آیا کریسپر می‌تواند آکنه را از بین ببرد؟

چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
یکی از مشکلاتی که بسیاری از نوجوانان و جوانان از آن رنج می‌برند، آکنه است. اما درمان آکنه شاید به‌زودی ازطریق نوآوری در زیست‌شناسی مصنوعی وارد مرحله‌ی جدیدی شود.
تبلیغات

تخمین زده می‌شود که ۸۵ درصد از نوجوانان و جوانان در سطح جهان از ظهور آکنه روی پوست خود در رنج هستند. داستان‌هایی در مورد علت این وضعیت وجود دارد و شکلات، غذای چرب و حتی بهداشت پوست اغلب به‌عنوان مقصران بروز آکنه در نظر گرفته می‌شوند. اما واقعیت این است که آکنه به‌وسیله‌ی سلول‌های مرده پوست و چربی محافظ پوست اضافه (سبوم) ایجاد می‌شود که موجب انسداد فولیکول‌های مو می‌شوند. سبوم بیش‌از‌حد معمولا به ‌علت تغییرات هورمونی خصوصا در دوران بلوغ ایجاد می‌شود. داروهای خاص، استرس و احتمالا غذاهای غنی از کربوهیدرات نیز می‌توانند موجب آکنه شوند. گرفتگی فولیکول‌های مو می‌تواند به عفونت باکتریایی در فولیکول منجر شود. پاسخ ایمنی طبیعی در برابر عفونت، التهاب است که در مورد آکنه، به شکل برجستگی‌های روی پوست ظاهر می‌شود.

در حال‌ حاضر  برای از بین ‌بردن این باکتری‌های ناخواسته از کرم‌های موضعی یا داروهای خوراکی استفاده می‌شود. اما از بین ‌بردن باکتری‌های پوست می‌تواند مشکلاتی داشته باشد. پوست میکروبیوم طبیعی خود را دارد و تریلیون‌ها میکروارگانیسم روی سطح آن زندگی می‌کنند. بسیاری از این ارگانیسم‌ها اثری روی بدن ندارند؛ اما برخی برای محافظت از پوست و تقویت سیستم ایمنی مهم هستند.

دانشمندان حوزه‌ی زیست‌شناسی مصنوعی برای محافظت از میکروبیوم پوست در حال استفاده از کریسپر هستند تا برش‌های مرگ‌باری در ژن‌های خاص باکتری‌های مضر ایجاد کنند و درعین‌ حال، سایر میکروبیوم را دست‌نخورده باقی بگذارند.

به گزارش فوربز، علاقه به درمان جدید وقتی افزایش یافت که الیگو بیوساینس همکاری خود با شرکت بزرگ گلاکسواسمیت‌کلاین (GSK) را اعلام کرد. الیگو که روی ژن‌درمانی میکروبیوم کار می‌کند، در حال ایجاد ابزارهای تشخیص و درمان برای بیماری‌های مرتبط با میکروبیوم است. الیگو از طریق توافق خود با گلاکسواسمیت‌کلاین، بودجه‌ای برای آکنه‌درمانی پیش‌بالینی که الیگوبیوتیکس نام دارد، دریافت خواهد کرد.

الیگو که در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد، خود را به‌عنوان شرکت میکروبیوم معرفی کرده است. این شرکت برای ایجاد درمان‌های ضد میکروبی از طریق مهندسی ژنتیک کار می‌کند. الیگوبیوتیکس از کریسپر استفاده می‌کند تا ژن‌های القاکننده‌ی التهاب را به شیوه‌ی ژنتیکی در باکتری‌های پوست غیرفعال کند. درمان آکنه مبتنی‌ بر کریسپر الیگو بیوساینس، ژن‌های باکتریایی مضر را که موجب آکنه می‌شوند، غیرفعال می‌کند؛ اما به سایر میکروبیوم پوست کاری ندارد.

کریسپر به «قیچی ژنتیکی» معروف است. نوعی پروتئین وابسته به کریسپر (Cas) با استفاده از توالی RNA راهنما به ژن مورد هدف در باکتری می‌رسد و DNA دورشته‌ای را قطع می‌کند. شکستن DNA موجب غیرفعال شدن ژنی می‌شود که مولکول‌های آغازگر واکنش التهاب در بدن را بیان می‌کند. برخلاف بسیاری از درمان‌های آکنه، این رویکرد بیوتکنولوژی فقط باکتری‌هایی را از بین می‌برد که دارای این ژن هستند.

در صورت موفقیت، درمان جدید می‌تواند آکنه را در میلیون‌ها نفر تسکین دهد. طبق برآورد الیگو، ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر فقط در کشور آمریکا دچار آکنه هستند. آکنه علت اصلی مراجعه‌ی بیماران به متخصصان پوست است. علاوه ‌بر علائم ناخوشایند و حتی دردناک، آکنه مداوم می‌تواند بر سلامت روان بیمار نیز تأثیر قابل‌ توجهی داشته باشد.

در سال ۲۰۱۷، ارزش بازار درمان آکنه ۴٫۵ میلیارد دلار تخمین زده شد؛ اما انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۴ به ۷ میلیارد دلار برسد. پلتفرم الیگو ممکن است بخشی از این بازار درحال رشد باشد. شرکت قصد دارد اولین کارآزمایی‌های بالینی را اواخر سال جاری میلادی آغاز کند.

اما آکنه فقط یکی از بیماری‌های مرتبط با میکروبیوم است که الیگو قصد دارد روی آن کار کند. این شرکت پروژه‌ی بعدی خود را رسما اعلام نکرده؛ اما کاندیدای اصلی، یکی از باکتری‌های توکسیژنیک روده است. به‌گفته‌ی الیگو، فناوری آن‌ها همچنین می‌تواند ژن‌های مقاوم در برابر دارو را در ارگانیسم‌های میکروبیوم هدف قرار دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات