کم‌تحرکی مردم ایران با شیوع کرونا به ۷۵ درصد رسید

شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
به‌گفته‌ی دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران، میزان کم‌تحرکی و ورزش‌نکردن ایرانیان بعد از شروع همه‌گیری کرونا ۲۰ درصد بیشتر شده است و اکنون ۷۵ درصد مردم کشور فعالیت ورزشی نمی‌کنند.
تبلیغات

دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران می‌گوید با شیوع کرونا، فقدان تحرک‌ در میان مردم ایران ۲۰ درصد افزایش یافته و هم‌اکنون از هر چهار ایرانی، سه نفر ورزش نمی‌کنند. به‌گفته‌ی محمدحسین غریب‌پور، با اینکه در دنیا به‌طور‌کلی ۲۰ تا ۳۰ درصد مردم ورزش نمی‌کنند، در ایران پیش از کرونا ۵۰ تا ۶۰ درصد مردم ورزش نمی‌کردند و این میزان هم‌اکنون به بیش از ۷۵ درصد رسیده است.

دبیر انجمن پزشکی ورزشی ایران می‌گوید فعالیت ورزشی علاوه‌بر بیماری‌های قلبی و اسکلتی، سکته‌ی مغزی، دیابت، سرطان‌ها و فشارخون زیاد، از بروز افسردگی و اضطراب و بیماری‌های روانی نیز پیشگیری می‌کند. همچنین ورزش‌کردن با افزایش ایمنی بدن، از ابتلا به کرونا پیشگیری می‌کند و درصورت ابتلا نیز، در بهبودی سریع‌تر به‌کمک بیماران می‌آید.

غریب‌پور می‌گوید مردم باید حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت فیزیکی و ورزشی داشته باشند و روزانه حداقل ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنند که این میزان می‌تواند تا ۳۰۰ دقیقه در هفته برسد. کودکان نیز باید در قالب بازی، روزانه ۶۰ دقیقه ورزش هوازی، قدرتی، تعادلی و کششی انجام دهند؛ در‌غیر‌این‌صورت در آینده درمعرض خطر ابتلا به چاقی و بیماری‌های اسکلتی و متابولیک قرار می‌گیرند.

غریب‌پور توصیه می‌کند مردم برای خود و خانواده‌شان زنگ ورزش تعریف کنند و ساعتی در روز را برای انجام ورزش‌های هوازی در خانه یا پارک‌های خلوت نزدیک خانه در نظر گیرند. همچنین، مردم عادی در این دوران باید از ورزش‌های سنگین پرهیز کنند. ورزش‌کاران حرفه‌ای نیز در محیط‌های انفرادی باید تمرین کنند. غریب‌پور اضافه کرد:

با‌توجه‌به اینکه ممکن است ورزش شدید اثرهای منفی بر ایمنی بگذارد، از ورزش‌کاران حرفه‌ای می‌خواهیم ملاحظات قرنطینه را بیشتر رعایت کنند و بیش از یک ساعت در روز فعالیت ورزشی شدید نکنند و به‌جای آن، فعالیت ورزشی را  چند بار در روز تکرار کنند.

دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی همچنین توصیه می‌کند ورزش در جاهای خلوت انجام شود تا به استفاده از ماسک نیازی نباشد؛ بااین‌حال برای ورزش در مکان‌های شلوغ، حتما باید از ماسک استفاده شود. در‌این‌صورت، باید فاصله‌ی اجتماعی چهار تا پنج متر نیز رعایت شود تا افراد در‌معرض ترشحات تنفسی قرار نگیرند.

غریب‌پور درباره‌ی بهداشت باشگاه‌های ورزشی نیز می‌گوید با‌توجه‌به تعداد بسیار زیاد آن‌ها در کشور، امکان نظارت بر تمام باشگاه‌ها وجود ندارد. دبیر انجمن پزشکی ورزشی اشاره می‌کند در ورزش‌های انفرادی که وسایل و تجهیزات وجود ندارد، امکان انتقال کرونا کمتر است؛ اما در باشگاه‌های بدن‌سازی که همه از وسایل مشترک استفاده می‌کنند، خطر انتقال کرونا و احتمال ابتلا زیاد است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات