذا وجود ندارد

پنج‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
برخلاف تصور رایج، احتمال انتقال ویروس جدید کرونا ازطریق غذا و بسته‌بندی‌ مواد غذایی منجمد بسیار اندک است و شواهد محکمی برای آن وجود ندارد.
تبلیغات

براساس بیانیه‌ی منتشر‌شده توسط وزارت غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، هنوز هیچ‌گونه مدرک قابل توجهی مبنی بر انتقال ویروس جدید کرونا ازطریق غذا یا بسته‌بندی آلوده وجود ندارد. این بیانیه به‌دنبال کنفرانس اخیر سازمان جهانی بهداشت (WHO) منتشر شد. در این کنفرانس دانشمندان فهرستی از بسته‌بندی‌های مواد غذایی منجمد را به‌عنوان منبع احتمالی انتقال ویروس جدید کرونا ارائه دادند. ارتباط یا نبود ارتباط بین گسترش ویروس کرونا و غذای آلوده مفهوم جدیدی برای جستجوی منشأ شیوع ویروس کرونا و دنیاگیری دارد که از ووهان چین آغاز شد.

پیتر دساک، بوم‌شناس بیماری و یکی از اعضای تیم جستجوی منشأ دنیاگیری کرونا در WHO، برای جستجوی منشأ گسترش کووید ۱۹ در بازار دریایی ووهان چین تلاش می‌کند. براساس نظریه‌ی رسانه‌های چینی در ماه‌های گذشته، منشأ اصلی ویروس جدید کرونا جایی دیگر بوده و بعد به غذاهای منجمد بازار راه پیدا کرده است. از آنجا که نتیجه‌ی آلودگی برخی بسته‌بندی‌ها مثبت شد، چین واردات غذای منجمد را عامل موارد ابتلای جدید می‌دانست.

شیوع کرونا از بازار غذاهایی دریایی رابطه‌ی مستقیمی با حیوانات زنده، فروشنده‌ها یا مشتریان آلوده دارد؛ اما تیم who انتقال ویروس ازطریق غذا و بسته‌بندی را از فهرست روش‌های انتقال خارج نکرده است. تیم WHO هنوز این روش انتقال را محتمل می‌داند؛ اما FDA با اعلام این خبر بسیاری از ابهامات را برطرف کرد: ریسک ابتلا به کووید ۱۹ ازطریق غذا یا بسته‌بندی‌ مواد غذایی به‌شدت پایین است. روش اصلی انتقال ویروس کرونا ازطریق قطره‌هایی است که از بینی یا دهان اشخاص منتقل می‌شوند. به گفته‌ی دکتر جنت وودکاک، یکی از مأموران FDA:

کووید ۱۹ نوعی بیماری عفونی است که از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود و برخلاف بیماری‌هایی مثل هپاتیت A و نوروویروس، منشأ اصلی غذایی ندارد.

FDA، وزارت کشاورزی ایالات متحده و مرکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری براساس ارزیابی فوق، پژوهشی در کشورهای مختلف انجام دادند. به گفته‌ی وودکاک، توافقی بین‌المللی درباره‌ی ریسک پایین آلودگی غذا و بسته‌بندی‌ مواد غذایی وجود دارد و هیچ کدام از سیستم‌های بازرسی ملی و بین‌المللی به رابطه‌‌ای محصولات غذایی و انتقال کووید ۱۹ نرسیده‌اند. به گفته‌ی وودکاک:

با توجه به بیش از ۱۰۰ مورد ابتلا به ویروس جدید کرونا، هیچ‌گونه شواهد همه‌گیری درباره‌ی غذا و بسته‌بندی مواد غذایی به‌عنوان منشأ انتقال ویروس به انسان وجود ندارد.

دانشمندان چینی، پس از پیدا کردن ویروس کرونا داخل بسته‌‌بندی ماهی روغنی، غذای منجمد را با شیوع کووید ۱۹ در بازار زینفادی پکن در تابستان گذشته مرتبط دانستند؛ اما یافتن ویروس روی غذا و بسته‌بندی لزوما مدرک مستقیمی برای انتقال ویروس به انسان نیست. علاوه بر این، موارد مبتلا به ویروس کرونای بازار زینفادی در میان کارکنان انبار دیده شدند که در بخش انتقال گوشت و غذاهای دریایی فعالیت داشتند. به گفته‌ی امانوئل گولدمن از دانشکده‌ی پزشکی نیوجرسی:

چین هیچ گزارشی از مشتریان یا مصرف‌کنندگان درباره‌ی ابتلا ازطریق غذای آلوده منتشر نکرده است.

غذای منجمد در مجموعه‌های انبوه به بازار زینفادی می‌رسد و معمولا مدت زیادی در سرما باقی می‌ماند. براساس یک نظریه، سرمای پیوسته به دوام ویروس کمک می‌کند و احتمالا همین مسئله احتمال انتقال را افزایش داده است؛ اما به گفته‌ی گلدمن، حتی تحت چنین شرایطی، خطر ابتلا ازطریق غذای منجمد حداقل است؛ به‌حدی که هیچ گزارش قطعی درباره‌ی آن وجود ندارد.

برای ابتلا نیاز به مقدار زیادی ذرات زنده‌ی ویروس کرونا است؛ اما تعداد ذراتی که معمولا روی سطوح یا بسته‌بندی‌های آلوده قرار می‌گیرند بسیار اندک است. در هر صورت اصول ابتدایی بهداشتی و معیارهای ایمنی غذایی می‌توانند احتمال پائین انتقال ویروس از سطح را به صفر برسانند. برای ایمنی بیشتر می‌توانید قبل از لمس بسته‌بندی‌ مواد غذایی، دست‌های خود را بشویید.

این مقاله در Live Science منتشر شده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات