مدرنا آزمایش واکسن کرونا را در کودکان آغاز می‌کند

دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
در پی موفقیت واکسن کرونای شرکت مدرنا در کارآزمایی‌های بالینی بزرگسالان، شرکت به‌زودی آزمایش واکسن را در کودکان آغاز می‌کند.
تبلیغات

مدرنا، شرکت تولیدکننده‌ی دارو، روز چهارشنبه گفت به‌زودی آزمایش واکسن ویروس کرونا را در کودکان ۱۲ تا ۱۷ ساله آغاز می‌کند. این مطالعه که روز چهارشنبه در وب‌سایت clinicaltrials.gov، منتشر شد، قرار است شامل ۳۰۰۰ کودک باشد که نیمی از آن‌ها با فاصله‌ی چهار هفته دو دوز از واکسن را دریافت می‌کنند و گروه دیگر تزریق دارونما را دریافت خواهند کرد. اما طبق پست منتشرشده، داوطلبان هنوز ثبت نام نشده‌اند و کالین هاسی، سخنگوی شرکت مدرنا، گفته است مطمئن نیست چه زمانی مکان‌های آزمایش معرفی می‌شوند یا شروع به پذیرش داوطلبان می‌کنند.

مدرنا روز دوشنبه اعلام کرد داده‌های حاصل از مطالعه‌‌ی ۳۰ هزار فرد بزرگسال نشان داده است که واکسن کووید ۱۹ این شرکت ۹۴/۱ درصد مؤثر است و از سازمان غذا و داروی آمریکا درخواست مجوز استفاده‌ی اضطراری کرده است. در صورت تأیید، گروه‌های خاصی از افراد بزرگسال در معرض خطر، از جمله افراد ساکن خانه‌های سالمندان می‌توانند در اواخر دسامبر واکسن را دریافت کنند.

اما هیچ واکسنی را نمی‌توان به‌طور گسترده به کودکان داد، مگر اینکه روی آن‌ها آزمایش شده باشد. واکسن‌هایی که قرار است هم به کودکان و هم به بزرگسالان داده شود، معمولا ابتدا در بزرگسالان آزمایش می‌شود تا اینکه تاحدودی اطمینان حاصل شود که برای استفاده در کارآزمایی‌های کودکان بی‌خطر است. واکسن مدرنا هنوز در کودکان یا زنان باردار بررسی نشده است. در کارآزمایی بالینی جدید روی نوجوانان، دخترانی که بلوغ خود را رد کرده‌اند، قبل از هر تزریق آزمایش می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که باردار نیستند. دکتر ویلیام شافنر، متخصص بیماری‌های عفونی از دانشگاه وندربیلت و مشاور واکسن مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، می‌گوید:

کودکان نسبت ‌به بزرگسالان، سیستم ایمنی فعال‌تری دارند و ممکن است دچار واکنش‌های شدیدتری مانند تب، درد عضلات و مفاصل و خستگی مفرط شوند. آن‌ها ممکن است بیش از بزرگسالان و به مدت یکی دو روز ناخوش باشند. واقعا باید بدانید که اگر نوجوانان واکسن را دریافت کنند، والدین چه انتظاری می‌توانند داشته باشند. همچنین باید بتوانید به‌طور واضح به آن‌ها بگویید که طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از دریافت واکسن چه احساسی ممکن است داشته باشند. علاوه‌براین، بدیهی است که لازم است بتوانیم به والدین بگوییم که واکسن مؤثر است. اگر کودکی عوارض جانبی شدیدی داشته باشد و والدین آمادگی آن را نداشته باشند، ممکن است تمایلی برای بازگشت و دریافت دوز دوم واکسن نداشته باشند.»

به گفته‌ی دکتر پل اوفیت، کارشناس واکسن در بیمارستان کودکان فیلادلفیا، واکسن‌ها در بیشتر موارد در کودکان و بزرگسالان به یک اندازه مؤثر هستند. وی می‌گوید گاهی اوقات مانند واکسن هپاتیت B، به دوزهای متفاوتی نیاز است. مدرنا همان دوزی را در کودکان بررسی خواهد کرد که در بزرگسالان آزمایش شده است.

شرکت فایزر آزمایش واکسن کرونا روی کودکان حداقل ۱۲ سال را در ماه اکتبر آغاز کرد. نتایج کارآزمایی بالینی بزرگی نشان می‌داد که واکسن فایزر در بزرگسالان ۹۵ درصد مؤثر است و این شرکت از سازمان غذا و دارو درخواست مجوز استفاده‌ی اضطراری کرده است. بریتانیا به‌عنوان اولین کشور، واکسن فایزر را برای استفاده‌ی بزرگسالان تأیید کرد. آسترازنکا نیز واکسن خود را روی کودکان آزمایش کرده است.

با پیشرفت مطالعات واکسن، شایعاتی در شبکه‌های اجتماعی خصوصا در میان افراد مخالف واکسن منتشر شده است که جوزف بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، قصد دارد واکسیناسیون را برای همه از جمله کودکان اجباری کند. تیم او این ادعاها را انکار کرده و بایدن گفته است برای یافتن بهترین راه برای پایان دادن به دنیاگیری به توصیه‌های دانشمندان اعتماد می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات