واکسیناسیون کرونا در ایران دهه فجر آغاز می‌شود

سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
سخن‌گوی دولت از آغاز واکسیناسیون در ایران از دهه‌ی فجر برای گروه‌های پرخطر خبر داد.
تبلیغات

علی ربیعی، سخن‌گوی دولت، از آغاز واکسیناسیون گروه‌های پرخطر در ایران از دهه‌ی فجر خبر داد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، او می‌گوید مراحل ساخت سه واکسن ایرانی در بنیاد برکت، انستیتو رازی و انستیتو پاستور هم به‌خوبی پیش می‌رود و احتمالا مردم در اواخر بهار یا تابستان سال آینده می‌توانند از واکسن ایرانی با قیمت ارزان استفاده کنند.

واکسیناسیون گروه‌های پرخطر با واکسن‌های وارداتی انجام می‌شود اما هنوز مشخص نیست که واکسیناسیون با واکسن کدام کشور آغاز می‌شود. مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، دیروز خبر از وارد شدن واکسن کرونا از سوئد در روزهای پیش رو داد. به‌ گفته‌ی او، واکسن آسترازنکا از نوع Recombinant است و از ترکیب یک ویروس با ویروسی دیگر ساخته می‌شود؛ این واکسن مورد تأیید وزارت بهداشت ایران قرار دارد. اولین واکسن ایرانی کرونا از ویروس ضعیف‌شده ساخته شده است. پیش از این، وزارت بهداشت اعلام کرده بود که واکسن خارجی کرونا ۲۰ درصد جمعیت کشور را پوشش می‌دهد.

مرحله‌ی اول تست بالینی واکسن شفافارمد مربوط به ستاد اجرایی فرمان امام، روی ۲۱ داوطلب درحال پایین است و به‌زودی روی ۵۶ نفر آزمایش می‌شود. واکسن انستیتو پاستور هم با همکاری کوبا در حال طی کردن مراحل خود است و مرحله‌ی سوم تست بالینی گسترده‌ی آن تا پایان سال در ایران آغاز می‌شود. انستیتو رازی هم به‌تازگی مجوز تست بالینی واکسن خود را دریافت کرده است و برای مرحله‌ی ۱ و ۲ آزمایش واکسن نوترکیب پروتئین اسپایک کووید ۱۹ آماده می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات